מניית First Foundation נפלה ב-24% - משבר הבנקים האזוריים עדיין כאן
הבנקים האזוריים בארה"ב חשופים מאוד לנדל"ן מסחרי וזה תחום מדמם בשנים האחרונות, ומסיבה זו הרבה בנקים אזוריים מתקשים וקורסים, כמו הקריסה של NYCB NEW YORK COMMUNITY BANCORP INC . מחזור העלאת הריבית בארה"ב הסתיים וזה הביא לתקווה מסוימת שהבעיות לפחות יתמתנו, שלא לדבר על השיפור הצפוי כשהריבית תרד, אבל בינתיים הבנקים ממשיכים להתקשות.
הבנק שעומד במוקד כעת הוא בנק First Foundation FIRST FOUNDATION INC ממדינת טקסס שקיבל הזרמת הון של 228 מיליון דולר מהמשקיעים שלו, מה שהביא אמש לירידות של 24% במנייה עד לשווי של 282 מיליון דולר, נמוך ב-63.5% משווי השיא ב-2022 שעמד על 774.5 מיליון דולר.
מניית First Foundation מאז השיא ב-2022
הבנק הודיע כי ההשקעה תעזור לו להפחית את הריכוז הגבוה של הלוואות לנדל"ן בתיק האשראי שלו. כ-52% מתיק האשראי של הבנק קשור לנכסים מגורים במדינות טקסס, קליפורניה ופלורידה. "היינו כנים לגבי העובדה שחלק מההלוואות האלה לבנייני דירות הן בתשואה נמוכה יותר, מה שהוביל לירידה ברווחים שלנו", אמר המנכ"ל סקוט קוואנו.
האירוע הזה מגיע אחרי יותר משנה לאחר שמספר בנקים אזוריים גדולים עלו על הרדאר של הרגולטורים לאור החשיפה הגדולה שלהם לשוק הנדל"ן למגורים ונדל"ן מסחרי. בתחילת השנה צנחו מניות הבנק New York Community Bancorp לאחר שהבנק הגדיל את ההפרשות שלו להפסדי אשראי בגין ההלוואות שלו לנדל"ן, הקשורות בחלקן למתחמי דירות עם דמי שכירות מפוקחים באזור ניו יורק. NYCB הצליחה להרגיע את השוק עם הזרמת הון מקבוצה שכללה את מזכיר האוצר לשעבר סטיבן מנוצ'ין.
אנליסט הבנקים האזוריים של מורגן סטנלי, מנן גוסליה, ציין כי "אנו צופים שהפרשות להפסדי אשראי יהיו גבוהות יותר מתחזיות השוק השנה, בייחוד כשהבנקים בונים רזרבות עבור נדל"ן מסחרי". הכלכלן הראשי באפולו, טורסטן סלוק, אמר בחודש שעבר כי קיים "לחץ גובר על המאזנים של כמה בנקים, במיוחד בנקים קטנים". לפי סלוק, בנקים אזוריים בינוניים וקטנים מחזיקים בכמעט פי ארבע חשיפה לנדל"ן מסחרי בהשוואה לבנקים מסחריים מקומיים גדולים יותר. הרגולטורים הזהירו את הבנקים כי עליהם להפחית את החשיפה שלהם לנדל"ן מסחרי. במקביל, הרגולטורים גם מאפשרים למלווים גמישות בניהול הלוואות בעייתיות עם לווים, ובמקרים מסוימים, להאריך את מועדי הפירעון לפני מיחזור. עם זאת, הארכת הלוואות קבועות שמגיעות לפירעון, אשר ניתנו לפני שהפד' החל להעלות בחדות את הריבית לפני שנתיים, פירושה גם רווחים נמוכים יותר עבור הבנקים. ברבעון הראשון, הקצתה First Foundation סכום של 577 אלף דולר להפסדי אשראי, בעוד שהרווח הנקי שלה עמד על 38 מיליון דולר. "אנחנו מאמינים שהרזרבות שלנו מספיקות, בשורה התחתונה", אמר המנכ"ל קוואנו. "אבל במחזור שבו נמצא מגזר הבנקאות כרגע, אני חושב שרוב האנשים היו אומרים שהרזרבות שלנו נראות נמוכות". המצב אצל בנקים אזוריים אחרים אפילו חמור יותר כאשר שיעור החשיפה לנדל"ן של חלק מהבנקים האלה אפילו מגיע ל-80%. מאז תקופת הקורונה שווי הנכסים האלה צנח משמעותית, הקניונים התרוקנו בגלל שהצרכנים התרגלו לקנות באינטרנט, והמשרדים התרוקנו כי הרבה חברות עברו לעבוד מהבית, והבנקים האזוריים נכנסו לצרות. רק בשביל המחשה - לפי ההערכות כמות המשרדים הריקים בארה"ב שווה לשטח של 48,125 קומות בניין - זה בניין שגבוה פי 13 מהר האוורסט. חלק מהמשקיעים והאנליסטים חוששים שקריסה רחבה של הבנקים האזוריים יכולה להביא למשבר כלכלי לאומי. נגיד הפד', ג'רום פאוול, התייחס בעבר לנושא. בעדות השנתית למסר לקונגרס לפני מספר חודשים פאוול אמר שצפויות להיות בעיות עם הבנקים, אבל שהפד' לא ייתן למערכת לקרוס ולהביא למשבר כלכלי. חשוב להבין, אפקט הדומינו של קריסה של בנקים הוא מהיר מאוד - ברגע שהציבור חש שלבנק אין מספיק הון בשביל לגבות את הפקדונות והכספים של הלקוחות, מתבצעת ריצה אל הבנק והרבה אנשים פשוט מאבדים את כספם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
