נאסדק
צילום: גיא טל

מכפיל הרווח של הנאסד"ק גבוה היסטורית - מה המשמעויות ומה הצפי להמשך

מכפיל הרווח העתידי לשנה הבאה נמוך יותר ועומד על 26.7, כאשר המשקיעים מצפים לגידול ברווחי החברות במדד. מכפיל נמוך יותר משמעותו תשואה צפויה גבוהה יותר
אדיר בן עמי | (1)

מכפיל הרווח של הנאסד"ק עומד כיום על 30.89, נתון שנחשב לגבוה היסטורית, כאשר השיא האחרון עמד על 33.45 לפיו נסחר המדד בחודש אפריל השנה. המכפיל משקף את הערכת השוק בנוגע לרווחיות החברות במדד, כאשר מכפיל הרווח עתידי של המדד לשנה הבאה עומד על 26.7, בעקבות תחזיות כלכליות אופטימיות שצופות עלייה ברווחים.

מכפיל הרווח משקף את היחס בין מחיר המניה לרווח השנתי של החברה וההופכי שלו מהווה את התשואה לה המשקיעים מצפים.

מכפיל רווח עתידי של 26.7 משקף תחזית חיובית לעתיד, בכך שהוא מצביע על גידול ברווחיות החברות במדד. עבור המשקיעים, ירידה במכפיל הרווח משמעותה עלייה בתשואה הצפויה מהמניות. כך למשל מכפיל רווח של 26.7 משקף תשואה צפויה של 3.75% (1 חלקי המכפיל). 

זו תשואה המתקרבת לתשואה שמספק אג"ח ל-10 שנים, העומדת כיום על 4.35%. עם זאת, חשוב לזכור כי התשואה הנגזרת ממכפיל הרווח אינה לוקחת בחשבון את פוטנציאל ההשבחה והצמיחה של חברות במדד. צמיחה עתידית ברווחים יכולה להוביל להערכת שווי גבוהה יותר למניות במדד ולהגדלת התשואה הכוללת למשקיעים. במידה והיה מדובר רק על תשואה של 3.75%, ככל הנראה המשקיעים היו מעדיפים לשים את כספם פשוט באג"ח.

אג"ח מדורגת על פי תשואה קבועה ויחסית בטוחה, אך ללא פוטנציאל הצמיחה הקיים במניות. ההשקעה במניות היא השקעה דינאמית יותר, בה נדרשים המשקיעים לשקלל את הפוטנציאל העתידי של החברות לצד הסיכונים הכרוכים בכך. לכן, בעוד להשקעה בנאסד"ק יש סיכונים גדולים יותר, פוטנציאל הרווח גדול יותר באופן משמעותי לעומת אג"ח.

מדד הנאסד"ק עלה ב-18.7% מתחילת השנה וב-30% ב-12 החודשים האחרונים לשיא כל הזמנים, כאשר כמעט מדי חודש הוא שובר את השיא מחדש. לשם השוואה, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P עומד כעת על 27.8, עם מכפיל רווח עתידי לשנה הבאה של 22.8. המדד עלה ב-14.78% מתחילת השנה וב-24% ב-12 החודשים האחרונים.

  ביצועי הנאסד"ק ב-5 השנים האחרונות

מצטרפת חדשה למדד

לאחרונה דווח כי מניית מעצבת השבבים Arm ARM HOLDINGS  , שבשליטת סופטבנק, תיכנס למדד הנאסד"ק 100 במקומה של  Sirius XM Holdings SIRIUS XM HOLDINGS  ב-24 ביוני לפני תחילת המסחר. Arm נסחרת כעת לפי שווי שוק של למעלה מ-160 מיליארד דולר, לעומת 10 מיליארד דולר של חברת הרדיו הלוויני שאחד המשקיעים הגדולים שלה, הוא לא אחר מוורן באפט.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנאסד"ק לא ציינו סיבה רשמית לשינוי, אך הסיבה המסתמנת היא העובדה ששווי השוק של Sirius XM ירד מתחת ל-0.1% משווי השוק הכולל של הנאסד"ק 100. אחד מהקריטריונים להיכללות במדד הוא שמירה על שווי שוק של לפחות 0.1% מסך שווי המדד. הנאסד"ק מאוזן מחדש מדי רבעון והמניות החברות בו נבחנות מדי שנה בחודש דצמבר. עם זאת, שינוי במניות החברות יכול להתרחש במקביל לאיזון מחדש, כאשר השקלול נעשה בין היתר על סמך מספר המניות המשתנה של החברות.

מניית Arm עשויה להרוויח מהיכללות בנאסד"ק שמחזיק בשווי שוק של 22 טריליון דולר, כאשר המניה תירכש גם על ידי מספר לא קטן של גופים וקרנות סל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שלי 19/06/2024 08:51
    הגב לתגובה זו
    מעט מניות חזקות מעלות את השווקים כמו ניבדיה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.