ארהב סין
צילום: טוויטר

אחרי פרסום התמריצים בסין: לא רק המניות הסיניות צפויות להרוויח

חבילת התמריצים שפרסם הבנק המרכזי בסין, בתגובה לנתוני הצמיחה המאכזבים, מעוררת תגובה חיובית בשווקים. המניות הסיניות בוול סטריט רושמות עליות חדות, וההשפעה צפויה להתרחב גם לחברות אמריקאיות מובילות

הממשלה הסינית הכריזה לאחרונה על סדרת צעדים כלכליים נרחבים במטרה לעורר את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. תכנית התמריצים, הכוללת הזרמת נזילות של כטריליון יואן (כ-140 מיליארד דולר) והורדת ריבית, צפויה להשפיע לא רק על השוק המקומי, אלא גם על חברות אמריקאיות ובינלאומיות רבות הפועלות בסין. חברות הטכנולוגיה האמריקאיות הגדולות, ובראשן אפל APPLE וטסלה TESLA INC , צפויות להיות מהמרוויחות העיקריות מהמהלך הסיני. אפל, שמייצרת חלק ניכר ממכשיריה בסין, עשויה ליהנות מעלייה בביקושים המקומיים למוצריה. טסלה, עם מפעל הייצור שלה בשנגחאי, צפויה גם היא לראות גידול במכירות ככל שהכלכלה הסינית תתאושש. למרות ההגבלות שהטיל ממשל ביידן על ייצוא שבבים מתקדמים לסין, חברות כמו אנבידיה NVIDIA CORP עדיין מוכרות כמויות משמעותיות של מוצרים בשוק הסיני. חברות שבבים נוספות כמו אינטל INTEL CORPORATION , אפלייד מטריאלס APPLIED MATERIALS , ו-Lam Research LAM RESEARCH , צפויות גם הן ליהנות מהגברת הביקושים בתעשיית הטכנולוגיה הסינית. נייקי NIKE , ענקית הספורט והאופנה, עשויה לראות עלייה משמעותית במכירותיה בסין בעקבות הגידול הצפוי בהוצאות הצרכנים. חברות קמעונאות נוספות עם נוכחות משמעותית בשוק הסיני צפויות גם הן ליהנות מהמגמה החיובית.  

המניות הסיניות קופצות

מניות של חברות סיניות הנסחרות בבורסות זרות, כמו עליבאבאALIBABA GROUP , JD.com JD.COM ו-NIONIO INC ,כבר הגיבו בחיוב להודעה על התמריצים. משקיעים בינלאומיים עשויים לראות בחברות אלו הזדמנות להשקעה עם פוטנציאל צמיחה משמעותי. חברות כמו קורנינג, המייצרת ציוד אלקטרוני ומפיקה כשליש מהכנסותיה בסין, וכן חברות כימיקלים כמו אלברמרל ודופונט, צפויות גם הן ליהנות מהגידול בביקושים. תעשיות אלו מהוות דוגמה לרוחב ההשפעה של הכלכלה הסינית על חברות אמריקאיות מגוונות. התגובה החיובית של מדדי המניות בהונג קונג ושנגחאי מדגימה את ההשפעה המיידית של הצעדים הסיניים. ככל שהאופטימיות תתפשט, ייתכן שנראה השפעה חיובית גם על שווקים גלובליים נוספים, במיוחד בסקטורים עם חשיפה משמעותית לכלכלה הסינית. למרות האופטימיות, יש לזכור כי האתגרים בפני הכלכלה הסינית עדיין משמעותיים. מדובר בניסיון של הממשל המרכזי הסיני להחיות מחדש את הכלכלה השניה בגודלה בעולם, שמאז מגיפת הקורונה, לא באמת חזרה לעצמה. הממשל הסיני שופך כסף לבורסה ולמשק, בתקווה לא ליפול לדיפלציה המאיימת גם על יעד הצמיחה של 5%. בנקים גדולים כמו UBS ובנק אוף אמריקה כבר הורידו את תחזיות הצמיחה שלהם לסין. עם זאת, נחישותה של הממשלה הסינית להשיג את יעד הצמיחה של 5% עשויה להוביל לצעדים נוספים בעתיד, מה שעשוי להמשיך ולתמוך במניות של חברות עם חשיפה משמעותית לשוק הסיני.  

הצעדים של הבנק המרכזי הסיני

הבנק המרכזי בסין הודיע על מספר צעדים שנועדו להגביר את הנזילות בשוק בכטריליון יאן (140 מיליארד דולר), ביניהם הורדת הריבית לשבעה ימים בשתי עשיריות האחוז ל–1.5% והורדת ההון העצמי הנדרש מבנקים. בנוסף, מציע הבנק המרכזי כ–70 מיליארד דולר עבור משקיעים כדי שירכשו מניות ועבור חברות כדי שירכשו את מניותיהן. עבור רוכשי בית שני תרד דרישת ההון העצמי מ–25% ל–15%. זוהי חבילת התמריצים הגדולה ביותר של הבנק הסיני מאז ימיה המוקדמים של מגיפת הקורונה.  מאט בריצמן, אנליסט ב–Hargreaves Lansdown אומר כי: ״הבנק המרכזי הסיני עושה מאמצים מרובים כדי להשיג את מטרת הצמיחה של 5%. זה לא אומר שהבנק הולך עד הסוף עם התמריצים, יש באמתחתם עוד הרבה מה לתת, אבל זה סימן ברור לכך שהם לא מתכוונים לראות את יעד הצמיחה מתפספס ולעמוד מנגד״.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דן 24/09/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
    הם הורידו את הביטחונות של הבנקים שאמורים לשמור למצבי חירום ......זו הקלה ? זו קללה ! מי שלא רואה את כל הפאזל - עיוור . הפד מוריד את הריבית ב 0.5% ....סין נותנת לבנקים אישור לספק פחות ביטחונות .....האסון בקרוב !!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.