גון דיר
צילום: טוויטר

איזו מניה עדיפה, ג'ון דיר או קטרפילר? המוסדיים כבר החליטו

מחירי הסחורות החקלאיות נמצאות בירידה, בעוד הפעילות בבנייה נמצאת סביב רמות השיא, אז למה המשקיעים מעדיפים את ג'ון דיר?
אדיר בן עמי | (3)

על פי דיווחי המשקיעים המוסדיים, מבין ענקיות הציוד הכבד ג'ון דיר DEERE & CO וקטרפילר CATERPILLAR, נראה כי נכון להיום מניית ג'ון דיר היא הבחירה הפופולרית, כאשר חלק מהמוסדיים אף לוקחים חברה אחת ללונג ואחרת לשורט באותו הזמן. 

רווחיה של ג'ון דיר תלויים בהוצאות החלקרים על ציוד חדש, בעוד אלה של קטרפילר יותר קשורים לפעלות בתחום הבנייה והכרייה מסביב לעולם. כאשר המשקיעים סבורים כי מגזר החקלאות צפוי להתחזק, הם רוכשים ג'ון דיר ומוכרים בשורט קטרפילר במטרה לגדר סיכונים הקשורים להוצאות בעסקי הבנייה.

נכון לעכשיו, משקיעים מוסדיים מעדיפים להחזיק במניות ג'ון דיר ולהימנע מקטרפילר, כאשר מחירי הסחורות החקלאיות נמצאות בירידה, בעוד הפעילות בבנייה נמצאת סביב רמות השיא. מחיר התירס ירד בכמעט 25% במהלך 12 החודשים האחרונים. משרד החקלאות בארה"ב צופה הכנסות נטו מחקלאות בסך 116 מיליארד דולר לשנת 2024, ירידה מ-156 מיליארד דולר ב-2023.

ההשפעה על ג'ון דיר ברורה: החברה מצפה להרוויח 7 מיליארד דולר ב-2024, כאשר היא הרוויחה 10.2 מיליארד דולר ב-2023. סך הוצאות הבנייה בארה"ב עומדות על 2.1 טריליון דולר בשנה, עלייה מהשפל בתקופת הקורונה של 1.5 טריליון דולר. קטרפילר צפויה להכניס ב-2024 10.5 מיליארד דולר, לעומת 10.3 מיליארד דולר ב-2023. עם זאת, המוסדיים מחפשים לקנות כשהמצב גרוע ולמכור כשמצב טוב.

 

מה אומרים האנליסטים?

גם ג'ון דיר וגם קטרפילר נחשבות למניות מחזוריות, כלומר ככל והמצב במגזר החקלאות משתפר, כך גם ישתפר מצבה של ג'ון דיר. לעומת זאת, המצב בקטרפילר יתכן מאוד שלא ישתפר מכאן בתקופה הקרובה ואם כן סביר להניח שרק במעט. בוול-סטריט מסכימים. כ-52% מהאנליסטים המסקרים את מניית ג'ון דיר דירגו אותה ב"קנייה", בהתאם לממוצע למניות ב-S&P 500 שעומד על 55%. מחיר היעד הממוצע למניה עומד על 425 דולר, אפסייד של 16%.

כ-35% מהאנליסטים המסקרים את קטרפילר דירגו אותה ב"קנייה", כאשר מחיר היעד הממוצע עומד על 352 דולר, אפסייד של 4% בלבד.

 

הדוחות של קטרפילר

קטרפילר דיווחה על תוצאות טובות מהצפוי לרבעון הראשון ורשמה רווח למניה של 5.6 דולר על הכנסות של 15.8 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 5.14 דולר על הכנסות של 16 מיליארד דולר. לפני כשנה קטרפילר רשמה רווח למניה של 4.91 דולר על הכנסות של 15.9 מיליארד דולר. שיעור הרווח התפעולי עמד על 22.2%, שיפור מ-21.1% מלפני כשנה.

"אני מרוצה מהביצועים של הצוות שלנו שהביאו לשיעור רווח תפעולי גבוה יותר, שיא ברווח למניה ותזרים מזומנים חופשי חזק", אמר אז המנכ"ל ג'ים אומפלבי. "אנחנו ממשיכים לבצע את האסטרטגיה שלנו לצמיחה רווחית לטווח הארוך". 

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה נסחרת כעת לפי שווי של 164.5 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית קטרפילר עלתה ב-14% מתחילת השנה וב-66% ב-12 החודשים האחרונים.

 

הדוחות של ג'ון דיר

בדוחותיה לרבעון השני רשמה ג'ון דיר תוצאוות טובות מהצפוי, אך מה שהפחיד את המשקיעים והוריד את המניה הייתה התחזית למגזר החקלאות. החברה רשמה רווח למניה של 8.53 דולר על הכנסות של 13.6 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 7.86 דולר על הכנסות של 13.2 מיליארד דולר. 

ג'ון דיר הנמיכה את תחזיותיה לשנה כולה וכעת היא צופה רווח של 7 מיליארד דולר, לעומת הצפי הקודם ל-7.5-7.75 מיליארד דולר. וכל זאת לאחר שהורידה עוד קודם לכן את התחזית, שעמדה במקור על צפי לרווח נקי של 7.75-8.5 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שאולי 02/06/2024 12:13
    הגב לתגובה זו
    אבל שניהם עלו אחרי 5 שנים פי ארבע אז אין עדיפות
  • 2.
    עושה חשבון 01/06/2024 08:08
    הגב לתגובה זו
    כעת השוק בשיא . הגידול ביבוא מסין בתחום התשתית יפגע בשתי החברות .
  • 1.
    מעניין תודה (ל"ת)
    משה 01/06/2024 06:42
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.