האם אירופה תצטרף למלחמת הסחר האמריקאית נגד סין?
מאקרו - תגובת יתר לפרוטוקולים של הפד'?
הנתון החשוב ביותר שיתפרסם השבוע הוא מדד האינפלציה ה-PCE שיתפרסם ביום שישי, וצפוי להראות על התמתנות בליבת האינפלציה החודשית ל-0.2% לעומת 0.3% בחודש הקודם. קודם לכן (ביום חמישי) תתפרסם ההערכה השניה ביחס לצמיחה ברבעון הראשון. כזכור ההערכה הראשונה הייתה נמוכה בהרבה מהצפי. ביום חמישי יתפרסמו, כרגיל, גם מספר תביעות האבטלה. בשבוע האחרון שני גורמים השפיעו על השוק בשני כיוונים מנוגדים. לפרסום הפרוטוקולים של פגישת הפד' האחרונה הייתה השפעה שלילית על השוק. הפרוטוקולים היו ניציים הרבה יותר מהמצופה. הנקודה החשובה ביותר היא שניתן בהם ביטוי לחשש שייתכנו העלאות ריבית נוספות. הגורם החיובי היה דוחות אנבידיה, ששוב הביסו את הציפיות בקלות. והביאו לקפיצה נוספת במניה, שגררה אחריה גם מניות נוספות שקשורות יותר או פחות לתחום הבינה המלאכותית או הטכנולוגיה בכלל. התוצאה המשולבת של שני הגורמים הללו הייתה שוק חלש באופן כללי, במיוחד בדאו ג'ונס ועלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות (כלומר שוק האג"ח רושם ירידות) מצד אחד, ועליות בנאסד" שנסחר שוב בשיא כל הזמנים מצד שני, כשגם ה-SP500 מושפע לא מעט מהמניות הגדולות. (בהערת אגב נציין שאנבידיה כבר מתקרבת לשווי של אפל, וזה נראה כאילו התמחור קצת יוצא משליטה. זה הרבעון האחרון של צמיחה תלת ספרתית בהכנסות, שכן בום הבינה המלאכותית החל אחרי הדוחות של הרבעון המקביל, כך שבהמשך, בהכרח, מתישהו, הצמיחה תתמתן ויהיה קשה יותר להצדיק שווי כזה). מעט מוזר שהפרוטוקולים של הפד' גרמו לסנטימנט השלילי, שכן נראה שהשוק מתעלם מהעובדה שהפרוטוקולים הללו הם של דיונים שנערכו לפני שהתפרסמו הנתונים האחרונים שעשויים להשפיע על מדיניות הפד'. הכוונה בעיקר למדד המחירים ליצרן ומדד המחירים לצרכן שהיו מתחת לצפי, בנוסף ללא מעט נתוני מאקרו חלשים מהצפוי, שמעידים על סדקים בכלכלה, מה שיחייב, או לפחות יעודד את הפד' לשקול יותר הורדות ריבית ממה שהשתקף מהדיונים, או לכל הפחות להוריד את אופציית העלאת הריבית מהשולחן באופן סופי. אם מדד ה-PCE שיתפרסם השבוע יצביע על מגמה דומה (נראה שיש לא מעט סיבות טובות להניח שכך יהיה) ייתכן שנראה, שוב, שינוי מגמה בהערכות לגבי הורדות הריבית השנה, שבינתיים התכווצו להורדה אחת בלבד עד סוף השנה לפי הצפי הנוכחי, מה שבתורו אמור להשפיע על התשואות ועל המדדים.מאקרו: האם אירופה בדרך למלחמת סחר עם סין?
