לקראת נתוני המסירות של טסלה - למה בוול-סטריט אופטימיים?
מניית ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC עברה, גם אם לזמן קצר, בפעם הראשונה מזה כמעט שלושה חודשים את רמת ה-200 דולר. מניית החברה עלתה כבר בכמעט 20% מאז השפל אליו הגיעה החודש והזינוק האחרון מגדיל את האופטימיות בנוגע לנתוני המסירות של טסלה לרבעון השני.
מניית טסלה לא נסחרה מעל 200 דולר מאז ה-1 במרץ ובוול-סטריט רואים בכך "חיזוק פסיכולוגי", כאשר מניות נוטות להגיב היסטורית למספרים עגולים. בנוסף, הזינוק האחרון במניה החל רגע לפני שבעלי המניות אישרו מחדש את חבילת השכר של מאסק ל-2018 שהעניקה למנכ"ל כ-300 מיליון אופציות.
אישור חבילת השכר הסיר חששות שהכבידו על מניית טסלה והאיצו את הקפיצה האחרונה. עם זאת, העלייה מגדילה גם את הסבירות לתנודתיות מוגברת של המניה לאחר שהחברה תדווח על תוצאות המסירות שלה לרבעון השני ביום שלישי. בוול-סטריט מצפים כעת למסירות של 420,000 כלי רכב, ירידה מ-466,000 רכבים ברבעון השני של 2023. נתון של 420,000 ומעלה אמור להיות טוב למניה וכל מספר נמוך מכך צפוי לגרום לירידות שערים.
מה שווקי האופציות צופים?
שווקי האופציות מרמזים כעת כי המניות יגיבו בתנועה של 5% למעלה או למטה, לאחר פרסום נתוני המסירות. מניות טסלה זזו בממוצע 3%, למעלה או למטה, בעקבות ארבעת הדוחות האחרונים וירדו כמעט 5% לאחר שטסלה דיווחה על נתוני מסירות חלשים מצהפוי ברבעון הראשון.- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-Fairlead Strategies ציינו, על סמך ניתוח טכני, כי מניית טסלה נתקלת בהתנגדות בסמוך לממוצע נע 200 ימים שלה שנמצא באיזור 207 דולר. לפי האנליסטים, מעבר של הרמה הזו פירושו כי המניה עשויה להגיע למחירים של 220-225 דולר ונתוני מסירה טובים עשויים להעזור ולהניע את הזינוק למחירים הללו. מהצד השני, נתונים חלשים עשויים להוריד את המניה בחזרה לכיוון ה-170 דולר.
הדוחות לרבעון השני של טסלה מגיעים מספר שבועות לאחר פרסום נתוני המסירות ויש להם פוטנציאל גדול יותר לגרום לתנועה משמעותית במניה. מניית החברה נעה בממוצע ב-11% למעלה או למטה, בעקבות ארבעת הדוחות הרבעוניים האחרונים של טסלה. עד ליום המסחר היום, מניות החברה ירדו ב-19%. האטה בצמיחה במכירות, חוסר וודאות בנוגע לשכרו של מאסק וירידה בתחזיות הרווח הכבידו על סנטימנט המשקיעים השנה.
נתוני המסירות של הסייברטראק
בעוד טסלה לא נוהגת לפרסם את נתוני המסירות שלה לדגם הסייברטראק בדיווחים הרבעוניים, לאחרונה היא ביצעה ריקול ל-11,688 רכבים בגלל תקלה במגב הקדמי, מה שאומר שמספר הרכבים שמסרה כנראה קרוב למספר הזה, או לפחות לא נמוך ממנו. מהמספרים האלה היה ניתן להבין איפה עומדים נתוני המסירות של טסלה - טסלה חשפה כי בחודש דצמבר, החודש בו השיקה את הדגם, היא מסרה 1,163 רכבים, מה שאומר שב-2024 היא מסרה 10,525 רכבים שמעמיד ממוצע של 1,754 רכבים בחודש, זאת כאשר עדיין נותרו כמה ימים לחודש יוני.- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לפי המספרים האלה טסלה צפויה למכור סדר גודל של 23,500 סייברטראקים עד סוף השנה, מספרים יפים, אבל לא בהשוואה לאלה שאילון מאסק הציג בכנס המשקיעים של החברה לפני שבועיים. בכנס מאסק אמר שהייצור הגיע לקצב של 1,500 סייברטראקים בשבוע כאשר המטרה היא להגיע ל-2,500 רכבים עד סוף השנה.
ייצור של 2,500 סייברטראק בשבוע אומר תיאורטית 125,000 רכבים בשנה, הרבה יותר מהמספרים שעולים מקצב המכירות הנוכחי של הדגם, פי 5.3 יותר ליתר דיוק. מאסק ציין בעבר שיש ביקושים גדולים מאוד לדגם, וגם אם הייצור יגיע לקצבים האלה השאלה שנשאלת היא האם יהיה מי שיקנה?
התשובה היא כנראה לא. הביקושים לרכבים חשמליים מאטים בתקופה האחרונה וטסלה היא לא זרה למאבקים במלאים שמצטברים. טסלה הורידה את מחירי הרכבים שלה במעל 20% בשנתיים האחרונות כדי להתמודד עם הביקושים החלשים אבל גם עם התחרות מהחברות הסיניות שמציגות מחירים תחרותיים בהרבה.
גם המחיר של הסייברטראק לא יעזור לטסלה להיפטר מ-125 אלף הרכבים שהיא צפויה לייצר השנה. הדגם הבסיסי של הסייברטראק מתחיל במחיר גבוה של 102 אלף דולר כאשר קיימת גרסה פשוטה יותר ב-96 אלף דולר, אבל גם הגרסה הפשוטה עוד יותר שטסלה עשויה להשיק בתקופה הקרובה לא צפויה לעזור כאשר המחיר שלה צפוי לעמוד על 76 אלף דולר.
יצרנית ה-EV נסחרת כעת לפי שווי של 629 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 19% מתחילת השנה ו-22% ב-12 החודשים האחרונים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
