טסלה בדרך ליום תשיעי של עליות - מה יעזור לה להמשיך?
לאחר שמניית טסלה TESLA INC התחילה את יום המסחר בירידות שערים, המניה עברה לעליות קלות ונראה שהיא בדרך ליום תשיעי של עליות. על מנת שהמגמה החיובית הזו תימשך, הבינה המלאכותית תצטרך לעזור.
רצף עליות של שמונה ימים זה מרשים, אבל מניית טסלה נוטה לקיצוניות. רק מלהסתכל על מחירי היעד של האנליסטים אפשר להבין את זה. ההבדל בין מחיר היעד הגבוה ביותר למחיר היעד הנמוך ביותר הוא בערך 200 דולר, או כ-80% ממחיר המניה האחרון. היחס באפל עומד על 40%. וזה לא רק בוול-סטריט.
גם הפעילות של המשקיעים בטסלה מרמזת על קיצוניות. בחמש השנים האחרונות מניית חברת הרכבים החשמליים בילתה כמעט מחצית מהזמן מעל מחיר היעד הממוצע של וול-סטריט, בעוד במקרה של אפל זה עמד על קרוב ל-20%. האופי הקיצוני של מניית טסלה הפריד אותה משאר חברות הטכנולוגיה במשך רוב שנת 2024.
שבע המופלאות
שש מתוך "שבע המופלאות" או אנבידיה, מיקרוסופט, אלפבית, אמזון, אפל ומטא השאירו אבק ברוב השנה ליצרניות ה-EV. שש המניות הללו עלו יחד ב-53% השנה. עד ליום שישי טסלה היא היחידה מבין הקבוצה שירדה מתחילת השנה. עם זאת, לאחר זינוק של 41% במהלך שמונה ימי המסחר האחרונים, מניית החברה עברה לעליות של כמעט 2%.
במקרה של "שש המופלאות", נראה שמה שהזניק את המניות היה הזדמנויות הבינה המלאכותית. עם זאת, במקרה של טסלה מדובר היה בעיקר בעסקי הרכב של החברה, לאחר שהיא פרסמה נתוני מסירות טובים מהצפוי ומהמשקיעים נשמו לרווחה. גם האישור לפני כן של חבילת השכר של מאסק הסיר חששות שהכבידו על המניה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-2 ביולי דיווחה טסלה לרבעון השני כי מכרה 444,000 רכבים, ירידה של 4.8% משנה לשנה. ירידה אומנם זה לא דבר טוב, אבל התחזית הכי נמוכה של טסלה הייתה לירידות של יותר מ-15%. התוצאות של החברה עוררו תקווה מחדש בקרב המשקיעים שטסלה תצליח לחזור ולצמוח שוב בשנת 2025. יצרנית הרכבים צפויה לספק כ-1.8 מיליון רכבים ב-2024, ללא שינוי מ-2023.
נתוני מסירות טובים מהצפוי עשויים לייצב את תחזיות הרווח להמשך. בתחילת השנה הצפי בוול-סטריט היה כי טסלה תרוויח 3.8 דולר למניה. כעת הצפי הזה עומד על 2.4 דולר. המשקיעים לא ממש מתלהבים לרכוש מניות של חברות שהתחזיות להמשך עבורן הונמכו ונכון לכרגע הערכות להמשך עדיין לא התחילו לעלות בחזרה. עם זאת, הן נעשות פחות גרועות ופחות רע נתפס כמספיק טוב עבור המשקיעים.
הבינה המלאכותית
תחזיות הרווח ונתוני המסירות קשורים שניהם לעסקי הרכב של טסלה והבינה המלאכותית לא הייתה פקטור עד כה. העובדה הזו נותנת תקווה נוספת לבעלי המניות של החברה, כאשר אנליסטים כמו דן איבס מוודבוש מעריכים שעסקי ה-AI של החברה עשויים להוסיף לה טריליון דולר לשווי השוק, שעומד כעת על 800 מיליארד דולר. טסלה נעזרת בבינה מלאכותית על מנת לשפר את יכולות הנהיגה האוטונומית שלה ובנוסף על מנת להכשיר רובוטים "חוסכי עבודה" שהיא מתכננת להתחיל למכור בקרוב.- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"טסלה היא הימור ה-AI המוערך ביותר בחסר לפי דעתנו", כתב איבס. האנליסט מצפה לאירוע הרובוטקסי של החברה שיתרחש ב-8 באוגוסט בו יצרנית ה-EV תציג את ההישגים שלה עד כה מלימוד הרכבים שלה לנהוג בעצמם. אירוע בו החברה תפרסם הישגים מרשימים ותכריז על חידושים נוספים שעשויים לדחוף את המניה מעלה.
הדוחות לרבעון הראשון
ענקית הרכבים החשמליים רשמה לרבעון הראשון רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר. עם זאת, גם אז, למרות הפספוס, זה היה פחות גרוע ממה שהמשקיעים ציפו והמניה זינקה ב-12%.
- 1.בני 08/07/2024 22:43הגב לתגובה זוטסלה תהיה בעוד 5שנים ענקית הטכנולוגיה העולמית.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
