לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
נתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי האחרון העידו על תוספת של 272 אלף משרות במשק האמריקאי בחודש מאי לעומת הצפי שהיה ל-182 אלף. הנתון ממשיך להעיד על עוצמתה של הכלכלה האמריקאית ומוריד גם כן את הסיכויים להורדת ריבית. לצד זאת, ביום רביעי השבוע יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב כאשר באותו יום הבנק המרכזי האמריקאי יכריז על החלטת הריבית שלו.
בגזרת הדוחות צפוי שבוע יחסית רגוע כאשר ביום שלישי אחרי המסחר תדווח אורקל ORACLE CORP , ביום רביעי אחרי המסחר תדווח ברודקום BROADCOM INC וביום חמישי אחרי המסחר תדווח אדובי ADOBE INC .
ההתקררות בכלכלה האמריקאית
"התמקדות בנתונים בודדים נותנת לעיתים רושם מוטעה", כותב אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "לדוגמה, מדד מנהלי הרכש בתעשייה ISM היה נמוך מ-50 (התכווצות בפעילות), נמוך מהתחזית ומהנתון של החודש הקודם. אולם, דווקא בו ניתן לזהות מגמת שיפור מתחילת השנה. לעומת זאת, המדד של המגזר השירותים היה גבוה מהתחזית ומצביע על התרחבות בפעילות, אך מבט על השינוי שלו בשנה האחרונה משקף בעיקר תנודתיות בלי כיוון ברור. נתון אחר שמגבה את ההערכה שלנו שהצגנו בסקירה הקודמת לגבי היחלשות בכוחות שתומכים בצרכן האמריקאי הייתה הירידה באשראי בכרטיסי אשראי בחודש אפריל, לראשונה מאז 2021, לאחר מגמת היחלשות ברורה בחודשים הקודמים", כותב זבז'ינסקי.
"היחלשות במצב הכלכלי משתקפת בסקר עסקים דו-שבועי של הלשכה לסטטיסטיקה האמריקאית", מוסיף זבז'ינסקי. "הסקר מקיף כ-1.2 מיליון עסקים. לפי תוצאות הסקר, ניכרת ירידה בשיעור העסקים שצופים עלייה בביקוש למוצרים ושירותים שהם מוכרים. במקביל עולה שיעור העסקים שצופים ירידה בביקוש. אותה מגמה שלילית קיימת לגבי הציפיות להגדלת במספר העובדים בעסק".
מדד המחירים לצרכן והחלטת הריבית
הכלכלנים צופים עלייה של 0.1% במדד המחירים לצרכן לחודש מאי לעומת חודש אפריל מה שישאיר את האינפלציה על שיעור של 3.4%. השבוע המדד יפורסם מספר שעות לפני החלטת הריבית של הפד, כך שהנתונים והרכב המדד אולי ישפיעו על הטונציה בהצהרת הפד ממש עד לרגע האחרון, אם כי סביר להניח שכך או כך הריבית תישאר על כנה מאחר והאינפלציה עדיין רחוקה מיעד הפד של 2% ולא נראה שהיא מתכנסת לאזור הזה בזמן הקרוב.
"נתוני שוק העבודה האחרונים מחזירים את תשומת הלב לאינפלציה ויקשו על הפד לשדר עמדה יונית בהודעת הריבית השבוע", כתבה עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים ממחלקת מאקרו כלכלה של בנק דיסקונט. "להערכתנו, הריבית צפויה לרדת פעמיים במחצית השניה של השנה ל-4.9% בסוף השנה, אולם, הסיכון לתחזית מוטה מעלה", כתבה.
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לאחר מספר שבועות בהם נתוני הכלכלה האמריקאית הפתיעו מטה, וראינו התמתנות בצריכה הפרטית ובאינפלציה שחידשו את הציפיות לנחיתה רכה, נתוני שוק העבודה למאי הפתיעו מעלה. מספר המשרות החדשות היה גבוה משמעותית מהציפיות ועמד על 272 אלף, לעומת 165 אלף באפריל, במקביל, קצב עליית השכר הואץ ל-4.1%, האצה ששוב מחזירה את תשומת הלב של הפד לאינפלציה ופחות להתמתנות בכלכלה האמריקאית. אמנם האבטלה עלתה מעט ל-4%, אולם, הרמה עדיין נמוכה".
- 2.רפאל 09/06/2024 21:08הגב לתגובה זובקיצור טבע עוד תגיע רחוק בה'
- 1.Ron DeSantis 09/06/2024 17:28הגב לתגובה זוועדיין לא הבנתי האם לדעתם יהיו עליות או ירידות
- צודק במאה שמונים אחוז 09/06/2024 20:39הגב לתגובה זוצודק במאה שמונים אחוז
- אנונימי 09/06/2024 20:56הם לא נביאים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
