דוחות אנבידיה, שיחת המשקיעים: כל הכותרות; למה המניה יורדת לאחר הדו"ח?
אנבידיה NVIDIA CORP פרסמה דוחות שנראים על פניו מצוינים בכל הפרמטרים. היא הביסה את התחזיות בכל אחד מהנתונים המרכזיים – הכנסות, רווחים וצפי לרבעון הבא. היא גם הכריזה על הרחבה נדיבה של תוכנית הביי בק ל-50 מיליארד דולר, וגם הרגיעה את חששות השוק ביחס לשבב הדור הבא שלה בכל זאת המניה הגיבה בירידות שהגיעו לעד 8% במסחר המאוחר, ולבסוף התמתנו לכ-7% לאחר מסחר תנודתי.
אם הדוחות כל כך טובים, למה המניה יורדת?
הירידות לאחר הדוחות המצוינים יכולות לנבוע מכמה סיבות. ראשית, חברה ששווה 3 טריליון דולר עם קצב הכנסות שנתי של 120 מיליארד דולר צריכה לא רק להציג דוחות מצוינים, לא רק להציג תחזית טובה, אלא הכל חייב להיות יוצא דופן ולהפתיע בגדול כלפי מעלה (כפי שהיה ברבעונים הקודמים), לא רק להפתיע קצת או להיות בהתאם לצפי. התמתנות השווי נראית בריאה ונכונה. אנבידיה אמנם היכתה את הצפי, אבל עשתה זאת בפער קטן יותר מאשר בששת הרבעונים האחרונים. באותם רבעונים היא היכתה את הצפי ב-12% בממוצע, הפעם רק ב-5%. פער נמוך מדי.
שימו לב לשולי הרווח
הסיבה השניה היא שבכל זאת בדוחות הייתה נקודה אחת מעט מדאיגה – הרווח הגולמי. כל חברה אחרת שתציג רווח גולמי של 75% תהיה מאושרת, אבל באנבידיה מדובר בירידה מהרבעון הקודם (למרות צמיחה מהרבעון המקביל), וגרוע מכך, מדובר בירידה רבעונית שניה ברציפות, לראשונה מזה שנתיים. גם הצפי לרבעון הבא עומד על שולי רווח גולמי של 75%, ולרבעון הרביעי על מעט פחות מ-75%.
"אנחנו עדיין במסלול ביחס לשנה לצפי לכ-75%, אז אנחנו הולכים לראות כמה הבדלים קטנים ייתכן ברבעון הרביעי בגלל המעבר והעלויות השונות בהצגת המוצרים החדשים שלנו, אבל אני לא (צופה) את אותו מספר שלכם. אנחנו לא נותנים תחזית מדויקת, אבל אני מאמינה שאתם נמוכים יותר מאיתנו" אמרה סמנכ"לית הכספים קולט קרס לעיתונאים.
זה אומר שהתחרות מעט גוברת, או שהביקוש מעט נחלש, וכוח התמחור נפגע. אפשרות נוספת היא שעלויות הייצור של השבב החדש גבוהות יותר. בכל מקרה אם המגמה תמשיך זו תהיה סיבה נוספת לערער על התמחור הנדיב של המניה. בהתאם גם הרווח התפעולי הצטמצם מעט מ-64.92% ל-62.06% ברבעון הנוכחי. מבין 67 החברות בסקטור ה-IT הנסחרות ב-SP500 רק לחברה אחת ( VERISIGN ) יש רווח תפעולי גבוה יותר (71.17%).
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, בדומה לשולי הרווח, גם קצב צמיחת המכירות אמנם חזק, אבל מאט. כלומר החברה ממשיכה לצמוח בקצב מהיר, אבל לא כמו בעבר. מדובר ברבעון רביעי ברציפות שהצמיחה מאטה. בנוסף, ברבעון הבא נראה כבר צמיחה מרבעון לרבעון של כ-10% בלבד. ישנן ציפיות שברבעון הרביעי הצמיחה תחזור להאיץ מעט, לנוכח התחלת המכירות של שבב הדור הבא.