בזמן כהונתו של הנשיא לשעבר והמועמד הנוכחי לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ החלה מעין מלחמת סחר בין ארצות הברית לסין. טראמפ הרבה להתלונן על פרקטיקות מסחר לא הוגנות מצד הסינים כמו סבסוד ומכירת מוצרים במוצרי ההפסד כדי ליצור מונופול בתחום מסוים ולגרום לפשיטת רגל של כל המתחרות, וכך "לגנוב משרות מארצות הברית". רבים ייחסו זאת ל"פופליזם" או ל"טירוף" של דונלד טראמפ כביכול, רק כדי לראות את ממשל ביידן ממשיך בדיוק באותה המדיניות, ואפילו מקצין אותה, במה שהפך להיות כמעט באופן רשמי מלחמת סחר שהולכת ומחריפה עם הגבלות על מכירות של מוצרים חשובים כמו שבבים, הטלת מכסים, ועוד. סחר חופשי וגלובלזיציה היו חיוניים בהתפתחות של סין, אבל גם בצמיחה הכלכלית ברחבי העולם, ומלחמת סחר פוגעת בכולם. מצד שני פרקטיקות של מסחר לא הוגן פוגעות בכלכלה, מצמצמות תחרות ובטווח האורך עלולות ליצור תלות לא בריאה ועליית מחירים (לאחר שנוצר המונפול). לא מזמן התראיין ג'יימי דיימון, המנכ"ל המיתולוגי של הבנק הגדול בארצות הברית ג'יי פי מורגן, ותורם וותיק של מועמדים שונים מהמפלגה הדמוקרטית. הוא התייחס לנשיא לשעבר וללעג לו זוכים הוא ותומכיו (המכונים MAGA על שם סיסמת הבחירות של טראמפ "מייק אמריקה ביג אגאיין") מצד הדמוקרטים, וניפק כמה כותרות מפתיעות. "בואו ניקח צעד אחורה ונהיה כנים. הוא (טראמפ) די צדק בנוגע ל-NATO, הוא צדק בנוגע להגירה. הוא הצמיח את הכלכלה די טוב. הרפורמת במיסוי המסחר עובדת. הוא צדק בנוגע לסין. הוא לא טעה בנוגע לנושאים הקריטיים האלו, וזו הסיבה שהם מצביעים לו" אמר לגבי הסנטימנט החיובי בסקרים ביחס לטראמפ, ובניסיון נואש להוריד את רמת הארס וקיתונות הבוז שמקבלים תומכיו מהעיתונות האמריקאית. את מה שלא מעט אנשים בארצות הברית הבינו מזמן, מתחילים להבין גם באירופה, שנותרה בצד כשנפתחה מלחמת הסחר הזו בתקופת טראמפ, ומבחינה מסוימת אף נכנסה לעימותים כלכליים מולו דווקא. כעת מתחילים ביבשת הישנה להבין מעט טוב יותר את המפה הגיאופוליטית. בדומה לתלות שיצרה גרמניה בנפט ובגז הרוסי למרות תחנוניו של הנשיא ("הפופוליסט" ש"מדבר שטויות" כביכול), שזכו בעיקר לגיחוכים באירופה, ששילמה שילמה על כך בריבית דריבית עם פרוץ המלחמה באוקראינה, גם במקרה של סין, באירופה הגלובליסטית מבינים באיחור מה שבארצות הברית ה"לאומנית" הבינה מזמן – סין לא חברה של אף אחד. סין דואגת קודם כל לעצמה בצורה לא הוגנת, ושלא מקדמת באמת סחר חופשי, וזה יכול להיות מאד מזיק לשחקנים אחרים בזירה הגלובלית. בימים אלו מתקיימים מספר חקירות באיחוד האירופי בנוגע למוצרים המיובאים מסין, כדי לראות האם הם נמכרים מתחת למחיר השוק ומסובסדים בצורה לא הוגנת על ידי בייג'ינג. סין מצידה מאיימת לפגוע ביצוא האירופי של מספר מוצרים. כרגע, אירופה נמצאת בגרעון סחר של כ-300 מיליארד דולר מול סין, והיא פועלת