תחרות נוספת לאנבידיה מסין - וואווי תשיק שבב בינה מלאכותית
ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי מתכננת להשיק שבב בינה מלאכותית חדש בשם Ascend 910C, אשר לדבריה שווה ערך ביכולותיו ל-H100, אחד השבבים החזקים של אנבידיה NVIDIA CORP . למרות החדשות, מניית אנבידיה מזנקת ב-5%.
השבב צפוי להיות חזק יותר מכל שבב שאנבידיה מורשית למכור בסין על פי ההגבלות האמריקאיות. לפי הדיווחים על התקשרויות ראשוניות בין וואווי ללקוחות שיהיו מעוניינים בשבב, ההזמנות צפויות לעבור את רף 70,000 השבבים, בשווי כולל של כ-2 מיליארד דולר, כאשר המשלוחים צפויים להתחיל כבר באוקטובר.
עם זאת, וואווי עשויה להתקשות לייצר את השבב בצורה אפקטיבית מבחינת עלויות בהיקף גדול, בהתחשב בהגבלות על מכירת ציוד מתקדם לייצור שבבים לסין שהוטלו על ידי ארה"ב ובעלות בריתה.
אנבידיה והשוק הסיני
אנבידיה מתכננת אף היא להשיק שבב בינה מלאכותית חדש לשוק הסיני. סין ייצגה 14% מהכנסות מרכזי הנתונים של אנבידיה בשנת הכספים 2024, שהסתיימה בינואר - ירידה מ-19% בשנה הקודמת. החברה חזרה מספר פעמים על כך שהיא צופה ביקוש חזק באזורים אחרים שיפצה במלואו על הפגיעה הצפויה במכירות בסין בעקבות ההגבלות האמריקאיות.
מניית אנבידיה איבדה 14% בחודש האחרון עד הכניסה למסחר היום בעקבות הדיווחים על עיכוב של שלושה חודשים במסירות שבב הדור הבא של החברה Blackwell B200 עקב פגם בעיצוב. עם זאת, נראה שהמשקיעים אופטימיים בנוגע לדוחות החברה אותם תפרסם ב-28 לאוגוסט. בוול-סטריט צופים רווח למניה של 64 סנט על הכנסות של 28.6 מיליארד דולר.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענקית השבבים תצטרך לעקוף שוב את הציפיות על מנת שהמניה תמשיך במגמה החיובית. בנוסף לכך, התחזית שלה תצטרך לעקוף גם ציפיות לא רשמיות שאנליסטים מעבירים ללקוחותיהם, מה שמציב לה רף עוד יותר גבוה. ב-UBS מצפים להכנסות של 29.9 מיליארד דולר ועל תחזית של 31.7 מיליארד דולר לרבעון אוקטובר.
"אנו מאמינים שחדשות בנוגע לשבב ה-Blackwell יאפילו על כל תחזית שאנבידיה תפרסם, היות והמשקיעים כבר מסתכלים על הביקושים לשבב ב-2025", כתבו האנליסטים.
שבב ה-Blackwell
ארכיטקוטרת ה-Blackwell צפויה להיות מושקת במספר סדרות. יש את שבבי ה-B100 ו-B200, כאשר האחרון יהיה השבב החזק יותר ובעל הביקוש הגבוה יותר. ויש גם את GB200, שהוא מהיר יותר ומכיל שני שבבי B200 בנוסף לשבב שלילי שתפקידו לאפשר שיתוף נתונים בין השבבים ושיפור היעילות.
לפי הערכות, אנבידיה עשויה לגבות בין 30,000 ל-40,000 דולר עבור שבב ה-B200 ובין 50,000 ל-70,000 דולר עבור GB200. ב-UBS צפו בחודש שעבר כי החברה תמסור 32,500 שבבי B200 ו-43,400 שבבי GB200 ברבעון שמסתיים בינואר 2025. כלומר בערך 7% מהשבבים ברבעון יהיו שבבי Blackwell והרוב המוחלט של השבבים שימסרו יהיו שבבים מהדור הנוכחי.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בסיכום של הנתונים, התרומה לרבעון ינואר משבבי B200 צפויה לעמוד על 3 מיליארד דולר, או 9% מסך ההכנסות הצפויות של 34.5 מיליארד דולר לפי קונצנזוס האנליסטים.
במידה והעיכוב במסירות אכן יתממש, סביר להניח שההכנסות שיתעכבו לא יגיעו לסכום כזה גדול. הלקוחות עדיין לא יכולים לרכוש כמה שבבים שהם רוצים מהדור הנוכחי, כאשר בעוד אנבידיה מצליחה לעמוד בביקושים לשבבי ה-H100, היא עדיין מפגרת בייצור של שבבי ה-H200.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
