מאזדה CX90 במבחן - היתרון נמצא במנוע; כמה היא עולה?
יש מבחנים בהם פרט אחד ברכב עולה ומפזר אבקת פיות על כל הרכב, זה יכול להיות לחיוב כמו במאזדה CX90 או לשלילה (אם מדובר באבקת מכשפות. רכיב אחד שבזכותו כל הרכב מקבל זוית הסתכלות שונה. במקרה של המאזדה CX90 אני מדבר על המנוע. מנוע שנגיע לנתונים הטכניים שלו בהמשך, אבל התצורה שלו של שישה צילינדרים בטור ( inline-six / straight-six) הזכירה לי כמה מנועים בתצורה הזו יכולים להיות מופלאים בכוח, במומנט ובסאונד שהמנוע הזה מפיק.
העיצוב החיצוני של ה-CX90 נראה בהתחלה כמו CX5 על סטרואידים, וככזה לא ציפיתי להתייחסות מהסביבה, אבל ככל שחלפו הימים ונצברו הק"מ הופתעתי לראות עד כמה הג'מבו מאזדה הזה מושך תשומת לב מהסביבה, מסובב מבטים, ואתה רואה את המחשבה שעוברת בראש של הצופה 'מה בדיוק אני רואה עכשיו'. למבטים האלו תורמים הגודל העצום של הרכב והצבע הסגלגל העמוק היפהפה של ה CX90 .
קרדיט: נגה שדמי
העיצוב החיצוני מרשים כאמור עם גריל אנכי עצום בגודלו וסמל מאזדה במרכזו. עיטורי כרום מסביב משתלבים בקצוות עם יחידות התאורה הצרות יחסית. מכסה מנוע עצום על מנת להכיל את מנוע ה 3.3 ליטר של ה-CX90. חישוקי גלגלים בגודל 21'' (זה המון) משתלבים היטב עם המרכב הגדול, ולא נראים מוגזמים. עיטור מגניב עם הכיתוב INLINE 6 רומז על תחנת הכח שיש מתחת למכסה המנוע, ומכוון ליודעי דבר (ועכשיו גם אתם). חלונות אחוריים מושחרים וקורה אחורית רחבה בצבע המרכב יוצרים מראה של קרוסאובר לא מוגזם, רק העין לא בטוחה את היא רואה את הגודל של הרכב נכון, ומחפש איזה אבטיח או מאזדה 2 לצורך פרופורציות. מאחור דלת תא מטען חשמלית גדולה, יחידות תאורה אחוריות משולבות לד ונמתחות כמעט עד סמל מאזדה במרכז הדלת האחורית וכיתוב CX90. סה"כ מדובר בקרוסאובר עם עיצוב מזדאי טיפוסי, רק שלוקח זמן להבין את הגודל. לחובבי הנתונים אציין כי האורך הגולל של ה-CX90 עומד על 5.1 מטר, בסיס הגלגלים 3.12 מטר, והרוחב 1.994 מטר.
- מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פנים ה-CX90 מרשים ומפנק עם הרבה עור, עור הפוך ומרחב. אתם מטפסים למושב הנהג כדי לגלות מושב חשמלי מלא עם זכרונות. מול הנהג לוח מחוונים בגודל 12.3'' והגה מזדאי טיפוסי שלחובתו אני יכול לציין שיש עליו יותר מדי מתגים ופונקציות. מאחורי ההגה שני מנופים להורדה והעלאה של ההילוכים. במרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל 12.3'' שלמרות שנאמר לי שהוא אינו מסך מגע, לא פעם ניסיתי להפעיל אותו באמצעות מגע המסך, רשמתי לעמצי הערה שהוא רחוק מדי מהנהג, ואז נזכרתי שהוא לא מסך מגע אלא מופעל על ידי חוגה שנמצאת בקונסולה המרכזית, ממש מתחת ליד ימין. קישוריות אלחוטית לאפל קארפליי, וחוטית לאנדרואיד אוטו. מתחת למולטימדיה משטח שהוא חלק מהדשבורד מרופד בעור הפוך ונעים מאוד למגע, מתחתיו פתחי מיזוג ומתגים פיזיים לבקרת האקלים. אם המסך שאינו מסך מגע לוקח אתכם חצי דור אחורה מהמקובל היום, אז גם הפעלת המיזוג כזו, ובעיקר בקרי השליטה על הטמפרטורה. בקונסולה המרכזית הגדולה תמצאו משטח טעינה אלחוטי, ידית הילוכים, מתג למעצור היד החשמלי ואת אותה חוגה לשיטה במולטימדיה. בין הנהג לנוסע תא חפצים שימושי. ההתמקמות במושב הנהג נוחה, אבל לאורך הק"מ הרבים עם הרכב נדרשתי להתאמות קטנות כל הזמן על מנת שגוםי המעוות ימצא תנוחת ישיבה נוחה. זו אינה ביקורת, זה אינדיבידואלי גם למבנה גוף וגם לתנוחת נהיגה מועדפת.
קרדיט: נגה שדמי
אחרי שסיימתי לכוון לעצמי את מושב הנהג, התיישבתי במושב הקפטן שמאחורי הנהג (הרכב בתצורת 2+2+2), רק כדי לגלות שפע של מרחב, וסביבת מחייה של 'מגניב מוכן לשבת כאן גם בנסיעה לאילת'. מושבים אלו נעים על מסילה על מנת להתאים מקום ליושבי השורה השלישית. בין היושבים בשורה השניה עוד קונסולה מרכזית כמעט כמו של הנהג והנוסע שלצידו, פתחי מיזוג עם שליטה על הטמפרטורה ועוד פינוקים ראויים. המקום בשורה השלישית תלוי כמובן במיקום מושבי השורה השניה. כאן כבר לא הייתי מוכן לשבת בנסיעה לאילת, אבל עדיין מדובר בשורה שלישית מרווחת יחסית.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
את ה-CX90 מניע מנוע 3.3 ליטר בתצורה של שישה צילינדרים בטור, עם הספק של 345 כ"ס ומומנט של 51 קג"מ מכובדים. תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם שמונה הילוכים מעבירה את כל הכח לגלגלים.
תחילת הנסיעה עם ה-CX90 ברחובות ת"א הפקוקים והמפלץ הסגול מרגיש כמו אורכה בבריכה של דולפינים. הגודל והאופי לא מתאימים בדיוק לתנועה העירונית הצפופה, אם זאת התחושה בהחלט מפנקת ומלכותית, עד כדי כך שאתה מסתכל מלמעלה גם על נהגי אוטובוס. גם תיבת ההילוכים עצלה משהו כשאתה נוהג 'עירוני מנהלתי' ואני גם נזכר בדגמים אחרים של מאזדה, בהם האשמה בעצלות היחסית נובעת מתיבת ההילוכים. העברת התיבה למצב 'ספורט' משפרת משמעותית את התחושה והזריזות של הרכב. כשיוצאים לכבישים מהירים, כלומר להקפיץ חבר לתחנת הרכבת, רק שזו לא התחנה בעזריאלי או בפתח תקווה אלא תחנת הרכבת בבית שאן, ואנחנו ברמת גן, התמונה משתנה מהקצה לקצה.
כבישים מהירים ופתוחים הם סביבת המחייה בה ה-CX90 מרגישה הכי טוב. המנוע הבשרני יכול סוף סוף לשחרר את כל 345 הסוסים שבו לחופשי, ולהריץ את המרכב הגדול קדימה במהירות ונינוחות. עקיפות מבוצעות כהרף עין, ועם תאוצה רשמית של 6.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש אין למאזדה המגודלת שום בעיה להשאיר את מרבית התנועה מאחור, בעיקר כשנהגים אחרים לא מצפים שהמפלצת הסגולה לידם יודעת לרוץ כל-כך מהר. מהרגע שהמנוע מגיע לשיא המומנט ב 2000 סלד (עד 4500 סל"ד) הופכת ה-CX90 למשהו אחר, חזק ומהיר.
