לקראת נתוני המסירות של טסלה - למה בוול-סטריט אופטימיים?
מניית ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC עברה, גם אם לזמן קצר, בפעם הראשונה מזה כמעט שלושה חודשים את רמת ה-200 דולר. מניית החברה עלתה כבר בכמעט 20% מאז השפל אליו הגיעה החודש והזינוק האחרון מגדיל את האופטימיות בנוגע לנתוני המסירות של טסלה לרבעון השני.
מניית טסלה לא נסחרה מעל 200 דולר מאז ה-1 במרץ ובוול-סטריט רואים בכך "חיזוק פסיכולוגי", כאשר מניות נוטות להגיב היסטורית למספרים עגולים. בנוסף, הזינוק האחרון במניה החל רגע לפני שבעלי המניות אישרו מחדש את חבילת השכר של מאסק ל-2018 שהעניקה למנכ"ל כ-300 מיליון אופציות.
אישור חבילת השכר הסיר חששות שהכבידו על מניית טסלה והאיצו את הקפיצה האחרונה. עם זאת, העלייה מגדילה גם את הסבירות לתנודתיות מוגברת של המניה לאחר שהחברה תדווח על תוצאות המסירות שלה לרבעון השני ביום שלישי. בוול-סטריט מצפים כעת למסירות של 420,000 כלי רכב, ירידה מ-466,000 רכבים ברבעון השני של 2023. נתון של 420,000 ומעלה אמור להיות טוב למניה וכל מספר נמוך מכך צפוי לגרום לירידות שערים.
מה שווקי האופציות צופים?
שווקי האופציות מרמזים כעת כי המניות יגיבו בתנועה של 5% למעלה או למטה, לאחר פרסום נתוני המסירות. מניות טסלה זזו בממוצע 3%, למעלה או למטה, בעקבות ארבעת הדוחות האחרונים וירדו כמעט 5% לאחר שטסלה דיווחה על נתוני מסירות חלשים מצהפוי ברבעון הראשון.- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-Fairlead Strategies ציינו, על סמך ניתוח טכני, כי מניית טסלה נתקלת בהתנגדות בסמוך לממוצע נע 200 ימים שלה שנמצא באיזור 207 דולר. לפי האנליסטים, מעבר של הרמה הזו פירושו כי המניה עשויה להגיע למחירים של 220-225 דולר ונתוני מסירה טובים עשויים להעזור ולהניע את הזינוק למחירים הללו. מהצד השני, נתונים חלשים עשויים להוריד את המניה בחזרה לכיוון ה-170 דולר.
הדוחות לרבעון השני של טסלה מגיעים מספר שבועות לאחר פרסום נתוני המסירות ויש להם פוטנציאל גדול יותר לגרום לתנועה משמעותית במניה. מניית החברה נעה בממוצע ב-11% למעלה או למטה, בעקבות ארבעת הדוחות הרבעוניים האחרונים של טסלה. עד ליום המסחר היום, מניות החברה ירדו ב-19%. האטה בצמיחה במכירות, חוסר וודאות בנוגע לשכרו של מאסק וירידה בתחזיות הרווח הכבידו על סנטימנט המשקיעים השנה.
נתוני המסירות של הסייברטראק
בעוד טסלה לא נוהגת לפרסם את נתוני המסירות שלה לדגם הסייברטראק בדיווחים הרבעוניים, לאחרונה היא ביצעה ריקול ל-11,688 רכבים בגלל תקלה במגב הקדמי, מה שאומר שמספר הרכבים שמסרה כנראה קרוב למספר הזה, או לפחות לא נמוך ממנו. מהמספרים האלה היה ניתן להבין איפה עומדים נתוני המסירות של טסלה - טסלה חשפה כי בחודש דצמבר, החודש בו השיקה את הדגם, היא מסרה 1,163 רכבים, מה שאומר שב-2024 היא מסרה 10,525 רכבים שמעמיד ממוצע של 1,754 רכבים בחודש, זאת כאשר עדיין נותרו כמה ימים לחודש יוני.- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לפי המספרים האלה טסלה צפויה למכור סדר גודל של 23,500 סייברטראקים עד סוף השנה, מספרים יפים, אבל לא בהשוואה לאלה שאילון מאסק הציג בכנס המשקיעים של החברה לפני שבועיים. בכנס מאסק אמר שהייצור הגיע לקצב של 1,500 סייברטראקים בשבוע כאשר המטרה היא להגיע ל-2,500 רכבים עד סוף השנה.
ייצור של 2,500 סייברטראק בשבוע אומר תיאורטית 125,000 רכבים בשנה, הרבה יותר מהמספרים שעולים מקצב המכירות הנוכחי של הדגם, פי 5.3 יותר ליתר דיוק. מאסק ציין בעבר שיש ביקושים גדולים מאוד לדגם, וגם אם הייצור יגיע לקצבים האלה השאלה שנשאלת היא האם יהיה מי שיקנה?
התשובה היא כנראה לא. הביקושים לרכבים חשמליים מאטים בתקופה האחרונה וטסלה היא לא זרה למאבקים במלאים שמצטברים. טסלה הורידה את מחירי הרכבים שלה במעל 20% בשנתיים האחרונות כדי להתמודד עם הביקושים החלשים אבל גם עם התחרות מהחברות הסיניות שמציגות מחירים תחרותיים בהרבה.
גם המחיר של הסייברטראק לא יעזור לטסלה להיפטר מ-125 אלף הרכבים שהיא צפויה לייצר השנה. הדגם הבסיסי של הסייברטראק מתחיל במחיר גבוה של 102 אלף דולר כאשר קיימת גרסה פשוטה יותר ב-96 אלף דולר, אבל גם הגרסה הפשוטה עוד יותר שטסלה עשויה להשיק בתקופה הקרובה לא צפויה לעזור כאשר המחיר שלה צפוי לעמוד על 76 אלף דולר.
יצרנית ה-EV נסחרת כעת לפי שווי של 629 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 19% מתחילת השנה ו-22% ב-12 החודשים האחרונים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
