למנוע החיפוש של גוגל יש בעיות AI, אבל המשקיעים נשארים אופטימיים
מעמדה התחרותי של גוגל GOOGLE בשוק מנועי החיפוש ממשיך להדאיג את המשקיעים בתקופה האחרונה, אבל מניית החברה עדיין מרמזת כי המשקיעים נותרו אופטימיים, במיוחד לקראת דוחות החברה בשבוע הבא.
אלפבית, חברת האם של גוגל ויוטיוב צפויה לדווח על תוצאותיה לרבעון השני ב-23 ביולי לאחר הסגירה ובוול-סטריט מצפים לכך בקוצר רוח. אנליסטים רבים ציינו לאחרונה את החששות שלהם בנוגע למעמדה של גוגל כמובילה בשוק מנועי החיפוש על רקע התחרות הגוברת מצד הבינה המלאכותית הג'נרטיבית.
בוולס פארגו דירגו את מניית החברה ב"שיווי משקל" עם מחיר יעד של 187 דולר, כאשר הם מציינים כי לפחות בתקופה הקרובה לא נותרו זרזים שיכולים לדחוף את מניית גוגל למעלה וכי גם אם גוגל תצליח לשמור על מקומה בשוק מנועי החיפוש, האנליסטים לא מצפים שהיא תצליח לשחזר את ההצלחה ממנה נהנתה בעבר גם בעשור הבא. בחברת השירותים הפיננסיים פרסמו את התחזית שלהם כאשר ברקע ChatGPT של OpenAI ממשיך להשתפר בקצב מסחרר וחברות הטכנולוגיה האחרות ממשיכות להציג צ'טבוטים משלהם כדוגמת Meta AI וסירי של אפל.
למרות החששות, בסיטי דווקא מציגים אופטימיות. בבנק דירגו את מניית אלפבית ב"קנייה" עם מחיר יעד של 190 דולר. האנליסטים סבורים כי בדוחות הקרובים, אלפבית תציג הכנסות ורווח תפעולי שיהיו טובים יותר מהקונצנזוס בוול-סטריט. בסיטי מציינים כי שוק הפרסום ממשיך להתחזק, דבר חיובי לשוק החיפוש שלפיו הם צופים צמיחה של 12.5% בהכנסות משנה לשנה, לעומת הקונצנזוס של 11.7%.
- משבר המטבע החריף במדינה השכנה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- לגוגל ומטא יש הרבה מה להוכיח בדו"חות. האם יצליחו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בג'יי פי מורגן מרוצים מהתקדמות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית, כאשר הם צופים צמיחה משופרת בהכנסות מיוטיוב וגוגל, הרחבת שולי רווח ושיפור בתשואות ההון. בבנק מדרגים את אלפבית ב"משקל יתר" עם מחיר יעד של 200 דולר.
התחרות גוברת
סטארט-אפ חיפוש מבוסס בינה מלאכותית שנקרא Perplexity גייס לאחרונה 250 מיליון דולר לפי שווי של כ-3 מיליארד דולר. בין המשקיעים ניתן למצוא את סופטבנק היפנית ובעבר גם את מייסד אמזון ג'ף בזוס.
חברת Perplexity אמרה בחודש אפריל כי השווי שלה עומד על יותר ממיליארד דולר וכי היא גייסה אז 165 מיליון דולר בסך הכל. כאמור, בין המשקיעים בחברה בעבר ניתן למצוא את בזוס, בנוסף לאנבידיה, חברות הון סיכון ומשקיעים פרטיים. Perplexity מציעה כיום מוצר חינמי לחיפוש מבוסס בינה מלאכותית וכן אפשרות למנוי בעלות של 20 דולר בחודש, המאפשר למשתמשים בין היתר לבחור את מודל הבינה המלאכותית המועדף עליהם ולהעלות קבצים על מנת שהמודל ינתח.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה אמרה גם באפריל כי מנוע החיפוש שלה החזיר תשובות ל-169 מיליון שאילתות בחודש. נכון לכרגע גוגל עדיין שולטת ביד רמה בשוק מנועי החיפוש ומטפלת במיליארדי שאילתות מדי יום. החברה גם הוסיפה יכולות בינה מלאכותית ג'נרטיבית בניסיון להילחם במתחרים.
