טסלה
צילום: טוויטר

טסלה שוב מחקה את הירידות מתחילת השנה; האנליסטים אופטימיים להמשך

מתחילת השנה ועד לחודש יולי מניית טסלה נסחרה בירידות כאשר בתחילת יולי היא חזרה לרמות בה פתחה את השנה; מאז היא נפלה ב-27% ועכשיו היא שוב חוזרת למעלה; נתוני המסירות למחצית הראשונה היו מאכזבים, אבל האנליסטים אופטימיים להמשך
רוי שיינמן | (2)

מניית טסלה  TESLA INC חווה שנה מאכזבת - למרות הנפילות, המניה חזרה לאותן רמות והיא נמצאת על ה-0 מתחילת השנה. לשם השוואה התשואה הממוצעת של מניות 7 המופלאות מתחילת השנה עומדת על 41%, כולל טסלה, והתשואה של ה-S&P 500 מתחילת השנה עומדת על 20%. עם זאת, לאחרונה המניה עולה, ולמרות נתוני מסירות מאכזבים למחצית הראשונה של השנה, האנליסטים אופטימיים לגבי ההמשך.

מניית טסלה מתחילת השנה

מניית טסלה מתחילת השנה

 

האנליסטים אופטימיים לגבי נתוני המסירות לרבעון השלישי

דן לוי אנליסט ב-Barclays, כתב ביום שני כי הוא צופה שהמסירות ברבעון השלישי יגיעו לכ-470,000 כלי רכב, גבוה יותר מצפי האנליסטים הממוצע שעומד על 460,000 רכבים, וגבוה ב-8% מהנתון ברבעון המקביל בשנה שעברה.

עקיפה של צפי האנליסטים בדרך כלל תורם לעליות במניות, אך לא כך היה עבור טסלה במחצית הראשונה של השנה - טסלה מסרה כ-831,000 כלי רכב במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% לעומת המחצית הראשונה של 2023. הירידה במסירות היא אחת הסיבות לביצועים החלשים במניה של טסלה.

"בנוסף, מכירות חזקות בסין יובילו לתוצאות חזקות", כתב לוי, והוסיף כי מכירות הרכבים החשמליים באירופה היו חלשות לאחרונה.

 

האוויר ממשיך לצאת מהבלון - הלקוחות לא קונים רכבים חשמליים

הביצועים המאכזבים במניית טסלה מגיעים גם לצד תקופה חלשה בכל תחום הרכבים החשמליים. חודש אוגוסט היה הרביעי ברציפות בו נתוני המכירות של רכבים חשמליים באירופה הציגו ירידה. המכירות הכוללות של רכבים באירופה נפלו ב-18% ומכירות הרכבים החשמליים הציגו נפילה גדולה של 44% לעומת השנה שעברה. מכוניות חשמליות עם סוללות (BEV) היוו 14.4% משוק הרכב של האיחוד האירופי, לעומת 21% בשנה הקודמת. בארה"ב לעומת זאת המצב היה טוב יותר - מכירות הרכבים החשמליים הכוללות בארה"ב ביולי ואוגוסט יחד עלו בכ-14% לעומת שנה שעברה.

המכירות של טסלה  באירופה ירדו ב-43.2% באוגוסט, ואלו של חברת SAIC Motor הסינית ירדו ב-27.5%. המשקיעים של טסלה יהיו מאוכזבים לראות את הנתונים הללו, בעיקר אחרי שבחודש שעבר נתוני המכירות של החברה בסין לחודש יולי דווקא היו חזקים - לפי הנתונים טסלה מכרה 46,227 כלי רכב ללקוחות סינים ביולי, עלייה של 47% לעומת השנה שעברה. טסלה אינה מדווחת בעצמה על נתוני המכירות לפי גאוגרפיות ואנליסטים שונים מנתחים בעצמם את הנתונים הכללים שמתפרסמים בסין.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בשורות טובות מסין

 

ממשלת סין יצאה במספר מהלכים לתמרוץ הכלכלה, כאשר המשמעותי בהם הוא הורדת ריבית הריפו לשבעה ימים הכלי המוניטרי המרכזי בסין, בשתי עשיריות האחוז ל-1.5%. בנוסף הריבית על המשכנאתות צפויה לרדת בחצי אחוז, והמהלכים הללו צפויים לתרום לצריכה בסין שנחשב לשוק החשוב ביותר עבור חברות הרכב.

ולמען האמת נראה שהמצב בסין התחיל להתשפר עוד לפני המהלכים של הבנק המרכזי - נתונים מהשבוע האחרון מראים כי טסלה מכרה בערך 12,500 רכבים בסין בשבוע שבעבר, מה שמביא את מספר המכירות שלה מתחילת הרבעון ל-160,000 רכבים. עם עוד קצת יותר משבוע שנשאר לרבעון, טסלה יכולה לשבור את שיא המכירות שלה בסין ברבעון שעומד כרגע על 170,000 רכבים.

 

ההגבלות של הממשל האמריקאי עשויות לסייע לטסלה

גורם נוסף שעשוי לתרום לטסלה בעתיד הקרוב הוא האיסור הפוטנציאלי של ארה"ב על הכללה של רכיבים סיניים ברכבים חדשים. על פי הדיווחים, משרד המסחר האמריקאי מתכנן לאסור על שימוש בתוכנה וחומרה סיניים ברכבים בכבישי ארצות הברית, וזאת מתוך חששות לביטחון הלאומי בארה"ב, בדומה להגבלות השבבים שארה"ב כבר הטילה על סין.

בעוד ברכבי טסלה קיימים רכיבים המיוצרים בסין, סביר להניח שלא תהיה לה בעיה להחליף אותם ברכיבים אחרים, כאשר לחברה הרבה מפעלים מחוץ לסין באירופה ובארה"ב. הדבר כנראה יביא לעלויות ייצור גבוהות יותר עבור טסלה, אבל הוא גם יביא לדחיקה של המתחרות הסיניות לשוליים, מתחרות שהתמחור הנמוך שלהן מקשה על חברות כמו טסלה להמשיך ולהתמודד על נתח שוק.

תוצאות המסירות של טסלה ברבעון השלישי צפויות להתפרסם ב-2 באוקטובר. לאחר מכן, ב-10 באוקטובר, תציג טסלה את אירוע ה-Robotaxi שלה, בו תנסה טסלה להסביר למשקיעים כיצד הטכנולוגיה האוטונומית שלה תהיה רווחית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מבין 7 המניות המופלאות tsla מסתמנת כהכי כדאית להשקעה (ל"ת)
    אייל 25/09/2024 05:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רציונלי 24/09/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
    מאסק אלא מי??אם טרמפ ייבחר הוא ממריא לאינסוף
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.