צים מזנקת ב-15% - מה הסיבה?
מנית ענקית הספנות הישראלית צים צים רושמת היום זינוק חריג במסחר של 16% ללא שום הודעה מיוחד מטעם החברה. מה שניכר בתנועה סביב צים הוא המספר החריג של עסקאות באופציות שנעשו היום סביב צים, 11 במספר, כאשר בערך 10 מהעסקאות באופציות נעשו באופציות CALL, משמע המשקיעים אופטימיים לגבי מנית צים. סך הסכום של אופציות ה-CALL שנקנו על צים היום עומד על 393 אלף דולר בעוד אופציות ה-PUT נקנו ב-48 אלף דולר.
יכול להיות שהחברה עומדת להודיע על הסכם מסחרי חדש שיגדיל את ההכנסות או על מהלך תפעולי או עסקי שיתרום לרווחיות. החברה לא מסרה שום הודעה, אבל לפי הזינוק החריג אולי אפשר לצפות להודעה מהסוג הזה בימים הקרובים. סיבות נוספות לזינוק עשויות להיות עליה במחירי השילוח הימיים או שיעור שורטים גבוה שמביא לשורט סקוויז במניה.
לא ברור עדיין האם הרוכשים הם גופים מוסדיים או משקיעים אינדיבידואלים, אבל לרוב כאשר מתבצעות תנועות חריגות כאלה סביב אופציות צים זה מעיד על כך שמישהו יודע על משהו שצפוי לקרות עם החברה. לפי האופציות, נראה שהמשקיעים צופים למנית צים מחיר הנע בין 10-17.5 דולר במהלך 30 הימים הקרובים, כאשר כיום מחיר המניה עומד על 13 דולר. נכון לטרם המסחר, המניה של צים ירדה ב-32% מתחילת השנה.
הדוחות האחרונים של החברה היו אלה של הרבעון הרביעי של שנת 2023, אז היא דיווחה על הכנסות של 1.2 מיליארד דולר לעומת 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ירידה של 45% ומתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 1.28 מיליארד דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ברבעון ב-1.23 דולר, זאת לעומת רווח למניה של 3.44 דולר ברבעון המקביל וצפי האנליסטים שהיה להפסד של 1.29 דולר למניה. ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי צנח ב-80% לעומת הרבעון המקביל והסתכם בכ-190 מיליון דולר ובשנה כולה בכ-1.05 מיליארד דולר, ירידה של 86% לעומת 2022.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.מקווה לעתיד טוב יותר 28/04/2024 05:15הגב לתגובה זומקווה לעתיד טוב יותר
- 4.יקי 27/04/2024 15:35הגב לתגובה זוהדוחות על הרבע הראשון של השנה מתקרבים. לא יפתיע אם תהיה רווחית ואולי אף תחלק דיבידנד. נראה שכל אלה שבשורט עם ראש על הכתפיים התחילו לברוח למזער הפסדים
- 3.יוני המעגל 27/04/2024 10:27הגב לתגובה זומחיר ממוצע למכולה עלה מ1200 דולר ל2800 דולר בין רבעון 4 2023 לרבעון ראשון 2024. צים מובילה כ800,000 מכולות ברבעון. המשמעות היא עליה בהכנסות ובקירוב ברווחיםשל 1.3 מיליארד דולר, למעשה הכפלת שווי החברה. רמת המחירים נשמרת גבוהה גם באפריל. המניה צריכה להגיע ל30.
- 2.קלטתי את המשחק שלה חחחחחח 27/04/2024 06:28הגב לתגובה זוקלטתי את המשחק שלה חחחחחח
- 1.עזורי 26/04/2024 17:58הגב לתגובה זוזה לא משקיעים אלה בכירים בחברה קרוביהם וידידהם אותם סיפורים גם באוצר לגבי החלטות עתידיות לביצוע וככה זה בכל העולם מי שקרוב לצלחת אוכל ולאחרים רק השאריות
- אחד 27/04/2024 16:08הגב לתגובה זולמה להתאמץ. פשוט יציעו להם שישתפו אותם גם.
- בדיוק זה ככה בכל העולם. אבל בכל זאת אנחנו צ'כונה (ל"ת)אילן 26/04/2024 20:51הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