עם זאת, לאחרונה הופיעו סימנים ראשוניים לכך שהמשתמשים פתוחים לאמץ חלופות. סקר שנערך על ידי ג'פריס, מצא כי בקרב יותר מ-1,500 צרכנים ועובדי משרד כ-15% כבר משתמשים בפלטפורמת בינה מלאכותית שאינה קשורה לגוגל לביצוע חיפושים ורוב הנשאלים אישרו כי הם צפויים להמשיך ולעשות זאת גם בעתיד.
ה-AI עשוי לערער את המודל העסקי של גוגל
תשובות ממוקדות שיוצרות בינה מלאכותית בתגובה לחיפושים במנוע החיפוש צפויות להחליף את מבול הקליקים אותו צריכים המחפשים לעבור בשביל למצוא את המידע שהם צריכים. במקום לחפש בגוגל, למצוא את התוצאה המתאימה, להיכנס ולקרוא, הבינה המלאכותית תספק תקצירים מסודרים, ובעתיד גם הסברים תמציתיים למשימות מורכבות לצד תשובות מפורטות.
עם זאת, אותו שינוי המונע על ידי בינה מלאכותית עלול לערער את המודל העסקי מבוסס הפרסום והקליקים שבזכותו התבסס מעמדה של גוגל עד היום. השיטה החדשה, עם סקירה של בינה מלאכותית ואחריה פרסומות ממומנות, בעצם מוחקת את כל הקישורים האורגניים הכחולים שבנו את העסק של גוגל, שכמעט כל בעל עסק מכיר כ-SEO, כמו גם את הקישורים הממומנים שהיוו את עיקר הפרסום בחיפוש של גוגל (SEM).
נראה שבמשך שנים מנוע החיפוש של גוגל הולך בכיוון של לספק מידע לקוראים גם מבלי שיצטרכו ללחוץ על תוצאות החיפוש. חלוניות המכילות את הטקסט הממוקד מתוך דף האינטרנט אותו הקורא חיפש, תקצירים של דפי ויקיפדיה במנוע החיפוש, שעות פתיחה של חנות ואפילו מזג אוויר - כמות המידע שניתן לדלות ממנוע החיפוש מבלי להיכנס לקישורים הולך וגובר, וככה כמות הפרסומות שהקוראים רואים הולכת ויורדת.
עכשיו, עם סיכומים שנוצרים על ידי בינה מלאכותית, משתמשים שהיו מתפתים בעבר להרחיק לכת ולחקור קישורים מעבר לחיפוש המקורי שלהם, עשויים לסיים את מסע החיפוש שלהם בלי לראות אפילו פרסומת אחת. נוסף על כך, מדידת היעילות של פרסום תהפוך למורכבת הרבה יותר בשיטת החיפוש החדשה.
השינויים שגוגל מקדמת בעצם עלולים לפגוע בשני הצדדים: מצד אחד, לגוגל יש אינטרס לשמור על מודל חיפוש הממומן על ידי פרסומות. פחות אתרים איכותיים שמתפרנסים מפרסומות יובילו לירידה באיכות תוצאות החיפוש של גוגל עצמה. מצד שני, עבור אתרים ועסקים שמסתמכים על תוצאות החיפוש, כל שינוי באופן בו גוגל מציגה את התוכן שלהם עלול להיות הרסני.
הדוחות לרבעון הראשון
ענקית החיפוש רשמה רווח למניה של 1.89 דולר על הכנסות של 80.53 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 1.51 דולר עם הכנסות של 78.7 מיליארד דולר. החברה דיווחה אז גם כי תשלם לראשונה אי פעם דיבידנד של 20 סנט למניה ועל בייבאק בסך 70 מיליארד דולר.
ההכנסות ממגזר הפרסום, הכולל את מנוע החיפוש וכלים נוספים, עמדו על 61.66 מיליארד דולר, לעומת צפי של 60.18 מיליארד דולר. ההכנסות מגוגל קלאוד עמדו על 9.57 מיליארד דולר, בוול-סטריט ציפו ל-9.35 מיליארד דולר. ההכנסות מפרסומות ביוטיוב עמדו על 8.09 מיליארד דולר, כאשר הצפי היה ל-7.72 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם ב-25.47 מיליארד דולר, בעוד הצפי היה ל-22.4 מיליארד דולר.
אלפבית נסחרת כעת לפי שווי של 2.3 טריליון דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-33% מתחילת השנה וב-48% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.נחום 17/07/2024 06:27הגב לתגובה זושמאלנית ואנטי ישראלית
- 1.מחר קריסה 24 אחוז! ראו הוזהרתם! (ל"ת)אנטריקוט 16/07/2024 22:50הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
