אמזון של דרום אמריקה: מי זאת חברת מרקדו ליברה
חברת מרקדו ליברה MERCADOLIBRE INC חברת איקומרס הממוקמת באורוגוואי ופועלת בדרום אמריקה , שוק שנחשב קטן מדי עבור ענקית האיקומרס אמזון, מחזיקה כבר ביותר מ-218 מיליון משתמשים בפלטפורמה שלה. החברה שנוסדה עוד ב-1999 בארגנטינה איבדה כבר 10% מתחילת השנה לאחר שמנייתה נפלה בעקבות הדוחות ובוול-סטריט טוענים כי יתכן ודווקא מדובר בהזדמנות.
מרקדו ליברה רשמה בדוחותיה לרבעון הרביעי רווח למניה של 3.25 דולר על הכנסות של 4.3 מיליארד דולר. נפח הסחורה ברוטו ונפח התשלומים הכולל, שני מדדים חשובים בתעשיית האיקומרס והפינטק, עלו ב-40% ו-57% בהתאמה משנה לשנה. הדבר שהפחיד את המשקיעים היה הירידה ברווחיות הגולמית וחיובי המס שגרמו לך שההכנסות היו הרבה מתחת לציפיות האנליסטים. החברה צפויה לדווח על תוצאותיה לרבעון הראשון ב-2 במאי.
בוול-סטריט סבורים כי מדובר בתגובת יתר. הוצאות המס, שבלעדיהן החברה הייתה עוקפת די בקלות את הציפיות, היו מקרה חד פעמי. בנוסף, מרקדו ליברה ציינה בעבר כי היא מתכננת להקריב קצת משיעור הרווח על מנת לצבור נתח שוק.
- מרקדו ליברה מזנקת לשיא חדש אחרי שריסקה את צפי האנליסטים
- מרקדו ליברה מדווחת דוחות טובים, אבל מתחת לתחזיות; המניה צונחת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היתרון של הכוכבת מאמריקה הלטינית
היתרון של מרקדו ליברה הוא היכולת שלה להצליח במקום שאחרים נכשלו. כאשר אמזון החלה להיכנס ב-2012-2013 לשווקים הגדולים ביותר שלה, ברזיל, ארגנטינה ומקסיקו, היה נראה כי ימיה של החברה ספורים. עם זאת, לא כך היה הדבר; לאחר עשור, מרקדו ליברה אחראית ליותר מרבע מהמסחר המקוון באמריקה הלטינית לאחר שהתאימה בהצלחה את המודל העסקי שלה לתנאים המקומיים.
החברה זיהתה תשתית לקויה, שהובילה לעלויות גבוהות לקונים והשקיעה רבות ברשת לוגיסטית משלה שמובילה יותר מ-90% מהחבילות שלה.
ברזיל, ארגנטינה ומקסיקו נחשבות לשווקים קטנים מדי עבור ענקית האיקמורס אמזון AMAZON . מה שבתורו הפחית את התחרות על מרקדו ליברה. מתחרות קטנות אחרות בשוק האיקמורס של אמריקה הלטינית הציגו ביצועים מעורבים ויחד עם סביבה כלכלית מאתגרת במיוחד, יתכן וענקיות סיניות כמו Temu יראו באזור פחות אטרקטיבי לכניסה.
עם זאת, מרקדו ליברה הצליחה לא רק לשרוד אלא גם לשגשג בעזרת העובדה ששיעור חדירת האיקמורס באמריקה הלטינית עומד רק על 10%, הרבה מתחת למצב בארה"ב ומדינות מפותחות אחרות, כמו גם בסין. זה מעיד על פוטנציאל הצמיחה הרב שיש באמריקה הלטינית ככל ושיעור החדירה יגדל. בנוסף, החברה השקיעה רבות גם ביכולות העסקיות שלה בשנים האחרונות, עם 500 מיליון דולר בהוצאות הון בשנה שעברה שהגיעו מתזרים המזומנים שלה וכעת היא נהנית מהפירות בעוד המתחרות דווקא עוזבות את האזור.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשונה מאמזון, מרקדו ליברה נמנעה עד כה מלהתחרות בחנויות פיזיות והיא מוכרת המון מוצרים שהלקוחות לא יכולים למצוא בשום מקום אחר וכך פותחת לה ערוצי הכנסות חדשים. החברה בנתה פלטפורמה המציעה את המבחר הרחב ביותר באזור של מוצרים וסוחרים במחירים אטרקטיביים.
חזקה גם בפינטק
כמעט מחצית מההכנסות של מרקדו ליברה מגיעות דווקא מפינטק. החברה משרתת אוכלוסייה עצומה שלא מחזיקה בחשבון בנק ובעצם מדלגת על כרטיסי האשראי היישר לתשלומים דיגיטליים. בדומה לצרכנים בשווקים מתעוררים שקפצו ישר לטלפונים סלולריים מבלי לעבור קודם בטלפונים קוויים. כתוצאה מכך, הלקוחות משתמשים בפלטפורמת התשלום גם כאשר הם לא רוכשים באתר של מרקדו ליברה.
החברה יצרה בעצם אקו-סיסטם באמריקה הלטינית של שירותים משלימים שיהיה קשה למתחרים לשכפל.
- 2.מרקדו ל, 29/04/2024 19:37הגב לתגובה זוומסוכנת! לא המלצה
- 1.Tony 28/04/2024 17:49הגב לתגובה זו?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
