דולר טרי מאכזבת בתחזית וצונחת במסחר, מה זה אומר על הכלכלה האמריקאית?
מניית רשת קמעונאות הדיסקאונט דולר טרי DOLLAR TREE צונחת במסחר לאחר שדיווחה על עוד פספוס בצפי האנליסטים ואמירה כי היא מתמודדת עם "לחצים עצומים מסביבה מקרו-כלכלית מאתגרת".
הדוחות לרבעון השני והתחזית המאכזבת
הקמעונאית רשמה רווח של 67 סנט למניה, רחוק מאוד מצפי האנליסטים שהיה לרווח של 1.04 דולר למניה. ההכנסות עלו מעט ל-7.38 מיליארד דולר אך עדיין היו נמוכות מצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 7.49 מיליארד דולר.
חנות של דולר טרי; קרדיט: טוויטר
הקמעונאית הורידה את התחזיות שלה לשנה כולה. היא צופה כעת שההכנסות יסתכמו בין 30.6-30.9 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שהייתה לטווח של בין 31-32 מיליארד דולר. הרווח צפוי להסתכם בטווח שבין 5.2-5.6 דולר למניה לעומת התחזית הקודמת של בין 6.5-7 דולר למניה. צפי האנליסטים הוא להכנסות של 31.2 מיליארד דולר ורווח של 6.55 דולר למניה.
המנהלים רואים לקוחות לחוצים
מנכ"ל החברה, ריק דריילינג, אמר שהחברה עושה התקדמות למרות "לחצים עצומים מסביבה מקרו-כלכלית מאתגרת", בעוד הסמנכ"ל הראשי, ג'ף דייוויס, אמר שהרווחים נפגעו מה"השפעה הגוברת של לחצים מקרו-כלכליים על התנהגות הרכישה של לקוחות דולר טרי בעלי הכנסה בינונית וגבוהה".
ההערות שלהם חוזרות על ההערות שהשמיעו בשבוע שעבר מנהלים בחברת המתחרה, דולר ג'נרל DOLLAR GENERAL CP , שאמרו שהם רואים צרכנים "מוגבלים מבחינה פיננסית" ושהם "פחות בטוחים" במצבם הפיננסי ומבזבזים פחות על מוצרים נלווים כתוצאה מכך.
התוצאות האחרונות הן עוד אכזבה עבור דולר טרי, שדיווחה על רווחים נמוכים מהצפי גם בשני הרבעונים הקודמים. בדו"ח הרבעון הראשון שלה, החברה אמרה שהיא בוחנת "אלטרנטיבות אסטרטגיות" כולל מכירת או הסבת המותג, כעשור לאחר רכישתו, בעוד ברבעון הקודם דולר טרי אמרה שתכננה לסגור כ-1,000 חנויות.
הדוחות מגיעים אחרי דוחות של מספר רשתו קמעונאות אחרות והופכות את סך המסרים שעולים מכל הדוחות למעורבים. מצד אחד, ענקיות הקמעונאות טארגט ווולמארט דיווחו על תוצאות טובות לצד תחזיות טובות, מה שמעיד על חוזקה של הצרכן האמריקאי.
וולמארט WALMART צופה כעת צמיחה במכירות נטו של בין 3.75% ל-4.75% בשנה כולה, לעומת תחזית קודמת של 3%-4%. החברה צופה כי הרווח התפעולי המתואם יגדל בין 6.5% ל-8%, לעומת 4%-6% קודם לכן, והרווח למניה המתואם ינוע בין 2.35 ל-2.43 דולר, לעומת 2.23 ל-2.37 דולר. האנליסטים צופים לחברה רווח של 2.43 דולר למניה על הכנסות של 676.5 מיליארד דולר.
טאראגט TARGET CORP צופה לסיים את השנה כולה עם רווח של בין 9-9.7 דולר למניה, לעומת התחזית הקודמת שהייתה לטווח של בין 8.6-9.6 דולר למניה ולעומת צפי האנליסטים שעומד על 9.22 דולר למניה.
מנגד, רשת ה"עשה זאת בעצמך" הום דיפו HOME DEPOT הורידה את תחזית הרווח למניה לירידה של בין 2% ל-4%, לעומת עלייה של כ-1% בתחזית הקודמת. היא גם הורידה את התחזית למכירות לירידה של בין 3% ל-4%, לעומת ירידה של כ-1% בתחזית הקודמת. תחזית הצמיחה בהכנסות הועלתה לבין 2.5% ל-3.5%.
מניית דולר טרי נסחרת לפי שווי של 14.1 מיליארד דולר אחרי ירידה של 54% מתחילת השנה ושל 45% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל 12 על הרווחים הצפויים לה השנה לפי אמצע טווח התחזית שסיפקה החברה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

