מתקשות? יצרניות ה-EV מתאמצות לגייס מזומנים כדי להרגיע את המשקיעים
סטארטאפי המכוניות החשמליות (EV) שפרצו לשוק בתקופה בה הריביות היו נמוכות, היעדר בעיות תזרימיות ועליות חדות בשווקים, מתאמצים כעת להוכיח שהם יכולים לשרוד בתנאי שוק קשים יותר זאת כמובן בהנחה שהם לא פשטו את הרגל כבר. אבל האתגר העיקרי המשותף לרוב החברות הללו זה המזומנים.
המנהלים של לוסיד, ריביאן וניקולה פירטו השבוע אודות התוכניות לצמצום העלויות של כל אחת מהן תוך ניסיון להגדיל את הפעילות ולהתחיל לרשום לראשונה רווחים. המאמצים הללו כללו בין היתר קיצוץ משרות ושינוי סדרי עדיפויות. כל זאת בזמן שקצב החדירה של רכבי ה-EV איטי מהצפוי ולאחר שהחברות הוציאו מיליארדים בניסיון להאיץ את חדירת כלי הרכב לשווקים בניסיון להיות ראשונים. ההאטה, כמו גם התחרות הגוברת, השפיעה אפילו על ענקית ה-EV האמריקאית טסלה, שנמצאת בעיצומו של ארגון מחדש עולמי הכולל פיטורי כ-10% מכוח העבודה שלה.
אנליסטים בוול סטריט התייחסו למצב הנוכחי של שוק הרכבים החשמליים כאל "חורף ה-EV", או באופן אופטימי יותר כהאטה זמנית שיצרניות הרכב יצטרכו להתגבר עליה כדי לרשום רווחים בטווח הארוך. "רכישת רכבי ה-EV בארה"ב הגיעה ככל הנראה לכיס אוויר לאחר שהושקעו מאמצים רבים בהתחלה ופחות כעת", כתב אנליסט Citi איתי מיכאלי. "המצב לא ישתנה בן לילה, אבל אנחנו רואים סיבה לאופטימיות במהלך 12-18 החודשים הבאים".
ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נמצאת בסדרת מהלכים לקיצוץ עלויות כבר חודשים. היא קיצצה בעובדים, אירגנה מחדש את המפעל שלה באילינוי כדי להגביר את היעילות והשהתה את הייצור במפעל חדש בשווי מיליארדים בג'ורג'יה. הצעד האחרון צפוי לחסוך יותר מ-2.25 מיליארד דולר בהוצאות, כולל ההשפעה של התחלת הייצור של הדור הבא של רכב ה-R2 של ריביאן במפעל הנוכחי שלה באילינוי. החברה דיווחה כי נכון לסוף חודש מרץ היו ברשותה מזומנים, שווי מזומנים והשקעות לטווח קצר של 7.86 מיליארד דולר במזומנים, עם נזילות כוללת של יותר מ-9 מיליארד דולר.
- המתחרה הקטנה של טסלה מזנקת ב-50%; האם גילו אותה?
- החברה שנהנית מהנפילה של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוסיד LUCID GROUP מצדה סיימה את הרבעון הראשון עם כ-4.6 מיליארד דולר במזומנים, שווי מזומנים והשקעות, עם נזילות כוללת של כ-5.03 מיליארד דולר. מנכ"ל החברה אמר שהוא מעולם לא היה אופטימי יותר, זאת למרות למרות בעיות ביקוש קשות, הפסדים משמעותיים וצרכי הון. החברה גייסה לאחרונה מיליארד דולר משלוחה של קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, בעלת המניות הגדולה ביותר שלה. ריביאן ולוסיד דיווחו שתיהן על הפסדים גדולים יותר ברבעון הראשון ממה שציפתה וול סטריט.
מנגד ניצבת ניקולה NIKOLA CORPORATION שלמעשה עקפה במעט את צפי האנליסטים בשוק עם הפסד של 9 סנט למניה במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה, אבל ההכנסות שהסתכמו ב-7.5 מיליון דולר היו פחות ממחצית ממה שציפו האנליסטים. שלא כמו ריביאן ולוסיד, ניקולה מתמקדת אך ורק בכלי רכב מסחריים ולא ברכבים פרטיים. סמנכ"ל הכספים של ניקולה אמר שהחברה צריכה להוזיל את העלויות שלה, תוך המשך הרחבת המכירות שלה, כולל הורדת מחירים פוטנציאלית ללקוחות גדולים כדי לתפוס נפח. נכסי החברה כללו 469.3 מיליון דולר לסוף הרבעון הראשון, המורכב בעיקר ממזומנים ושווי מזומנים של 345.6 מיליון דולר ומלאי משאיות של 61.3 מיליון דולר.
המניות של כל החברות הללו נסחרות בקרבת שפל של כל הזמנים, כאשר מניית ניקולה - שפעם היו מוערכות יותר מפורד מוטור - נסחרת בפחות מדולר אחד למניה. זה מעמיד את החברה בסיכון של מחיקה מהמסחר בנאסד"ק, שממנו המנהלים מנסים להימנע באמצעות פיצול מניות (ספליט) הפוך שצריך לקבל אישור של בעלי המניות.
- 1.עושה חשבון 11/05/2024 02:15הגב לתגובה זוהמפתח לקידום אנרגיה ירוקה -ייצור סוללות זולות ללא מונופול של מדינה או חברה .
כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?
רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.
ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.
כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין. ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?
