נייקי
צילום: טוויטר

נייקי נופלת ב-19% - ממשיכה לאבד נתח שוק

חברת ההנעלה ממשיכה לאבד נתח שוק למתחרים כמו On, ניו באלאנס ו-Hoka; בוול-סטריט התכוננו לדו"ח יחסית חלש של נייקי ובכל זאת הנפילה של מניית החברה מעידה כי התוצאות היו גרועות ממה שציפו המשקיעים
אדיר בן עמי | (2)

ענקית ההנעלה נייקי NIKE דיווחה בתוצאותיה לרבעון הרביעי הפיסקאלי על רווחים שעקפו את הציפיות, אך אכזבה בשורת ההכנסות ובתחזית להמשך על רקע ירידה בביקוש הצרכנים בצפון אמריקה וסין. לרבעון הרביעי נייקי רשמה רווח למניה של 1.01 דולר על הכנסות של 12.6 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 84 סנט על הכנסות של 12.9 מיליארד דולר.

חברת ההנעלה ממשיכה לאבד נתח שוק למתחרים כמו On, ניו באלאנס ו-Hoka. נתח השוק של נייקי ברכישות דיגיטליות עמד בממוצע על 32.5%, ירידה מ-34.1% ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה בצפון אמריקה, אחד השווקים הגדולים ביותר של החברה, ירדו ב-6% משנה לשנה ברבעון הרביעי. מכירות Hoka, לעומת זאת, זינקו ב-34% לעומת שנה קודמת.

המכירות נמשכו מטה בעקבות ירידה של 8% במכירות הישירות לצרכן וירדו ב-2% משנה לשנה. עם זאת, ההכנסות מסיטונאות עלו ב-5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם הרווחיות הגולמית השפרה ועלתה ב-1.1 נקודות אחוז ל-44.7%. ההכנסות לשנה כולה פספסו גם הן את הציפיות, עם 51.4 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי בוול-סטריט להכנסות של 51.6 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 3.95 דולר, טוב מהצפי של 3.7 דולר למניה.

בוול-סטריט התכוננו לדו"ח יחסית חלש של נייקי ובכל זאת הנפילה של מניית החברה מעידה כי התוצאות היו גרועות ממה שציפו המשקיעים. נייקי הציגה צמיחה איטית יותר במכירות בשווקי מפתח, סייקל חדשנות איטי של מוצרים, עלייה בתחרות והאטה בהוצאות הצרכנים בארה"ב.

"החברה הוותיקה ממשיכה להיאבק, ואנו מאמינים שסבלנות המשקיעים מול ההנהלה הולכת ומתמעטת מיום ליום", כתב אנליסט וודבוש טום ניקיץ'. "לטווח הארוך, נייקי הייתה אחד מסיפורי הצמיחה המוצלחים ביותר שלנו ואנו ממשיכים לחכות שהמותג יחזור לעצמו. עם זאת, נכון לכרגע כנראה שנצטרך להמשיך ולחכות."

 

התחזיות להמשך

התחזית של נייקי לשנת 2025 לא הפיגה את חששות המשקיעים. החברה צופה ירידה של איזור ה-5% בהכנסות לשנה כולה, כאשר במחצית הראשונה של השנה היא תספוג ירידה בשיעור חד ספרתי גבוה. מדובר בעדכון לרעה של התחזית, כאשר בחודש מרץ האחרון החברה צפתה ירידה במחצית הראשונה של השנה של אחוז חד ספרתי נמוך.

סמנכ"ל הכספים, מתיו פרנד, הוסיף בשיחה עם המשקיעים כי החברה צופה לירידה של 10% בהכנסות ברבעון הראשון לעומת השנה שעברה. בוול-סטריט ציפו לירידה של 3%. "התמודדנו עם מספר אתגרים, שכעת אנו צופים שתהיה להם השפעה בשנת הכספים של 2025", אמר פרנד.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף לאתגרים הרבים שציין סמנכ"ל הכספים, נייקי צופה גם כי המכירות יספגו מכה גם מביקוש צרכני רך יותר בסין, עם האטה בהזמנות סיטונאיות ומכירות מקוונות חלשות מהצפוי בעסקי הלייף סטייל של החברה. התוכניות של נייקי להגביל את ההיצע של כמה מהנעליים שלה צפויים גם הם להכביד על המכירות בטווח הקצר, למרות שהחברה מאמינה כי המהלך ישמור על התמחור בטווח הארוך.

טרם הדוחות, גברה האופטימיות כי החברה קרובה לראות את האור בקצה המנהרה, בטענה שאלו יהיו הדוחות הגרועים האחרונים של נייקי. עם זאת, המשקיעים הופתעו לגלות שהמנהרה יותר ארוכה משהם חשבו. בצד האופטימי יותר, זרזים כמו אולימפיאדת פריז מערך מוצרים חדש ויום המשקיעים של החברה, שייערך בעוד מספר חודשים, עדיין עשויים לעזור לחברה להחזיר נתח שוק. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אמחר 29/06/2024 01:16
    הגב לתגובה זו
    פג זמנם,הוקה ו ON הן הלהיטים החדשים,מוצרים מעולים,עיצוב מרשים ונוחות מירבית.נייק נשארו מאחור
  • 1.
    האיכות ירדה והלקוחות נוטשים (ל"ת)
    שלומיד 28/06/2024 19:19
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.