סטרטסיס מפספסת את הצפי וחותכת את התחזית; המניה צונחת ב-20%
סטרטסיס סטרטסיס המפתחת, מייצרת ומשווקת מדפסות תלת־ממד מדווחת על התוצאות הכספיות לרבעון השני של 2024 כאשר המניה נופלת ב-20% במסחר המוקדם בוול סטריט.
ד"ר יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס; קרדיט: יח"צ
החברה דיווחה על הכנסות של 138 מיליון דולר בהשוואה ל-159.8 מיליון דולר (154.6 מיליון בנטרול פעילויות שנמכרו) ברבעון השני של 2023 ובהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 146 מיליון דולר, כאשר החברה מייחסת את הירידה בהכנסות להשפעות המתמשכות של הסביבה המקרו-כלכלית הנוכחית על רכישת ציוד הוני.
הרווחיות הגולמית על בסיס GAAP עמדה על 43.8% בהשוואה ל-41.5% ברבעון המקביל והרווחיות הגולמית על בסיס Non-GAAP עמדה על 49% בהשוואה ל-48.5% ברבעון המקביל.
ההפסד התפעולי על בסיס GAAP הסתכם ב-26 מיליון דולר בהשוואה להפסד תפעולי של 33.7 מיליון דולר ברבעון המקביל וההפסד התפעולי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-3.2 מיליון דולר בהשוואה לרווח תפעולי Non-GAAP של 5 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- סטרטסיס מכה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה; המניה קופצת
- חוזרת למסלול? סטרטסיס מעלה את התחזית לרווח לשנה כולה, המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-3 מיליון דולר, או 0.04 דולר למניה מדוללת, בהשוואה לרווח נקי Non-GAAP של 2.5 מיליון דולר, או 0.04 דולר למניה מדוללת ברבעון המקביל ובהשוואה לצפי האנליסטים שהיה להפסד נקי של 0.05 דולר למניה. ההפסד נקי לפי GAAP הסתכם ב-25.7 מיליון דולר, או 0.36 דולר למניה מדוללת, בהשוואה להפסד נקי של 38.6 מיליון דולר, או 0.56 דולר למניה מדוללת ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-2.3 מיליון דולר, לעומת 10.6 מיליון דולר ברבעון המקביל.
חותכת את התחזית לשנה כולה
החברה מסרה כי בהתבסס על תנאי השוק הנוכחיים ובהנחה שההשפעה המצטברת של לחצי האינפלציה העולמיים, שערי הריבית הגבוהים יחסית ועלויות שרשרת האספקה לא יפגעו עוד בפעילות הכלכלית, החברה מעדכנת את התחזית שלה לשנת 2024.
החברה כעת צופה הכנסות שנתיות של 570 מיליון דולר עד 580 מיליון דולר, זאת לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 630-645 מיליון דולר ולעומת צפי האנליסטים שעומד על 632 מיליון דולר.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הרווחיות הגולמית Non-GAAP לשנה כולה צפויה להיות בין 48.7% עד 49%, ההוצאות תפעוליות צפויות להסתכם בטווח של 276 עד 278 מיליון דולר, שולי הרווח התפעולי Non-GAAP לשנה כולה צפויים להיות בטווח של 0.5% עד 1%.
ההפסד הנקי על בסיס GAAP צפוי להיות בין 106 מיליון דולר עד 91 מיליון דולר, או (1.50) דולר עד (1.29) דולר הפסד למניה מדוללת. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP צפוי להסתכם בין 1 מיליון דולר עד 4 מיליון דולר, או 0.01 דולר עד 0.05 דולר למניה מדוללת, זאת בהשוואה לתחזית הקודמת שהייתה לרווח של בין 0.12-0.19 דולר למניה ולעומת צפי האנליסטים שעומד על רווח של 0.15 דולר למניה.
ה-EBITDA המתואם צפוי להסתכם בין 24 מיליון דולר עד 27 מיליון דולר. ההשקעות ההוניות צפויות להסתכם בין 20 מיליון דולר עד 25 מיליון דולר. ההכנסות ברבעון שלישי צפויות להיות גבוהות במקצת מהכנסות הרבעון השני.
תכנית ייעול ופיטורי עובדים
החברה מסרה כי לאחר השלמתו של תהליך בחינה אסטרטגית החברה מבצעת פעולות ממוקדות לשינוי המבנה הארגוני שלה במטרה לצלוח את מחזורי השוק.
כחלק מהפעולות, עד סוף השנה, החברה תצמצם את כוח העבודה שלה בכ-15%. לפי החברה, צעדים אלה צפויים להניב חיסכון שנתי בעלויות של כ-40 מיליון דולר החל מהרבעון הראשון של 2025, לצד שולי EBITDA של 8% בחישוב שנתי לפי רמות ההכנסה הנוכחיות.
לפי הדוחות של סטרטסיס לשנת 2023, נכון לסוף השנה העסיקה סטרטסיס כ-1,980 עובדים, מתוכם כ-537 בישראל. כיוצא מזאת לפי הודעת החברה כ-300 עובדים צפויים להיות מפוטרים עד סוף שנה כאשר מתוכם בין 70-90 בישראל.
"על מנת שהחברה תשמור על מעמדה המוביל בתעשייה, אנו בוחנים את המודל העסקי שלנו באופן שוטף, על מנת לוודא, שאנו ערוכים בצורה אופטימלית לתנאי השוק המשתנים", מסר ד"ר יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס. "אנו סמוכים ובטוחים, כי מאמצינו יאפשרו ללקוחותינו לתת מענה אפקטיבי יותר לאתגרי הייצור הגדולים ביותר שלהם, והדבר יוביל לאימוץ רחב יותר של טכנולוגיות הייצור התוספתי שלנו. ההיערכות המחודשת הנוכחית היא קריטית למימוש יעדינו, לספק רווחיות ותזרים מזומנים חיובי לאורך זמן, ובתוך כך להישאר מוכנים לנצל הזדמנויות, כשמצב השוק ישתפר, דבר שיאפשר לסטרטסיס לספק ערך גבוה יותר לבעלי המניות שלה. אנו מבינים היטב את החשיבות הרבה במציאת האיזון הנדרש, באופן סדור ומובנה, בין השקעותינו בחדשנות להתמקדות מתמדת בהצעת יישומי הייצור התוספתי המשפיעים ביותר עבור לקוחותינו ובעלי הערך לבעלי המניות שלנו".
נכון לטרם פתיחת המסחר, מניית סטרטסיס נסחרת לפי שווי של 541 מיליון דולר אחרי ירידה של 46% מתחילת השנה ושל 45% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל 256 על הרווחים הצפויים לה השנה, לפי נקודת האמצע של תחזית החברה, ובמכפיל 23 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה לפי תחזיות האנליסטים.
מניית סטרטסיס מתחילת השנה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.

