גידול של 5% בשנה - שוק התעופה הסיני בדרך להפוך לגדול בעולם
קרדיט: גיא בן סימון
הסינים אוהבים לטוס, הן בתוך המדינה והן מחוצה לה, והגידול בתנועה האווירית במדינה מושך חברות גדולות בתחום. לפי ההערכות, הגידול בשוק התעופה הסיני צפוי לגרור גידול של קרוב ל-9,000 מטוסים במדינה ב-20 השנים הקרובות.
מספר הנוסעים היוצאים מסין מתקרב לרמות של לפני הקורונה. בשנת 2019, השנה האחרונה לפני המגפה, יצאו מסין כ-154 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות, כאשר לפי ההערכות ב-2024 יצאו כבר 130 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות מסין. חברות התעופה הגדולות כמו בואינג BOEING מקוות להרוויח מהביקושים הללו.בואינג מקווה להרוויח משוק התעופה הסיני
60% מהביקוש לכמעט 9,000 המטוסים החדשים יורכב מחברות תעופה המרחיבות את הצי שלהם, ו-40% מחברות תעופה המחליפות מטוסים ישנים יותר במודלים חסכוניים יותר בדלק. "שוק התעופה המסחרית של סין לנוסעים ולמטען ממשיך להתרחב, הודות לצמיחה כלכלית וחברות תעופה הבונות את הרשתות המקומיות שלהן", אמר דארן הולסט, סגן נשיא השיווק המסחרי של בואינג. בואינג סיפקה כ-10,000 מטוסים במהלך 20 השנים האחרונות, כאשר בערך 1,400 מתוכן היו ללקוחות סיניים.
מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר
עם זאת, בואינג סיפקה רק 68 מטוסים ללקוחות סיניים מאז שנת 2000, כאשר הגורם העיקרי למספרים הנמוכים הללו הוא מגפת הקורונה. חברות התעופה הסיניות פשוט לא היו זקוקות לקיבולת נוספת. עם זאת, קצב המסירות החל לעלות בחודשים האחרונים. מתחילת השנה ועד לחודש יולי, בואינג סיפקה 33 מטוסים ללקוחות סיניים, זאת לעומת תשעה מטוסים שסופקו בכל 2023.
שוק תעופה סיני חזק הוא חדשות טובות עבור תחום התעופה כולו, אך בעיקר עבור בואינג שמתמודדת עם מספר תקריות בטיחות לאחרונה, כאשר הבולטת שבהן הייתה ניתוק הדלת של מטוס ה-737 MAX בטיסה של חברת אלסקה אייר בחודש ינואר.כלכלת סין מתקשה להתאושש
סין מתאוששת ממשבר הנדל"ן החריף שהכה במדינה בשנים האחרונות. במדינה יש עודף היצע של דירות העומדות ריקות שנובע מהתקופה בה שוק הנדל"ן היה רותח. אז הביקושים היו גדולים ויזמי הנדל"ן הצליחו למכור את כל הדירות עוד לפני שהם בנו אותן. זה הוביל אותם לקחת על עצמם הלוואות גדולות בשביל להמשיך לבנות מתוך הנחה שיהיו קונים לכל הדירות, אך כשהביקושים החלו להאט, היזמים הממונפים החלו לקרוס וכך גם אפילו חברות הנדל"ן הגדולות במדינה. מהדוחות האחרונים של באידו BAIDU.COM , ענקית הטכנולוגיה הסינית, עולה כי כלכלת סין עדיין מתקשה להתאושש. החברה דיווחה דיווחה ברבעון השני על ירידה של 2% בהכנסות מפרסום מקוון ברבעון האחרון שהסתכמו ב-2.7 מיליארד דולר. ההאטה אצל באידו משקפת את מגמת ההאטה בסין שהשתקפה גם בדוחות של הענקית עליבאבא ALIBABA GROUP , שדיווחה על ירידה של 1% בהכנסות שלה ברבעון. משבר הנדל"ן במדינה הוביל בין היתר למגמה של צמצום תקציבי פרסום מצד המפרסמים.שוק התעופה הסיני צפוי להפוך לחשוב כמו שוק הרכב הסיני
עצם העובדה שסין היא המדינה בעלת מספר התושבים הגדול ביותר בעולם הופך אותה לשוק מרכזי כמעט בכל תחום, כאשר אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא שוק הרכב.
חברות הרכב, ובעיקר חברות הרכב החשמלי, מתמקדות בסין, הן מהסיבה שהיא השוק המקומי הגדול ביותר בעולם והן בגלל שהמגמות בשוק הזה בדרך כלל מתרחבות לשאר העולם בהמשך. כך למשל המשקיעים של טסלה עוקבים באדיקות לגבי נתוני המסירות של החברה במדינה כמו גם על שינויים במחיר שהיא מבצעת שם, שבהמשך בדרך כלל גם מגיעים לאירופה, ארה"ב ושאר העולם.
בתחילת החודש דווח כי טסלה הציגה זינוק של 47% במכירות רכבים חדשים בסין בחודש יולי, כלומר היא מכרה 46,227 כלי רכב ללקוחות סינים. מדובר אמנם בחודש אחד בלבד, אך המשקיעים בדרך כלל שמחים לראות כי מכירות כלי הרכב של טסלה בסין מתנהלות היטב - המגמות בשוק הרכב הסיני כאמור בד"כ מתפשטות לארה"ב ולאירופה מאוחר יותר, כך שהנתונים בסין מספקים סוג של תחזית לתוצאות הכלליות של חברות הרכב. הקפיצה ביולי מצמצמת את הירידה במכירות בסין של החברה השנה ל-0.2% בלבד.
רכבי טסלה; קרדיט: טוויטר
עד יולי, טסלה מכרה השנה כ-325,000 כלי רכב בסין. במחצית הראשונה של 2024 מכרה החברה כ-831,000 כלי רכב ברחבי העולם, ירידה של כמעט 7% לעומת השנה שעברה. וול סטריט צופה לשיפור, והאנליסטים מעריכים כי טסלה תמכור כ-950,000 כלי רכב במחצית השנייה של 2024.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
