נתוני מדד ה-PCE: האינפלציה מתקררת לאחר שלושה חודשים של עליות
מדד המחירים לצריכה אישית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב, היה כמעט ללא שינוי בחודש מאי, בהתאם לציפיות והביא את העלייה משנה לשנה ל-2.6% מ-2.7% בחודש אפריל. מדובר בהתקדמות חיובית בחזית האינפלציה שעשויה לקרב את הפד' להורדת הריבית, לאחר עלייה של 0.3% בפברואר, מרץ ואפריל.
נראה כי האינפלציה נחלשת הודות להעלאות הריבית של הפד מאז 2022 שמצליחות להאט את הביקושים. למרות זאת, האינפלציה עדיין מעל יעד ה-2% של הבנק המרכזי והיא ממשיכה במסעה האיטי להחריד אל עבר היעד.
בנטרול מזון ואנרגיה, מדד ה-PCE עלה בחודש שעבר ב-0.1%, לאחר עלייה מתוקנת של 0.3% באפריל. טרם התיקון דווח על עלייה של 0.2%. אינפלציית הליבה עלתה ב-2.6% משנה לשנה, ההתקדמות הקטנה ביותר מאז מרץ 2021 ולאחר עלייה של 2.7% בחודש אפריל.
הפד' עוקב מקרוב אחר מדד המחירים לצריכה אישית על מנת להתאים את המדיניות המוניטרית שלו. נתוני אינפלציה חודשיים של 0.2% לאורך זמן נחוצים על מנת להביא את האינפלציה ליעד ה-2%. הבנק המרכזי של ארה"ב שומר על הריבית שלו בטווח של 5.25%-5.50% מאז חודש יולי האחרון ובעוד קובעי המדיניות אימצו לאחרונה תחזית ניצית יותר, השווקים צופים כי הפד' יחל להוריד את הריבית בחודש ספטמבר.
- מדד הליבה של ה-PCE עלה ב-0.2%, בהתאם לתחזיות
- מדד הליבה של ה-PCE עלה ל-2.9%, בהתאם לתחזיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוצאות הצרכנים, המהוות יותר משני שלישים מהפעילות הכלכלית בארה"ב, עלו ב-0.2% בחודש שעבר לאחר עלייה של 0.1% באפריל. עייפות אינפלציונית, עלויות אשראי גבוהות יותר, התמתנות בעליות השכר וכן החסכונות שנשרפים מעכבים את ההוצאות. הוצאות הצרכנים האטו בחדות ברבעון הראשון, מה שסייע להגביל את הכלכלה לקצב צמיחה שנתי של 1.4%. הכלכלה צמחה בקצב של 3.4% ברבעון הרביעי. לרבעון השני הערכות הקונצנזוס הן לצמיחה של מתחת ל-2%.
לאחרונה, נשיאת הפד' בסן פרנסיסקו מארי דאלי הביעה את דאגתה ביחס לנתונים המגיעים משוק העבודה. "האטה נוספת בשוק העבודה עלולה להיות מתורגמת לאבטלה גבוהה יותר. בנקודה הזו, האינפלציה היא לא הסיכון היחידי איתו עלינו להתמודד". דאלי היא חברה מצביעה בוועדת השוק הפתוח, ודבריה נתפסים כיוניים, אך לא מאפיינים את כל חברי הפד'. בעוד נתוני האבטלה האחרונים היו מעט חלשים, נתוני הייצור ומדד מנהלי הרכש הפתיעו לטובה, ודווקא מצביעים על כלכלה בריאה.
במצב כזה של לא שחור ולא לבן, כל נתון חדש שיוכל לשפוך אור על צעדי הפד' בהמשך ייבחן בשבע עיניים. בינתיים חברת פד' אחרת, מישל באומן, טענה שהריבית צריכה להישאר ברמתה המגבילה הנוכחית עד סוף השנה. באופן כללי הטון הכללי מבכירי הפד' הוא עדיין שנדרשים נתונים נוספים שיאשרו את מגמת הירידה באינפלציה לעבר היעד כדי להוריד ריבית.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.אמנון 28/06/2024 17:17הגב לתגובה זוצריך אינפלציה נמוכה מ 2 בשביל להגיע ל 2.כי שיטת החישוב דפוקה.אם הם עושים ממוצע זהכל כל דפוק.ממוצע של מה של נתון שהוא ממוצע של ממוצעים של ממוצעים?
- יושבים שם דוקטורים, נראה לך הם מסתפקים בממוצע? (ל"ת)אניי 28/06/2024 17:47הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
