גידול של 5% בשנה - שוק התעופה הסיני בדרך להפוך לגדול בעולם
קרדיט: גיא בן סימון
הסינים אוהבים לטוס, הן בתוך המדינה והן מחוצה לה, והגידול בתנועה האווירית במדינה מושך חברות גדולות בתחום. לפי ההערכות, הגידול בשוק התעופה הסיני צפוי לגרור גידול של קרוב ל-9,000 מטוסים במדינה ב-20 השנים הקרובות.
מספר הנוסעים היוצאים מסין מתקרב לרמות של לפני הקורונה. בשנת 2019, השנה האחרונה לפני המגפה, יצאו מסין כ-154 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות, כאשר לפי ההערכות ב-2024 יצאו כבר 130 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות מסין. חברות התעופה הגדולות כמו בואינג BOEING מקוות להרוויח מהביקושים הללו.בואינג מקווה להרוויח משוק התעופה הסיני
60% מהביקוש לכמעט 9,000 המטוסים החדשים יורכב מחברות תעופה המרחיבות את הצי שלהם, ו-40% מחברות תעופה המחליפות מטוסים ישנים יותר במודלים חסכוניים יותר בדלק. "שוק התעופה המסחרית של סין לנוסעים ולמטען ממשיך להתרחב, הודות לצמיחה כלכלית וחברות תעופה הבונות את הרשתות המקומיות שלהן", אמר דארן הולסט, סגן נשיא השיווק המסחרי של בואינג. בואינג סיפקה כ-10,000 מטוסים במהלך 20 השנים האחרונות, כאשר בערך 1,400 מתוכן היו ללקוחות סיניים.
מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר
עם זאת, בואינג סיפקה רק 68 מטוסים ללקוחות סיניים מאז שנת 2000, כאשר הגורם העיקרי למספרים הנמוכים הללו הוא מגפת הקורונה. חברות התעופה הסיניות פשוט לא היו זקוקות לקיבולת נוספת. עם זאת, קצב המסירות החל לעלות בחודשים האחרונים. מתחילת השנה ועד לחודש יולי, בואינג סיפקה 33 מטוסים ללקוחות סיניים, זאת לעומת תשעה מטוסים שסופקו בכל 2023.
שוק תעופה סיני חזק הוא חדשות טובות עבור תחום התעופה כולו, אך בעיקר עבור בואינג שמתמודדת עם מספר תקריות בטיחות לאחרונה, כאשר הבולטת שבהן הייתה ניתוק הדלת של מטוס ה-737 MAX בטיסה של חברת אלסקה אייר בחודש ינואר.כלכלת סין מתקשה להתאושש
סין מתאוששת ממשבר הנדל"ן החריף שהכה במדינה בשנים האחרונות. במדינה יש עודף היצע של דירות העומדות ריקות שנובע מהתקופה בה שוק הנדל"ן היה רותח. אז הביקושים היו גדולים ויזמי הנדל"ן הצליחו למכור את כל הדירות עוד לפני שהם בנו אותן. זה הוביל אותם לקחת על עצמם הלוואות גדולות בשביל להמשיך לבנות מתוך הנחה שיהיו קונים לכל הדירות, אך כשהביקושים החלו להאט, היזמים הממונפים החלו לקרוס וכך גם אפילו חברות הנדל"ן הגדולות במדינה. מהדוחות האחרונים של באידו BAIDU.COM , ענקית הטכנולוגיה הסינית, עולה כי כלכלת סין עדיין מתקשה להתאושש. החברה דיווחה דיווחה ברבעון השני על ירידה של 2% בהכנסות מפרסום מקוון ברבעון האחרון שהסתכמו ב-2.7 מיליארד דולר. ההאטה אצל באידו משקפת את מגמת ההאטה בסין שהשתקפה גם בדוחות של הענקית עליבאבא ALIBABA GROUP , שדיווחה על ירידה של 1% בהכנסות שלה ברבעון. משבר הנדל"ן במדינה הוביל בין היתר למגמה של צמצום תקציבי פרסום מצד המפרסמים.שוק התעופה הסיני צפוי להפוך לחשוב כמו שוק הרכב הסיני
עצם העובדה שסין היא המדינה בעלת מספר התושבים הגדול ביותר בעולם הופך אותה לשוק מרכזי כמעט בכל תחום, כאשר אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא שוק הרכב.
חברות הרכב, ובעיקר חברות הרכב החשמלי, מתמקדות בסין, הן מהסיבה שהיא השוק המקומי הגדול ביותר בעולם והן בגלל שהמגמות בשוק הזה בדרך כלל מתרחבות לשאר העולם בהמשך. כך למשל המשקיעים של טסלה עוקבים באדיקות לגבי נתוני המסירות של החברה במדינה כמו גם על שינויים במחיר שהיא מבצעת שם, שבהמשך בדרך כלל גם מגיעים לאירופה, ארה"ב ושאר העולם.
בתחילת החודש דווח כי טסלה הציגה זינוק של 47% במכירות רכבים חדשים בסין בחודש יולי, כלומר היא מכרה 46,227 כלי רכב ללקוחות סינים. מדובר אמנם בחודש אחד בלבד, אך המשקיעים בדרך כלל שמחים לראות כי מכירות כלי הרכב של טסלה בסין מתנהלות היטב - המגמות בשוק הרכב הסיני כאמור בד"כ מתפשטות לארה"ב ולאירופה מאוחר יותר, כך שהנתונים בסין מספקים סוג של תחזית לתוצאות הכלליות של חברות הרכב. הקפיצה ביולי מצמצמת את הירידה במכירות בסין של החברה השנה ל-0.2% בלבד.
רכבי טסלה; קרדיט: טוויטר
עד יולי, טסלה מכרה השנה כ-325,000 כלי רכב בסין. במחצית הראשונה של 2024 מכרה החברה כ-831,000 כלי רכב ברחבי העולם, ירידה של כמעט 7% לעומת השנה שעברה. וול סטריט צופה לשיפור, והאנליסטים מעריכים כי טסלה תמכור כ-950,000 כלי רכב במחצית השנייה של 2024.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
