נועם מאירוביץ
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיוןTV

האם מדד ה-S&P 500 ימשיך לעלות? "התמחור גורם לחוסר נוחות, המדד בשיא. אבל זה לא בהכרח המילה האחרונה"

נועם מאירוביץ מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון על השקעות באנרגיה פוסילית, והאם אנבידיה היא בועה?
צחי אפרתי | (9)

האם מדד ה-S&P 500 ימשיך לעלות? "יש לזה שני היבטים. מנקודת מבטי האישית, אין ספק שהתמחור מתוח וזה גורם לחוסר נוחות. ברמה האובייקטיבית כאשר בודקים את רמות המחירים והמכפילים קדימה של המדד, התמחור נראה רק מעט גבוה ביחס לנכסים חסרי סיכון שנותנים 5.5%-5%", כך אומר נועם מאירוביץ מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון בשיחה לאתר ביזפורטל. "מדד ה-SP בשיא וזה לא בהכרח המילה האחרונה. עם זאת, זה זמן טוב לאמוד את הסיכון האישי". 

מאירוביץ בעצם מספק רמז עבה על הצורך להיזהר ברמת המחירים הזו. הוא יודע שמחירים גבוהים יכולים להיות עוד יותר גבוהים, אבל בהתאמה הסיכון עולה. ה-S&P הפך לכלי השקעה מאוד פופולארי של הישראלים בשנה-שנתיים האחרונות כשעשרות מילארדי שקלים עברו מאפיקים שונים לאפיק הפאסיבי שמחקה את מדד ה-S&P. הרציונל הוא שמדובר ב500 המניות הבולטות בוול סטריט שמלמדות על הכלכלה האמריקאית ובעקיפין על הגלובלית. הפיזור והגודל מספקים יתרונות השקעה. ההיסטוריה מלמדת על תשואה טובה וכך זורמים המשקיעים לאפיק הזה. יש גם סיכונים. 

בשיחה עם מאירוביץ הוא מתייחס להשקעות בנאסד"ק, בשווקים אחרים בעולם ובאנרגיה פוסילית. מה ההשפעה של הורדת הריבית באירופה ובקנדה על השווקים?

"הורדת הריבית הייתה מגולמת בשווקים, ברמת ההשקעות נכון יותר להסתכל ברמה סקטוריאלית ולא ברמה הגיאוגרפית. ולכן שמדברים האם להשקיע באירופה בעקבות הורדת הריבית, השמחה עוד מוקדמת. באירופה המדדים מורכבים מתעשיות מסורתיות יותר – כימיקלים, בנקים, ביטוח קצב הצמיחה המובנה יותר איטי בהשוואה לארה"ב שם יש יותר מניות טכנולוגיה שצומחות בקצב גבוה. באירופה - סקטור הטכנולוגיה מעניין, סקטור הפיננסים פחות".

 

נעבור לוול סטריט, נתחיל מאנבידיה שעשתה ריצה נדירה – מה הערכות שלך?

"החברה מתמודדת על מקום ראשון במונחי שווי שוק בארה"ב ולמעשה בעולם כולו. קשה להעיד על זה כבועה כי החברה צומחת ויש צפי קדימה, מתישהו זה ייפגש עם המציאות. אתה לא יכול להחזיק לאורך זמן מכפילים גבוהים על אף שהם ארוכים וגבוהים לאורך זמן. זאת אמירה שניתן היה לומר לפני שנה ושנתיים ובכך להניע אנשים מלהשקיע במניה מה שהתברר כטעות. עם זאת, זה הזמן לאזן את תיק ההשקעות ולבחון דברים שעלו בצורה דרמטית לא בטוח שהם ימשיכו באותו הקצב. גם מי שמושקע בצורה גבוהה בנאסד"'ק כדאי לשקול הסטה ל-SP שגם הוא מורכב מ-30% טכנולוגיה וזאת השקעה יותר מאוזנת".

 

 באיזה סקטור אתה מזהה פוטנציאל להשקעה?

"יש סקטור שנעלם מהאופק, האנרגיה הפוסילית שנשען בעיקרו על מחירי הנפט, קרו פה כמה דברים בשנים האחרונות שהשאירו את מחירי הנפט במחירים יחסית נמוכים וזו יכולת להיות נקודת כניסה נוחה, זה אולי עוד יכול לרדת גם ל-70 דולר אבל יש פה תחתית. התבשרנו לאחרונה מישיבה של ארגון אופ"ק - קרטל יצרני הנפט הגדול בעולם, המסר שיצא מהישיבה האחרונה היה צמצום תפוקות וזה בהחלט עזר למחירים. יש להם יכולת אמיתית לסגור את השיבר.

"יתרון נוסף של הנפט זה הגנה מפני סיכונים גיאופוליטיים, אנחנו בסביבה מתוחה בארץ וברחבי העולם, למי שקצת חושש ומחפש מקום מפלט זה מקום מעניין להשקיע אבל במתינות. המשקל של הסקטור ב-SP הוא חד ספרתי נמוך. ניתן להיחשף למדדים כמו USO שעוקב אחרי מחירי הנפט, ומי שרוצה מכשיר יותר זה מדד ה-XLE שמכיל את חברות האנרגיה בארה"ב לסוגיהן, שזה מעט יותר נוח כיוון שלא משנה מה קורה למחירי הנפט יש לחברות רווחיות פנימית שגלומה בתפוקה, לאורך השנים הענף עבר תהליכי קונסדילציה במטרה לשפר רווחיות ולהיות פחות חשופים למחירי הנפט ולמרווחי הזיקוק מה שמשפר את המאזנים".  

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לראיון המלא:

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    האמיתי 16/06/2024 19:58
    הגב לתגובה זו
    מה אתה מפחד להגיד אינבדיה לא בועה היא מגה בועה
  • 6.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    כלכלן 16/06/2024 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מי שהקשיב ל- "מומחים" בשנים האחרונות הפסיד כסף רב (ל"ת)
    ישראל 16/06/2024 09:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בדיוק הבעייה 16/06/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
    "אף פעם" לא נגמרות,אני כבר חודש בשורט על סנופי,סיכוי לירידה גבוה מסיכוי לעליה,ברור שאין המלצה בנידון
  • 3.
    Ron DeSantis 16/06/2024 08:35
    הגב לתגובה זו
    המטומטם שלהם?
  • ממציאים 16/06/2024 09:04
    הגב לתגובה זו
    תיקרת "זכוכית" ועוד
  • 2.
    י 16/06/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    אלא אם כן אתם שם לשנים,השוק האמריקאי עלה ועלה חזק,יתכנו עוד כמה אחוזים בודדים כרגע אפשרות לשורט הרבה יותר ממשית,75 אחוז רצוף נתן נסדק-גבינה חינם רק במלכודת עכברים, המשחק הזה קצת יותר מתוחכם.
  • 1.
    איציק 16/06/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    זאת רק ההתחלה העתיד עוד לפנינו
  • ועל הדרך 16/06/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
    השוק עוד לא הוציא פסק דין כלכלי,זה יבוא,שאלו את ניוטון,פיבונאצ'י?איש פיזה?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.