תהיה התאמה? הקרן שהצילה את טינדר תנסה להציל גם את סטארבאקס
מניית סטארבאקס STARBUCKS שנפלה כבר ב-22% מתחילת השנה עולה במסחר על רקע כניסתה של הקרן האקטיביסטית Starboard Value אליה. הקרן שמנוהלת על ידי ג'ף סמית', רכשה מניות בסטארבאקס והיא דורשת מהחברה לנקוט בצעדים להעלאת מחיר המניה.
סטארבאקס; קרדיט: Unsplash
הצטרפותה של Starboard מגיעה על רקע שיחות בין סטארבאקס למשקיע אקטיביסט אחר, Elliott Investment Management, על הסכם פשרה. לפי הדיווחים, Elliott בנתה אחזקה גדולה בחברה ומפעילה עליה לחץ לבצע שינויים. אם לא תשיג ייצוג בדירקטוריון סטארבאקס, ייתכן כי Elliott תעבור למתקפה ותפתח מאבק שליטה על כיסאות בדירקטוריון, כאשר לא ברור אם גם Starboard תשקול לשלוח נציגים לדירקטוריון החברה.
המשקיעים האקטיביסטים מנצלים את המצב הקשה של סטארבאקס וההנהלה הנוכחית, בראשות המנכ"ל לקשמן נראסימהן. המכירות בשווקים המרכזיים של החברה, ארה"ב וסין, צנחו, מה שהוביל כבר לשתי הורדות תחזית השנה מצד החברה. מחיר המניה ירד בכ-22% מתחילת השנה, ושווי השוק של החברה עומד על כ-85 מיליארד דולר. סטארבאקס הודיעה בסוף יולי כי היא בוחנת את צעדיה לגבי הפעילות בסין. נראסימהן אמר בפגישה פנימית לאחר הדוחות הכספיים כי החברה בוחנת שיתופי פעולה אפשריים בסין.
לקשמן נראסימהן, מנכ"ל סטארבאקס; קרדיט: אתר החברה
קול נוסף שסטארבאקס תצטרך להתמודד איתו הוא זה של הווארד שולץ, המנכ"ל לשעבר ובעל המניות הגדול בחברה. שולץ העביר את המושכות לנראסימהן במרץ 2023 והוא מכהן כיו"ר מטעמי כבוד. הוא ממשיך להתבטא בפומבי ולנזוף בסטארבאקס על הכשלים בחברה לראייתו.
קרן Starboard הקפיצה את Match
קרן Starboard פועלת במגוון תחומים, אך היא מתמקדת בטכנולוגיה. זו לא הפעם הראשונה ש-Starboard ו-Elliott מתעמתות. חברת ההיכרויות Match Group MATCH GROUP , חברת האם של אפליקציות ההיכרויות טינדר, אוקיי קיופיד והינג', עמדה בפני Elliott כאשר Starboard הצטרפה למאבק, והן פעלו יחד גם בסיילספורס SALESFORCE ואיביי EBAY .
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ג'ף סמית', מנהל קרן Starboard Value; קרדיט: אתר הקרן
מניית Match קפצה בחודש שעבר אחרי שדווח על כניסתה של הקרן לחברה והרצון שלה לבצע פעולות על מנת לפתור את הבעייה שהיא רואה בחברה כ"חוסר חדשנות". הקרן טענה שהחברה יכולה לשפר את הרווחיות הגולמית שלה ל-40% - פי 2 מהרווחיות הגולמית של החברה ברבעון הראשון של השנה. בעלת המניות הצביעה גם על צעדים כמו הורדת עלויות התפעול, הגברת תכנית הרכישה העצמית של החברה, הימנעות מרכישות ואפילו הוצאה של החברה מהשוק הציבורי והפיכתה לפרטית בשביל להשביח אותה.
הבעיות הנוספות של סטארבאקס
הקשיים של סטארבאקס בשווקי המזרח הם כאמור הקשיים המרכזיים עמם מתמודדת החברה, אך הם לא היחידים. בשנה שעברה, סטארבקס הייתה תחת אש בעקבות תגובתה למלחמה של ישראל בארגון הטרור חמאס, מה שגרם לקריאות לחרם שלא רק פגעו במכירות במזרח התיכון, אלא גם במכירות בחנויות בארה"ב.
בנוסף, הרצון של עובדי החברה להתאגד גם כן מעיב על ההנהלה - עובדים ב-4% מחנויות הרשת בארה"ב בחרו להתאגד וחלקם אף פתחו בשביתה בנובמבר האחרון. סטארבקס הצהירה כי תחדש את השיחות בנוגע לחוזה העבודה עם האיגוד בסוף אפריל והיא מצפה שהמשא ומתן יימשך במשך כל השנה.
מניית סטארבאקס נסחרת לפי שווי של 85 מיליארד דולר אחרי ירידה של 22% מתחילת השנה ושל 25% ב-12 החודשים האחרונים. המניה נסחרת במכפיל של 21 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל של 19 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.

