סין
צילום: Christian Lue on Unsplash

גידול של 5% בשנה - שוק התעופה הסיני בדרך להפוך לגדול בעולם

תיירות הפנים והחוץ של סין צפויה להפוך אותה לשוק התעופה הגדול ביותר בעולם - אילו חברות צפויות להרוויח מכך?
רוי שיינמן |
סין היא אימפרייה במגוון רחב של תחומים, והיא ככל הנראה בדרך להפוך לאימפריה גם בשוק התעופה. 1.4 מיליארד התושבים בסין צפויים להפוך את שוק התעופה שלה לגדול בעולם, כאשר לפי ההערכות שוק התעופה הסיני צפוי להציג גידול שנתי של לפחות 5.2% בכל אחת מ-20 השנים הבאות. קרדיט: גיא בן סימון קרדיט: גיא בן סימון הסינים אוהבים לטוס, הן בתוך המדינה והן מחוצה לה, והגידול בתנועה האווירית במדינה מושך חברות גדולות בתחום. לפי ההערכות, הגידול בשוק התעופה הסיני צפוי לגרור גידול של קרוב ל-9,000 מטוסים במדינה ב-20 השנים הקרובות. מספר הנוסעים היוצאים מסין מתקרב לרמות של לפני הקורונה. בשנת 2019, השנה האחרונה לפני המגפה, יצאו מסין כ-154 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות, כאשר לפי ההערכות ב-2024 יצאו כבר 130 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות מסין. חברות התעופה הגדולות כמו בואינג  BOEING מקוות להרוויח מהביקושים הללו.

בואינג מקווה להרוויח משוק התעופה הסיני

60% מהביקוש לכמעט 9,000 המטוסים החדשים יורכב מחברות תעופה המרחיבות את הצי שלהם, ו-40% מחברות תעופה המחליפות מטוסים ישנים יותר במודלים חסכוניים יותר בדלק. "שוק התעופה המסחרית של סין לנוסעים ולמטען ממשיך להתרחב, הודות לצמיחה כלכלית וחברות תעופה הבונות את הרשתות המקומיות שלהן", אמר דארן הולסט, סגן נשיא השיווק המסחרי של בואינג. בואינג סיפקה כ-10,000 מטוסים במהלך 20 השנים האחרונות, כאשר בערך 1,400 מתוכן היו ללקוחות סיניים.  מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר עם זאת, בואינג סיפקה רק 68 מטוסים ללקוחות סיניים מאז שנת 2000, כאשר הגורם העיקרי למספרים הנמוכים הללו הוא מגפת הקורונה. חברות התעופה הסיניות פשוט לא היו זקוקות לקיבולת נוספת. עם זאת, קצב המסירות החל לעלות בחודשים האחרונים. מתחילת השנה ועד לחודש יולי, בואינג סיפקה 33 מטוסים ללקוחות סיניים, זאת לעומת תשעה מטוסים שסופקו בכל 2023. שוק תעופה סיני חזק הוא חדשות טובות עבור תחום התעופה כולו, אך בעיקר עבור בואינג שמתמודדת עם מספר תקריות בטיחות לאחרונה, כאשר הבולטת שבהן הייתה ניתוק הדלת של מטוס ה-737 MAX בטיסה של חברת אלסקה אייר בחודש ינואר.

כלכלת סין מתקשה להתאושש

סין מתאוששת ממשבר הנדל"ן החריף שהכה במדינה בשנים האחרונות. במדינה יש עודף היצע של דירות העומדות ריקות שנובע מהתקופה בה שוק הנדל"ן היה רותח. אז הביקושים היו גדולים ויזמי הנדל"ן הצליחו למכור את כל הדירות עוד לפני שהם בנו אותן. זה הוביל אותם לקחת על עצמם הלוואות גדולות בשביל להמשיך לבנות מתוך הנחה שיהיו קונים לכל הדירות, אך כשהביקושים החלו להאט, היזמים הממונפים החלו לקרוס וכך גם אפילו חברות הנדל"ן הגדולות במדינה. מהדוחות האחרונים של באידו BAIDU.COM , ענקית הטכנולוגיה הסינית, עולה כי כלכלת סין עדיין מתקשה להתאושש. החברה דיווחה דיווחה ברבעון השני על ירידה של 2% בהכנסות מפרסום מקוון ברבעון האחרון שהסתכמו ב-2.7 מיליארד דולר. ההאטה אצל באידו משקפת את מגמת ההאטה בסין שהשתקפה גם בדוחות של הענקית עליבאבא ALIBABA GROUP , שדיווחה על ירידה של 1% בהכנסות שלה ברבעון. משבר הנדל"ן במדינה  הוביל בין היתר למגמה של צמצום תקציבי פרסום מצד המפרסמים.

שוק התעופה הסיני צפוי להפוך לחשוב כמו שוק הרכב הסיני

עצם העובדה שסין היא המדינה בעלת מספר התושבים הגדול ביותר בעולם הופך אותה לשוק מרכזי כמעט בכל תחום, כאשר אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא שוק הרכב. חברות הרכב, ובעיקר חברות הרכב החשמלי, מתמקדות בסין, הן מהסיבה שהיא השוק המקומי הגדול ביותר בעולם והן בגלל שהמגמות בשוק הזה בדרך כלל מתרחבות לשאר העולם בהמשך. כך למשל המשקיעים של טסלה עוקבים באדיקות לגבי נתוני המסירות של החברה במדינה כמו גם על שינויים במחיר שהיא מבצעת שם, שבהמשך בדרך כלל גם מגיעים לאירופה, ארה"ב ושאר העולם. בתחילת החודש דווח כי טסלה הציגה זינוק של 47% במכירות רכבים חדשים בסין בחודש יולי, כלומר היא מכרה 46,227 כלי רכב ללקוחות סינים. מדובר אמנם בחודש אחד בלבד, אך המשקיעים בדרך כלל שמחים לראות כי מכירות כלי הרכב של טסלה בסין מתנהלות היטב - המגמות בשוק הרכב הסיני כאמור בד"כ מתפשטות לארה"ב ולאירופה מאוחר יותר, כך שהנתונים בסין מספקים סוג של תחזית לתוצאות הכלליות של חברות הרכב. הקפיצה ביולי מצמצמת את הירידה במכירות בסין של החברה השנה ל-0.2% בלבד. רכבי טסלה; קרדיט: טוויטר רכבי טסלה; קרדיט: טוויטר עד יולי, טסלה מכרה השנה כ-325,000 כלי רכב בסין. במחצית הראשונה של 2024 מכרה החברה כ-831,000 כלי רכב ברחבי העולם, ירידה של כמעט 7% לעומת השנה שעברה. וול סטריט צופה לשיפור, והאנליסטים מעריכים כי טסלה תמכור כ-950,000 כלי רכב במחצית השנייה של 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.