הרופאה במוקד התגלתה כמתחזה, התינוקת נפטרה - וזה הפיצוי להורים
במקרה טרגי שהגיע לבית המשפט המחוזי בלוד, נפטרה תינוקת בת שמונה חודשים לאחר שטופלה במרפאת טרם לרפואה דחופה. אחת הנקודות הבולטות שעלו במהלך הדיון היתה כי הרופאה שטיפלה בתינוקת כלל לא היתה בעלת הכשרה רפואית הולמת, ונחשדה בהצגת דיפלומה מזויפת.
התינוקת, שהיתה בריאה בדרך כלל, הגיעה למרפאת טרם כשהיא סובלת מחום גבוה, דופק מואץ ותסמינים נוספים המעידים על זיהום חריף. למרות כל הסימנים המדאיגים, היא שוחררה לביתה, וכעבור כמה שעות היא מתה.
התינוקת לא הופנתה למיון למרות הסימנים צילום: Getty images Israel
הורי התינוקת הגישו תביעה, בטענה שהרופאה לא זיהתה את חומרת מצבה ולא הפנתה אותה לבית חולים, וזאת אף שהתינוקת הציגה סימנים מובהקים של מצב רפואי מסוכן. במהלך התביעה התברר כאמור כי הרופאה שהעניקה את הטיפול כלל לא סיימה לימודי רפואה, והמשיכה לעסוק במקצוע על סמך דיפלומה מזויפת. כך, פסק הדין חשף לא רק את המחדלים הרפואיים, אלא גם את הכשלים הרגולטוריים של משרד הבריאות, שאפשרו לרופאה להמשיך לעבוד למרות חשדות חמורים כלפיה.
"נויטרופניה היא מצב מסוכן שמחייב התייחסות מיידית"
- פתאום קם אדם בבוקר ומגלה שהוא דירקטור - ושיש לו חובות
- יעל הלוי הורשעה בזיוף, מרמה ועבירות מס של 2.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התביעה, שהוגשה בתחילה נגד מרפאת טרם, התמקדה בטענה להתרשלות מצד הצוות הרפואי במרפאה, בכך שכלל לא הפנה את התינוקת לבית חולים. השופטת בלהה טולקובסקי מבית המשפט המחוזי מרכז ציינה בפסק הדין שפרסמה כי, "נויטרופניה היא מצב מסוכן שמחייב התייחסות רצינית ומיידית", והדגישה את הצורך בהפניה מהירה לבית חולים במקרים כאלה.
בהמשך, לאחר שהתברר כי הרופאה לא היתה מוסמכת, נוספה לתביעה גם מדינת ישראל, בטענה שהתרשלה במתן רישיון הרפואה. משרד הבריאות, כך נטען, לא פעל כנדרש מול החשדות שעלו בדבר זיוף הדיפלומה של הרופאה, ולא נקט את הצעדים המתאימים כדי למנוע ממנה להמשיך לעבוד. כמו כן, נטען כי המשטרה לא חקרה בזמן את החשדות נגד הרופאה ולא פעלה כנדרש.
בפסק הדין נמתחה ביקורת חריפה על הטיפול הרפואי שהוענק לתינוקת. השופטת טולקובסקי קבעה כי היה מקום לפנות את התינוקת לחדר המיון באופן מיידי, בייחוד לאור סימנים כמו חום גבוה, דופק מהיר וירידה חדה ברמת הנויטרופילים (תאי הדם הלבנים). "זה מקרה טרגי של חוסר ידע בסיסי", כתבה השופטת, והוסיפה כי "על כל רופא סביר היה להבין את חומרת המצב".
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- צוואה ביקשה לנשל אם לשמונה - בית המשפט התנגד
בנוסף, נחשף בפסק הדין כי הרופאה שטיפלה בתינוקת לא היתה בעלת ההכשרה הנדרשת. היא הציגה מסמכים מזויפים שהעידו לכאורה כי סיימה לימודי רפואה במולדובה, ובכך הצליחה לקבל רישיון לעסוק ברפואה בישראל. השופטת טולקובסקי הדגישה את הכשל הזה, וציינה כי משרד הבריאות היה צריך לגלות את הזיוף מוקדם יותר. עם זאת, היא הוסיפה כי גם אילו היתה הרופאה בעלת הכשרה, הטיפול שניתן לתינוקת היה רשלני.
לאורך פסק הדין, נמתחה ביקורת על היבטים שונים של התנהלות מרפאת טרם. בין היתר, לא תועדה מדידה חוזרת של הדופק והחום לאחר הטיפול בתינוקת, ולא נרשמה בדיקת דם חוזרת, שהיתה עשויה להצביע על חומרת המצב. השופטת קבעה כי "היעדר רישום זה מהווה מחדל ראייתי", והוא נטל משמעותי לטובת התובעים.
