דוד לרון דואר ישראל
צילום: ישראל שם טוב
דוחות

דואר ישראל - רווח נקי של 4 מיליון שקל למרות התחזיות להפסד

דואר ישראל מפרסת את הדוחות הראשונות שלה מאז הפיכתה לפרטית; ההכנסות הסתכמו ב-425 מיליון שקל בהשוואה ל-436 מיליון שקל ברבעון המקביל
רוי שיינמן | (2)

כשבועיים לאחר שהוכרז על מכירת החברה לקבוצת משקיעים פרטיים, חברת דואר ישראל מפרסמת את התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2024. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-4 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2024, בהשוואה ל-23 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. תחזיות החברה צפו הפסד ברבעון הראשון על רקע השפעת המשך המלחמה על תחום הסחר המקוון ועל הפעילות הקמעונאית ביחידות הדואר.

הרווח התפעולי מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון הראשון של 2024 בכ-24 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 45 מיליון שקל כולל רווחי הון בסך 30 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסות החברה הסתכמו ברבעון הראשון של 2024 לסך של 425 מיליון שקל בהשוואה ל-436 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של פחות מ-3% בזכות התייצבות מהירה בהכנסות הסחר המקוון עם הרחבת הפעילות מול לקוחות קיימים וחדשים בסחר הבינלאומי והפנים ארצי, וצמצום ההשפעה של המלחמה על הפעילות הקמעונאית ביחידות הדואר.

בחלוקה למגזרי פעילות, מגזר השירותים הפיננסיים (בנק הדואר) הציג עלייה של כ-4% בהכנסות, על רקע צמיחה בהכנסות משירותי עו"ש והמשך ההשפעה החיובית של ריבית בנק ישראל. הכנסות מגזר שירותי דואר וקמעונאות ירדו בשיעור של 12%.

החברה מדווחת על EBITDA חיובי בסך 59 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2024 בשיעור של 14% מהמחזור, לעומת EBITDA בסך 61 מיליון שקל שהם 15% מהמחזור (בניכוי הכנסות אחרות) בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון הראשון של שנת 2024, לחברה היה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך של כ-121 מיליון שקל, בהשוואה לתזרים שלילי בסך 142 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי פריטים מיוחדים היה לחברה תזרים חיובי מפעילות שוטפת בסך 13 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2024.

החברה רשמה ירידה של 31% בתלונות על הדואר ברבעון הראשון של שנת 2024 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. היחס בין מספר התלונות על חבילות לבין מספר החבילות שנמסרות על ידי הדואר השתפר משמעותית וירד ל-0.25% ברבעון הראשון של 2024 בהשוואה ל-0.5% ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גובים עמלה של 3 שח עבור כל תשלום . בעבר לא שילמו. (ל"ת)
    anuk 29/05/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שאול 29/05/2024 17:27
    הגב לתגובה זו
    כול הכבוד . המוסד שהיה הכתובת לג'ובים מושחתים מתחיל לשנות כיוון .
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.