לצמצום הפער הזה, וחשוב מכך, מנסה לוודא שסין תפסיק להשמיד לה תחומי ייצור שלמים על ידי תחרות לא הוגנת. בספטמבר האחרון הודיעה נשיאת האיחוד אורסולה ון דר ליין על פתיחה בחקירה בנוגע ליבוא סיני של מכוניות חשמליות. זו הפעם הראשונה מזה זמן רב שחקירה כזו נפתחת ביוזמת האיחוד ולא כמענה לתלונה מגורם כלשהו. "השווקים הגלובליים מוצפים כעת במכוניות סיניות זולות. המחירים שלהן נשמרים נמוכים בצורה מלאכותית באמצעות סובסידיות ממשלתיות. זה מעוות את השווקים" אמרה הנשיאה. על פי לוח הזמנים של וועדת הבדיקה, תוצאות ראשוניות אמורות להימסר בתחילת יוני, כלומר בשבוע שבועיים הקרובים. השוק האירופי מוצף במכוניות סיניות חשמליות זולות, בהיקף של מיליארדי דולרים בשנה, בעוד היצוא לסין של מכוניות כאלה כמעט לא קיים. החקירה נפתחה בעקבות השקה של רכב של חברת BYD הסינית בפחות מ-30 אלף יורו. אירופה חוששת שהמגמה הזו תמחוק את תעשיית הרכב שלה לחלוטין עם העלייה בפופלריות של הרכבים החשמליים. נראה די ברור שהוועדה תמצא את מה שהיא מחפשת. כלומר סחר לא הוגן. השאלה היא עד כמה עמוק יהיה המיסוי שיוטל על היבוא הזה. כרגע מוטל מכס אחיד של 10% על כל יבוא של מכוניות לאירופה. על פי אנליסטים באירופה המכס הזה יצטרך לעלות לכ-50% לפחות כדי שלתעשיית הרכב האירופית יהיה סיכוי להתחרות מול הסיניות הזולות. נציין, שלאחרונה הכפיל הנשיא ביידן את המיסים על רכבים חשמליים סיניים פי 4 ל-100% - רמת מיסוי המזכירה את המכסים בישראל. הרכבים החשמליים לא לבד. בשנה האחרונה נפתחו באירופה מספר חקירות דומות על ייבוא סיני על מגוון מוצרים, אם כי בפרופיל נמוך יותר. לטענת האיחוד טורבינות הרוח הסיניות נמכרות באירופה במחיר הנמוך ב-50% ממה שמוכרים היצרנים המקומיים. המחיר הנמוך מתאפשר לפי החשד הודות לתמיכות ממשלתיות סיניות, או שהם "זורקים" על אירופה עודפי ייצור שנובעים מביקושים נמוכים בסין, וזאת כדי לפגוע ביצרנים המקומיים ולהשתלט על השוק מוצרים נוספים כמו פאנלים סולארים (סיפור ארוך שחוזר אחורה 10 שנים), ציוד רפואי, צינורות פלדה, תוספי מזון וחומרי טעם שונים ועוד גם נמצאים תחת חקירות. בנוסף לכך אירופה נקטה במספר צעדים להגבלת התחרות הסינית במכרזים מקומיים. האירופאים מנסים לטשטש את העקבות הפוליטיות של המהלכים האלו. הם טוענים שהכל נעשה לפי החוקים של ארגון הסחר העולמי, ושהם רק אוכפים חוקים קיימים. הם מדברים גם על "דה-ריסקיניג" – הורדת הסיכון שבתלות במדינה אחת. השאלה אם זה משכנע את הסינים. כנראה שלא כל כך. במעצמה הסינית סימנו את צרפת כמובילת הטרנד האירופי להגבלות על המסחר עם סין, ולכן חיפשו לפגוע במוצרים ספציפיים שקשורים יותר לצרפת, כמו קונייאק. קורבן אפשרי נוסף הן מכוניות יוקרה גרמניות. במקביל הסינים מחפשים, ומוצאים, דרכים לעקוף את המגבלות. יצרנית הרכב BYD כבר משקיעה במפעלי רכב בהונגריה, מה