ג'יימי דיימון, מנכ"ל גי'י פי מורגן: מבקר את אסיפות בעלי המניות ומעדיף להפוך את הבנק לפרטי
לפי דיימון, אם ג'יי פי מורגן יהפוך לחברה פרטית, זה יפחית את כמות התביעות המשפטיות, הפיקוח של רשות ניירות הערך האמריקאית, ו"אסיפות בעלי המניות חסרות התכלית"
ג'יימי דיימון, מנכ"ל ויו"ר ג'יי פי מורגן JP MORGAN , שב והביע ביקורת נוקבת על אסיפות בעלי המניות השנתיות. הפעם, הוא עשה זאת בכנס שארגן גוף המקדם זכויות בעלי מניות וממשל תאגידי תקין. בדבריו בברוקלין, ניו יורק, כינה דיימון את האסיפות השנתיות "בזבוז זמן קל דעת" וטען כי הן "נחטפות על ידי קבוצות אינטרס". לדעתו, אסיפות אלו אינן מקדמות "שיחות רציניות" על סוגיות חשובות הנוגעות לחברה או לחברה בכללותה.
דיימון הביע ספק לגבי הרלוונטיות של התקנות המאפשרות לכל מי שמחזיק מניות בשווי 2,000 דולר לפחות להגיש הצעות להצבעה באסיפות השנתיות. דבריו עוררו תגובות מעורבות בקהל, שכלל נציגים של קרנות פנסיה ציבוריות, איגודים מקצועיים גדולים וקרנות תאגידיות.
בהמשך דבריו, הביע דיימון את העדפתו להפוך את ג'יי פי מורגן לחברה פרטית אם היה יכול. הוא טען כי מהלך כזה היה מפחית את כמות התביעות המשפטיות, הפיקוח של רשות ניירות הערך האמריקאית, ו"אסיפות בעלי המניות חסרות התכלית".
דיימון גם התייחס לסוגיה נוספת בתחום הממשל התאגידי - הדיון סביב הפרדת תפקידי היו"ר והמנכ"ל. הוא הביע תמיכה בביטול תפקיד היו"ר לחלוטין, ובמקומו הציע מבנה של מנכ"ל ודירקטור מוביל. חשוב לציין כי הצעה להפריד בין התפקידים בג'יי פי מורגן זכתה לתמיכה משמעותית של 42.7% מבעלי המניות באסיפה השנתית האחרונה, למרות שלא התקבלה בסופו של דבר.
- מה קורה כשהבוס הוא בוט? גופי ענק החלו לאפשר הערכת ביצועים עם AI
- חברת האופנועים שהותירה חותם על התרבות האמריקאית ומה קרה היום לפני 40 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התבטאויותיו של דיימון, המנהל את הבנק הגדול בארה"ב כבר 18 שנים, אינן חריגות. הוא ידוע בהערותיו הצבעוניות והספונטניות בנושאי מדיניות ונהלים תאגידיים. עם זאת, לדבריו יש משקל רב בתעשייה הפיננסית.
ייתכן כי ביקורתו החריפה של דיימון על מבנה האסיפות השנתיות תוביל חברות ציבוריות אחרות לאמץ גישה דומה. זאת למרות שמטרתן המקורית של אסיפות אלו היא לקדם את זכויות בעלי המניות ולהגביר את השקיפות בין ההנהלות למשקיעים.
האם דיימון קרוב לפרישה?
המנכ"ל הוותיק של ג'יי.פי מורגן צ'ייס, שינה לפני מספר חודשים את הטון המוכר שלו בנוגע לעתידו בתפקיד. במהלך יום המשקיעים של החברה בחודש מאי השנה, דיימון הפתיע כאשר ציין כי לוח הזמנים לפרישתו "כבר לא חמש שנים", בניגוד לתשובתו המסורתית בשנים האחרונות.
השאלה מי יחליף את דיימון בניהול הבנק הגדול בארצות הברית מעסיקה את המגזר הפיננסי זה זמן רב. בשנת 2021, הדירקטוריון הציע לדיימון מענק משמעותי של 1.5 מיליון מניות, בשווי משוער של כ-50 מיליון דולר, כדי לשכנע אותו להישאר בתפקיד לחמש שנים נוספות.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לאחרונה, דיימון ערך שינויים ארגוניים משמעותיים בצמרת הבנק. בין היתר, ג'ניפר פיפסק וטרוי רורבאו מונו לעמוד בראש חטיבת הבנקאות המסחרית וההשקעות המורחבת, בעוד מריאן לייק קיבלה שליטה מלאה על חטיבת הבנקאות הצרכנית. צעדים אלו נתפסים כהכנת הקרקע ליורשים פוטנציאליים.
דיימון, בן 68, מכהן כמנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס מאז 2005. הוא נחשב לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בתעשייה הפיננסית, בזכות הובלת הבנק דרך המשבר הפיננסי של 2008 והצלחתו להביא את החברה לרווחי שיא. בהתייחסו לעתידו, דיימון הדגיש כי ההחלטה על פרישתו תלויה בדירקטוריון, והוסיף כי הוא עדיין מחזיק באנרגיה הנדרשת לתפקיד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