אין בעיה עם ייצור שבב הדור הבא; השבב הנוכחי ממשיך לצמוח
במסיבת העיתונאים מכחישה החברה בעיות כלשהם ביצור שבב הדור הבא הנקרא בלאקוול, אם כי כן בוצעו שינויים בייצור. דובר החברה הסביר שישנם למעלה מ-100 סוגי דגמים, ושזמני האספקה שלהם שונים, אך אין שום בעיה או שינוי מלוח הזמנים המקורי, וכל השינויים בייצור הושלמו כבר. לפי תחזית החברה, השבב צפוי לספק "כמה מיליארדי דולרים" של הכנסות, כבר ברבעון הרביעי. בנוסף טוענת החברה שהם רואים המשך צמיחה בשבב הדור הנוכחי, הההופר. ישנם עדיין הרבה מוצרים שמשתמשים בו, ואפילו מוצרים בפיתוח שעוד יגדילו את הביקוש בהמשך.בטווח הארוך: בינה מלאכותית תצליח לייצר רווח ללקוחות?כמה משאלות העיתונאים נגעו בנושא רווחיות הלקוחות של החברה - אולי הנושא החשוב ביותר שעלה במסיבת העיתונאים. כידוע הבינה המלאכותית מייצרת בינתיים הכנסות בעיקר לאנבידיה (וחברות שבבים נוספים), לחברות שמשתמשות במוצרי החברה זה גורם בעיקר להוצאות על השבבים היקרים מאד של אנבידיה. אמזון, אלפאבית, מיקרוסופט ומטא, כולן לקוחות גדולים מאד של אנבידיה, הודיעו בדוחות האחרונים על עליה משמעותית בהוצאות, חלק לא קטן ממנה מיוחס לשבבים של אנבידיה. אם החברות הללו לא יוכלו לייצר רווחים מההשקעה הזו, בטווח הארוך זה עלול לפגוע בביקוש לשבבים היקרים מאד של אנבידיה. העיתונאים התעניינו האם הלקוחות השונים, ובעיקר מפעילות תשתיות הענן שמרבות להשתמש בשבבים הללו, אכן יתחילו לראות רווחים מהתחום.
מנכ"ל החברה ג'נסן האנג ענה בביטחון שהחברות מרוויחות מהשבבים: "אנשים שמשקיעים בתשתיות של אנבידיה מקבלים החזר על ההשקעה באופן מיידי. זהו ההחזר על ההשקעה (ROI) הטוב ביותר שתוכל לקבל היום על השקעה על תשתיות מחשוב".
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עוד אמר האנג שעלויות המחשוב התופחות מחייבות התייעלות של החברות, מה שיחייב אותם דווקא לקנות את השבבים החדשים היעילים והחסכוניים יותר, ושצורכים פחות אנרגיה.
בנוסף לדברי החברה פוטנציאל הביקוש עדיין לא מתקרב למיצוי. בינה מלאכותית נמצאת רק בתחילת הדרך והצפי הוא שיותר ויותר חברות ואפילו ממשלות ומדינות ישתמשו בה. "ישנם כל כך הרבה כיוונים שונים שהבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) הולכת אליהם, כך שאנחנו רואים למעשה שהמומנטום של הבינה המלאכותית היוצרת מאיץ". הוא טוען כי החברות רואות את הערך בשידרוג התשתיות שלהן.
פוטנציאל נוסף נמצא במימד הלאומי. לדבריו, מדינות ברחבי העולם יתייחסו לבינה מלאכותית כמשאב לאומי, ויפתחו תשתיות בינה מלאכותית משל עצמן, תופעה שכבר מתרחשת.
המסר הכללי של המנכ"ל הוא שהשבבים הללו הם התשתיות של עולם המחשוב והם משפיעים על כל תחומי הטכנולוגיה. החברות ימשיכו לבנות את התשתיות האלו בטווח הנראה לעין, כשאנחנו רק בתחילת הדרך.
שיחת המשקיעים לא סייעה לשנות את המומנטום
בסופו של דבר שיחת הוועידה לא שינתה את המומנטום במניה שהמשיכה להיסחר בירידות של עד 8% במהלך כל מסיבת העיתונאים.
- 7.האמיתי 29/08/2024 15:41הגב לתגובה זו3000 מליארד שווי רק אצל האמרקאים חולי הנפש לא צריכה להיות שווה יותר מ800 מליארד ומכפיל רווח 24
- 6.תעלה היום במסחר!!!!!!-דוחות מטורפים.השאלה:מה הלאה? (ל"ת)ירון 29/08/2024 11:53הגב לתגובה זו
- 5.חברה מעולה אבל מחיר מניה מוגזם (ל"ת)משקיע 29/08/2024 11:08הגב לתגובה זו
- 4.ל AMD יש הרבה יותר פוטנציאל צמיחה (ל"ת)שלומי 29/08/2024 08:56הגב לתגובה זו
- 3.חייב להחמיא, הדיווח הכי טוב שקראתי בעניין (ל"ת)יוד 29/08/2024 08:20הגב לתגובה זו
- 2.המשחק בשוק הזה מכור. מחפשים סיבות אינטרסנטים שונים 29/08/2024 07:58הגב לתגובה זוהמשחק בשוק הזה מכור. מחפשים סיבות אינטרסנטים שונים. 75% רווח גולמי בחברה בגודל כזה. אין לזה אח ורע. זה לא שהרווח נחתך ל 40 אחוז ( שזה יותר מטוב )
- 1.לא זז ממנה 29/08/2024 06:40הגב לתגובה זולא זז ממנה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
