ברודקום או קוואלקום - איזו חברה עשויה להרוויח יותר מהבינה המלאכותית?
מניות שבבים רבות מזנקות בתקופה האחרונה על רקע העלייה בביקושים לשבבי בינה מלאכותית. שתיים מהחברות האלו הן ברודקום BROADCOM INC וקוואלקום QUALCOMM INC -1.33% שזינקו ב-107% וב-85% בהתאמה ב-12 החודשים האחרונים. ברודקום נסחרת במכפיל של 30 על הרווחים הצפויים לשנת 2025 ואילו קוואלקום במפכיל של 20, אבל מי מהן יותר מעניינת?
ברודקום
ברודקום דיווחה בשבוע שעבר על תוצאותיה לרבעון השני שהיו טובות מהצפוי ומה שעזר לדחוף את מניית החברה אחרי הדוחות היה התחזית שלה למשלוחים של מוצרי AI שהיא צופה שיעמדו על 11 מיליארד דולר לפחות השנה, לעומת הצפי הקודם ל-10 מיליארד דולר. ברודקום עובדת עם ענקיות כמו גוגל GOOGLE ומטא META PLATFORMS בעיצוב שבבים מותאמים אישית ל-AI ומספקת להם גם שבבי רשת. עם זאת, האנליסטים עדיין סבורים כי החברה מעריכה בחסר את הרווחים הפוטנציאליים שלה.
חשוב לציין שביזנס המקור של ברודקום הוא שבבים אלחוטיים כאשר היא מייצרת את השבבים לאייפונים. העליות האחרונות במנייה כאמור היו בעיקר בזכות הבינה המלאכותית, כאשר החברה לא צופה צמיחה משמעותית בעסקי השבבים האלחוטיים בגלל ההאטה במכירות האייפונים. בנוסף ירידות בהכנסות נרשמו לאחרונה גם בתחומי הפעילות האחרים של החברה כמו האחסון ושבבים תעשיתיים. עם זאת, החברה ציינה כי שיתף הפעולה שלה עם VMware אותה רכשה בשווי מוערך של יותר מ-80 מיליארד דולר בשנה שעברה נמצא בדרך הנכונה. VMware מתמחה במחשוב ענן ועובדת עם שרותי הענן של אמזון וחברות אחרות, היא מאפשרת לעסקים לסנכרן בין התשתית הפנימית שלהן לתשתית החיצונית של הענן בהן הן משתמשות.
ברודקום נסחרת לפי שווי של 839 מיליארד דולר כאשר מתחילת השנה המנייה עלתה ב-61.5%.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית ברודקום ב-12 החודשים האחרונים
קוואלקום
קוואלקום לעומתה הצטרפה באיחור יחסי לטרנד הבינה המלאכותית, אך בכל זאת, מנייתה עלתה ב-57% השנה. החברה מתמקדת בשילוב AI במכשירים ניידים ובכניסה לתחום המעבדים למחשבים אישיים. החברה מספקת את השבב שמפעיל את מכשירי הדגל של סמסונג ואת המודמים לאייפון, ולכן היא צפויה להרוויח מעלייה במכירות של המכשירים הללו.
בנוסף, קוואלקום מתחרה בשוק המחשבים האישיים מול ענקיות כמו אינטל ו-AMD, עם מעבדים חדשים המותאמים לבינה מלאכותית. מיקרוסופט הודיעה לאחרונה שהמחשבים החדשים שלה יתבססו על שבבי Snapdragon של קוואלקום, אך קודם לכן החברה תיאלץ להתמודד עם תביעה משפטית מול ARM ARM HOLDINGS . החברה הבריטית טוענת שקוואלקום לא קיבלה רישון מ-ARM להשתמש בעיצובים שלה לייצור שבבים למחשבים אישיים אלא רק לשרתים ושקוואלקום בעצם הפרה את ההסכם בין השתיים. התביעה הוגשה כבר ב-2022 אך עם ההודעה האחרונה על הכניסה של שבבי Snapdragon של קוואלקום למכשירי מיקרוסופט הסיפור צף מחדש.
מניית קוואלקום נסחרת לפי שווי של 253.5 מיליארד דולר ומתחילת השנה היא עלתה ב-57%.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית קוואלקום מתחילת השנה
אז איזו חברה עדיפה?
קוואלקום וברודקום נמצאות בעמדות טובות להרווח משוק הבינה המלאכותית, אך כל אחת מתמקדת בתחומים שונים. קוואלקום מתמקדת בשילוב של AI במכשירים ניידים ובמחשבים אישיים, בעוד שברודקום מתמקדת בתשתיות נתונים ובתוכנה לניהול IT.
- 6.אמיר 12/09/2024 20:37הגב לתגובה זוברודקום היא החברת שבבים השניה בעולם בגודל פיזי (מספר עובדים) ובשווי שוק, לכן כשאנבידיה למעלה-היא למעלה. כל השאר לא מעניין את עולם ההשקעות בימינו
- 5.אין עדיפות שתיהם טובות. (ל"ת)דני 19/06/2024 19:53הגב לתגובה זו
- 4.אז מי עדיפה ??? (ל"ת)כתבה בזבוז זמן 19/06/2024 18:40הגב לתגובה זו
- סטיב 20/06/2024 12:59הגב לתגובה זואין קשר הין החברות והמוצרים שלהם. השמות מתחרזים אבל המהות שונה מאוד.
- 3.בלה בלה בלה בלי תכלס (ל"ת)אבירן 19/06/2024 18:18הגב לתגובה זו
- 2.אורי 19/06/2024 17:48הגב לתגובה זורגע לפני ספליט...
- 1.האמיתי 19/06/2024 17:39הגב לתגובה זו2 בועות מטורפות מבית היוצר של החזיר האמרקאי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".