בכבישים הפתוחים המאזדה מציגה התנהגות כביש ראויה ההולמת את מימדי הרכב ושימושיו. אל תצפו להתנהגות של מאזדה MX5 אלא להתנהגות צפויה ובוגרת של SUV פרימיום. קשה להסביר במילים עד כמה הכבישים הפתוחים הולמים את ה-CX90, לשם הדוגמא, בכל רגע נתון אתם יכולים להפנות את החרטום הגדול ותחנת הכח שבתוכו אל עבר אילת, ולעבור את הנסיעה בקלילות ובמהירות. על פי דיווחים זרים אין ל-CX90 כל בעיה לשייט לאורך ק"מ ארוכים במהירויות גבוהות מאוד, והוא נשאר נינוח ומלכותי כאילו הוא על 100 קמ"ש.
צריכת הדלק הרשמית של ה-CX90 עומדת על 9.4 ליטר ל-100 ק"מ שהם 10.6 ק"מ לליטר. נסיעה ארוכה לא ממש חסכונית הניבה צריכה של 10.5 ק"מ לליטר, ואילו נסיעה עירונית ולא חסכונית סחטה כ-9.5 ק"מ לכל ליטר בנזין. המשמעות היא שאתם יכולים לצפות לסביבות 9-10 ק"מ לליטר כתלות בסגנון הנהיגה.
ה-CX90 מצויד במרבית אביזרי הבטיחות המתקדמים כמו בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. ציון איבזור הבטיחות עומד על 6. ה-CX90 נבחן במבחני ריסוק על ידי המכון האמריקאי ה IIHS וקיבל ציון מקסימלי Top Safety Pick+.
ה-CX90 נהנה מאחריות של 24 חודשים ללא הגבלת ק"מ או 3 שנים ולא יותר מ-100,000 ק"מ.
- 7.אאוטלנדר החדשה 7 מקומות 182 כ"ס מדהימה (ל"ת)אוחנה 07/06/2024 16:49הגב לתגובה זו
- 6.מטורף,מחיר על מה בדיוק (ל"ת)יוסי 07/06/2024 14:51הגב לתגובה זו
- 5.מתי הcx 5 החדשה תצא כבר אני רוצה לקנות מכונית חדשה הלו מאזדה תתעוררו כבר (ל"ת)ניר 07/06/2024 14:32הגב לתגובה זו
- 4.רכב מיותר - ויאגרה לאימפוטנטי שטח (ל"ת)שטח בכאילו 07/06/2024 10:44הגב לתגובה זו
- 3.בעל מכזדהו 07/06/2024 10:01הגב לתגובה זוהרוב ממש מדיייק אבל אף מילה על היחידה ההיברידית הקלה שעוזרת לחסוך ? בנסיעה בינעירונית ב 100 קמ״ש אני מגיע גם ל 15 ק״מ לליטר ללא מאמץ
- רכב מיותר מחכים לcx5 החדשה (ל"ת)דניאל 07/06/2024 14:33הגב לתגובה זו
- 2."חישוקי 21" - הרכב הזה לא יסע על שבילי כורכר אפילו (ל"ת)רכב מיותר 07/06/2024 09:49הגב לתגובה זו
- 1.ק 07/06/2024 07:33הגב לתגובה זופרט לכמה צדיקים בסדום אין יותר בישראל עיתונות רכב. יש בלוגרים ומשפיענים שמקבלים מיבואני הרכב נסיעות לחוץ לארץ ושוחד. הכתבה הזאת על מאזדה שעולה 300000 שקל ומקבלת תארים כמו "נינוח" או "מלכותי" (יש לכם את זה ביותר מליצי?) ממחישה את זה היטב

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
