מטא צוקרברג
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות מטא: הציפיות גבוהות ובוול-סטריט אופטימיים

האנליסטים מצפים לרווח למניה של 4.8 דולר על הכנסות של 38.3 מיליארד דולר; הוצאות ההון של מטא צפויות לפי הערכות לעמוד על קרוב ל-10 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה לקראת הדוחות מטא

לאחר שדחפו את השוק מעלה כל השנה, מניות הביג טק נחלשו בחודש יולי. המניות של גוגל GOOGLE , טסלה TESLA INC ומיקרוסופט MICROSOFT ירדו לאחר שהחברות דיווחו על התוצאות לרבעון יוני. היום לאחר המסחר מטא META PLATFORMS צפויה לדווח ויכול להיות שהיא תצליח לשבור את המגמה השלילית.

לפי קונצנזוס האנליסטים, הצפי הוא שהבעלים של פייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ תדווח על עלייה חזקה בהכנסות של 20% לרבעון השני ל-38.3 מיליארד דולר. המכירות של מודעות בפלטפורמות השונות זינקו לאחר שהמפרסמים ניתבו את תקציבי הפירסום מפרסומות בטלוויזיה ל-3 מיליארד המשתמשים הפעילים של החברה, בשנה עמוסת אירועים הכוללת אולימפיאדה ובחירות לנשיאות.

העלייה הזו במכירות עשויה להזניק את הרווחים של מטא ב-60% למחיר למניה של 4.8 דולר, לפי הערכות בוול-סטריט.

ההסברים לירידות החודש במניות הטכנולוגיה נעו בין תנועת משקיעים למניות הקטנות לחששות בנוגע להאטה בהוצאות בינה מלאכותית ג'נרטיבית ותהיות לגבי המומנטום של פרסום באינטרנט. חלק מהחששות הללו נוגעות גם למטא. מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, הצהיר לאחרונה כי מטא תשקיע משאבים רבים בפיתוח פלטפורמת הבינה המלאכותית בקוד פתוח שלה Lama בחמש השנים הקרובות. 

מטא היא אחד הלקוחות הגדולים ביותר של אנבידיה, ולפי הערכות, ענקית הרשתות החברתיות הוציאה בממוצע כמעט 10 מיליארד דולר בהוצאות הון בחודש יוני.

ב-New Street Research אמרו כי בעוד הערכות בוול-סטריט מצפות לתחזית צמיחה של 14.5% בחודש ספטמבר, האנליסטים בחברת המחקר מצפים לצמיחה שמרנית יותר של 13.3%. מכירות של מודעות בסין צפויות לעזור ולדחוף את הביצועים במחצית השנייה.

 

תכריז על פיצול?

הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם וואסטאפ נחשבת למוזרה מבין שבעת המופלאות בכל הקשור לפיצול מניות, כאשר היא היחידה שלא פיצלה את המניה שלה אף פעם. המניה של מטא נסחרת כעת בקצת באיזור ה-500 דולר וייתכן מאוד והיא תהיה ענקית הטכנולוגיה הבאה שתפצל את המניה שלה.

פיצול מניות לא משנה את הערך של החברה. כלומר, זאת תהיה טעות להגיד שמניה של חברה היא "זולה" יותר לאחר הפיצול רק בגלל שמחיר המניה נמוך יותר. אך הורדת מחיר המניה אכן הופך אותה לנגישה יותר עבור יותר משקיעים וכך הופך אותה הרבה פעמים לאטרקטיבית יותר.

בעוד פיצול מניות לא באמת משנה שום דבר עבור החברה חוץ ממחיר מניה נמוך יותר, בבנק אוף אמריקה כן ציינו כי פיצולים נוטים לתת דחיפה נוספת למניה שכבר עלתה המון. "מניות עלו בממוצע ב-25% במהלך 12 החודשים לאחר פיצול, לעומת עלייה של 12% במדד הרחב. הפיצולים העלו גם את התשואות בכל עשור", כתבו האנליסטים. לכן, זה לא יהיה מפתיע אם מטא תודיע בסופו של דבר בדומה לשאר חברות הטכנולוגיה פיצול המניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון הראשון

ענקית הרשתות החברתיות רשמה בדוחותיה לרבעון הראשון רווח למניה של 4.71 דולר על הכנסות של 36.46 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 4.3 דולר על הכנסות של 36.1 מיליארד דולר.

מטא צופה לרבעון השני הכנסות של בין 36.5 ל-39 מיליארד דולר, בעוד צפי האנליסטים עומד כאמור על 38.3 מיליארד דולר. ההוצאות לשנת 2024 כולה צפויות לעמוד על 96-99 מיליארד דולר, עם הפסד גדול יותר במגזר Reality Labs והוצאות הון של 35-40 מיליארד דולר, כאשר החברה מתכוונת להמשיך ולהשקיע בבינה מלאכותית.

הוצאות החברה ברבעון הראשון עמדו על 22.64 מיליארד דולר, עלייה של 6% משנה לשנה. המחיר הממוצע למודעה עלה ב-6% לעומת השנה שעברה. שיעור חשיפת הפרסומות באפליקציות השונות של החברה גדל ב-20% משנה לשנה, כאשר מספר המשתמשים הפעילים באופן יומי עלה ל-3.24 מיליארד, לעומת צפי של 3.16 מיליארד. 

ההפסד התפעולי במגזר Reality Labs עמד על 3.85 מיליארד דולר, לעומת הצפי בוול-סטריט להפסד של 4.51 מיליארד דולר, כאשר המגזר רשם הכנסות של 440 מיליון דולר לעומת צפי של 494.1 מיליון דולר. ההכנסות מפרסומות עמדו על 35.64 מיליארד דולר, לעומת צפי של 35.57 מיליארד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.