מחדל נוסף היה חוסר ההתייחסות לנויטרופניה החריגה של התינוקת – מצב של ירידה חדה במספר תאי הדם הלבנים, שמעלה את הסיכון לזיהום חיידקי חריף. השופטת ציטטה את חוות דעתו של פרופ' אשר ברזילי, מומחה לרפואת ילדים, שאמר כי "נויטרופניה עם חום גבוה מחייבת הפניה מיידית לבית חולים, משום שמדובר במצב מסכן חיים".
כאמור, אחת מהנקודות המשמעותיות בתיק היתה סוגיית הכשירות של הרופאה שטיפלה בתינוקת. החקירה העלתה כי הרופאה לא היתה מוסמכת לעסוק ברפואה בישראל, והסתמכה על תעודות מזויפות. עובדה זו העמיקה את הביקורת על המערכת, שהתרשלה במתן רישיון לעסוק ברפואה. השופטת טולקובסקי התייחסה לכך בבירור בפסק הדין: "הרופאה שטיפלה במנוחה לא סיימה את לימודי הרפואה, והציגה תעודות כוזבות".
הכשלים בטיפול - לא רק מהרופאה עצמה
אף שהשופטת הדגישה את חומרת הפגם הרגולטורי, היא קבעה כי הכשלים במתן הטיפול לתינוקת נבעו גם ממערכת המרפאה כולה ולא רק מהרופאה הספציפית. "לא היה מדובר בכשל בודד של אדם אחד, אלא בשרשרת של מחדלים חמורים", כתבה.
בפסק הדין קבעה השופטת כי על מרפאת טרם ועל משרד הבריאות לפצות את ההורים בסכום כספי משמעותי בשל רשלנות רפואית. "יש קשר סיבתי ישיר בין המחדלים לטיפול לבין פטירתה של התינוקת", נכתב בפסק הדין. הפיצוי להורים נקבע על ידי השופטת בסכום כולל של 1,842,350 שקל. החלוקה של תשלום הפיצויים היא 50% ישולמו על ידי טרם והרופאה, ואילו המדינה תישא ב-50% הנותרים. השופטת קיבלה הודעת צד ג' שהגישה המדינה נגד המתחזה וחייבה אותה לשפות את המדינה בסכום הפיצוי שבו חויבה. הנתבעות חויבו גם בשכר טרחת עורך דין בשיעור של 23.4% מהפיצוי ובהוצאות משפט.
- 3.סווינגר 03/10/2024 12:41הגב לתגובה זוהקלעים. יש כ"כ הרבה מקצועות "רגולטריים" פרוצים בישראל, ואין אכיפה כלל. במקרים האלה צריכה להיות ענישה קשה, במדינה מתוקנת. ישראל לא כזאת, ולכן המון פריצות. רופאים מתחזים, ורמתם יורדת עם השנים (בעיקר בוגרי מזרח אירופה שמגיעים לעסוק בישראל). רופאי שיניים שעוסקים בהתמחות שאין להם (טיפולי שורש ושחזור טיפולי שורש, מבוצעים בקופ"ח השונות ע"י רופאי שיניים כלליים. חשוב לבדוק באתר משרד הבריאות איפה יש מומחים לכל הליך שאתם עוברים. מלבד טיפולים משמרים). אופטומטריסטים. מהמקצועות הכי פרוצים בישראל, ללא ענישה וללא אכיפה. רשתות גדולות חוגגות, ומקבלות קנסות שלא מדגדגים, ללא ענישה קשה. בקיצור, בהצלחה למי שנשאר.
- 2.מי "המומחה" שבודק את התעודות לפני שנותנים למתחזים לטפל? (ל"ת)דש 03/10/2024 11:12הגב לתגובה זו
- 1.קשקש 03/10/2024 11:11הגב לתגובה זוכאשר עומדים בראש מערכות כאלה חשובות זה כבר לא חשוב איזה הסכמים קואליציוניים חתומים חסרי האחריות .הגיע הזמן שכדי לקבל תפקיד של מנכ"ל סגן מנכ"ל או שר חייבים להיות בעלי הכשרה .(בפירוש לא רב) תואר 1-3 אקדמיים
בית משפט (גרוק)המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם
הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.
פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.
בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.
רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל
המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע כי רואה חשבון שפעל במסגרת שותפות אמיתית אינו חייב במס אישי לפי סעיף 62א לפקודה, אך דחה את טענתו שלפיה מרכז חייו נמצא באילת. פסק הדין המקיף משרטט את הגבולות הברורים בין תכנון מס פסול לשימוש לגיטימי בהתאגדות
בשלהי העשור הקודם, כשאילת המשיכה להיאבק על מקומה הכלכלי והמקצועי הרחק ממרכז הארץ, מצא את עצמו רואה חשבון יליד העיר בלב מחלוקת מס מורכבת, כזו שנעה על קו התפר הדק שבין תכנון מס אסור לבין התנהלות עסקית לגיטימית. מצד אחד עמדה רשות המסים, שביקשה לראות בהכנסות שהופקו באמצעות חברה בשליטתו הכנסה אישית שחייבת במס שולי, ומצד שני עמד הנישום, שטען לשותפות עסקית אמיתית ולזיקה מתמשכת לעיר שבה נולד. פסק דינה של השופטת יעל ייטב מבית המשפט המחוזי בבאר שבע עושה סדר בשתי הסוגיות גם יחד, אך לא מעניק למערער ניצחון מלא.
הערעור נסב על שומות שהוציא פקיד שומה אילת לשנות המס 2017 ו-2018, לאחר שדחה את טענת המערער. בלב המחלוקת עמדו שתי שאלות נפרדות אך שלובות זו בזו: האחת, האם יש לחייב את המערער במס אישי מכוח סעיף 62א(א) לפקודת מס הכנסה, סעיף שנועד להתמודד עם תופעת חברות הארנק; והשנייה, האם המערער זכאי להטבת המס המוענקת לתושב אילת לפי חוק אזור סחר חופשי באילת. כבר בפתח פסק הדין מבהירה השופטת כי התשובה לשתי השאלות אינה אחידה. “מצאתי שיש לקבל את הערעור בחלקו, ככל שהוא נוגע לחבות המס על פי הוראות סעיף 62א בפקודת מס הכנסה. יחד עם זאת מצאתי שיש לדחות את הערעור לעניין הזכאות להטבת המס מכוח חוק אזור סחר חופשי באילת”, היא כתבה.
הרקע העובדתי אינו שנוי במחלוקת מהותית. המערער, רואה חשבון במקצועו, נולד וגדל באילת, הקים בה משרד עצמאי, ובהמשך העביר את פעילותו לחברה שבבעלותו - נוריאל יועצים. בשלב מסוים נוצר קשר עסקי בינו לבין משרד רואי החשבון ברנע, שפעל גם הוא בעיר, והפעילות בסניף אילת התהדקה והלכה. במקביל, ב-2009 עבר המערער עם משפחתו להתגורר בתל אביב, שם הוא עבד כשכיר בתפקידים בכירים, תוך שהוא ממשיך להגיע לאילת לצורכי פעילות מקצועית. לאחר פטירת מייסד משרד ברנע, העמיק הקשר בין הצדדים, והמערער חזר לפעילות מלאה בסניף אילת, תוך חלוקת רווחים שווה.
יותר מ-70% מהכנסות החברה נבעו מלקוח אחד
פקיד השומה ראה בתמונה הזו דוגמה קלאסית להפעלת סעיף 62א לפקודה. לטענתו, השירותים ניתנו בפועל על ידי המערער, היו מסוג הפעולות הנעשות על ידי עובד עבור מעסיקו, וב-2017 אף התקיימה הקביעה שלפיה יותר מ-70% מהכנסות החברה נבעו מלקוח אחד. מכאן הסיק פקיד השומה כי יש לייחס למערער את הכנסות החברה כהכנסת עבודה לפי סעיף 2(2) לפקודה, תוך התעלמות מהאישיות המשפטית הנפרדת של החברה.
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- החשד: רואה החשבון השמיט הכנסות ושיקר - מה עשתה רשות המסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שבית המשפט לא קיבל את הגישה הזו. פסק הדין מקדיש עמודים רבים לניתוח התכלית החקיקתית של סעיף 62א, שנוסף לפקודה במסגרת תיקון 235, בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג. השופטת הזכירה בהכרעת הדין כי מדובר בחריג מצומצם למודל המיסוי הדו-שלבי, שנועד “להעמיד לרשות פקיד השומה כלי עזר לטיפול בתכנוני מס”, ולא לבטל את השימוש הלגיטימי בהתאגדות. “הפרשנות המתבקשת נוכח התכלית האמורה היא פרשנות דווקנית, המחילה את הוראות הסעיף על גדר המקרים הנדונים בו, בהתאם לתנאיו ומגבלותיו”, נקבע.