שיאפשר לה לעקוף את המכסים, במקרה ואלו יעלו, וכך עושה גם יצרנית הבטריות CATL. על רקע המאבק הזה הגיע הנשיא הסיני שי לביקור באירופה, ונפגש בין השאר עם הנשיא הצרפתי מקרון. "כשני כוחות עולמיים מרכזיים, סין והאיחוד האירופי חייבים להישאר שותפים, לחפש דיאלוג ושיתוף פעולה, להעמיק את התקשורת האסטרטגית, לחזק את האמון האסטרטגי ההדדי, לגבש קונצנזוס וליצור תיאום אסטרטגי" – אמר המנהיג הסיני בתחילת הפגישה. הרבה אסרטגיה במשפט אחד, השאלה מה זה אומר בפועל, והאם סין תפסיק לעוות את מנגנון המחירים או שתחריף את המאבק. מאקרון הגיש לאורחו כמתנה בקבוק קונייאק יוקרתי, ודיבר על החקירה הסינית המקבילה שנפתחה כנגד הקונייאק הצרפתי. הוא אמר שהוא מקווה שתישמר הגישה של המוצרים הללו לשוק הסיני. למאקרון, לוחם ידוע למען זכויות אדם כשמדובר במדינה מזרח תיכונית מסוימת, היה פחות דחוף להעלות את הנושא בשיחות עם הנשיא של אחת ממפרות זכויות האדם הגדולות בעולם, שמפעילה מחנות עבודה בכפייה על רקע אמונה דתית וקוצרת אברים ממתנגדים פוליטיים, ובכך איכזב רבים מלוחמי זכויות האדם האירופאים שציפו שהנושא יהיה על סדר היום. יתכן שהנושא פשוט נשמט מזכרונו, או, שכמו תמיד אצל צרפת, זכויות אדם חשובות עד שזה מגיע לכסף.
מיקרו: חברות רכב אירופאיות
התייחסנו קודם לחקירה האירופית נגד יצרניות המכוניות החשמליות הסיניות. למרבה האירוניה החקירה הזו עלולה לפגוע בלא מעט חברות אירופאיות שיש להן שיתופי פעולה ויוזמות בסין בתחום הרכבים חשמליים. יחד עם זאת, ייתכן שמיתון התחרות מצד החברות הסיניות יסייע ליצרניות המקומיות. התמחורים הנוכחיים בשוק נראים קצת מעוותים. אנבידיה שווה יותר מכל שוק המניות הגרמני. טסלה שווה יותר מכל יצרניות הרכב האירופאיות. ביחד. ייתכן שמתישהו התמחורים יחזרו לנורמליות. STOXX EUROPE 600 AUTOMOBILES & PARTS NTR 0.58% של חברת בלקרוק עוקבת אחר שוק הרכב האירופי. האחזקה הגדולה ביותר שלה היא חברת מרצדס בנז (MBG) עם מעל חמישית מהנכסים. השניה היא פרארי (RACE) עם 15% ולאחר מכן סטלנטיס (STLAM - יצרנית פיאט קרייזלר ועוד) עם כ-13% ו-BMW עם 11%. התעודה מחזיקה בחברות מפורסמות נוספות כמו פולסווגן, רנו, יצרנית הצמיגים מישלין ועוד. תשואת התעודה בשנים 2023, 2022 ו-2021 הייתה 24.4%, 16.6%- ו-26.5% בהתאמה. היא גובה 0.46% ונסחרת ביורו.
- 3.כתבה יפה וכתובה היטב. (ל"ת)שי.ע 30/05/2024 18:44הגב לתגובה זו
- 2.דמע 29/05/2024 19:55הגב לתגובה זוההונים היו הראשונים וברית המועצות אחריהם שכבשו חצי מאירופה טרם שנעצרו. נראה שסין באותה מגמה , ואגב הסינים כמו ברהמ קומוניסטים בעד דיקטטורה ונגד דת , כאשר המערב מכבד את הדמוקרטיה והדתות. כלומר זו גם מלחמת סיוילזציות.
- 1.מה לא נכתב על טפשותו ורפיסתו של המערב (ל"ת)יצחק 29/05/2024 18:40הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
