איביי אינטרנט eBay
צילום: Istock

אפילו הפסימיים השתכנעו: eBay תהנה ממהפכת הבינה המלאכותית

ענקית המסחר האלקטרוני הוותיקה ראתה בעשור האחרון כיצד ענקיות כמו אמזון משתלטות על עסקי הליבה שלה, וכעת מקווה להשיב מעט מכבודה באמצעות תוכנות של בינה מלאכותית; לאחר שהיו דוביים, האנליסטים של מורגן סטנלי כבר שינו את דעתם
איתן גרסטנפלד | (1)

בחודשים האחרונים התרגלו המשקיעים לראות כיצד מניות של שורת חברות קופצות תוך זמן קצר הודות למהפכת הבינה המלאכותית. מי שעשויה להצטרף אליהם היא חברת המסחר האלקטרוני הוותיקה eBay, אשר זכתה להמלצת קניה מצד מורגן סטנלי, שבטוחה שהחברה עשויה להיות מהמרוויחות של המהפכה הטכנולוגית שהתרגשה עלינו בשנה וחצי האחרונות.

לפני כחודשיים השיק ניית'ן פיית'ר, אנליסט בבנק ההשקעות מורגן סטנלי, את הסיקור על מניית eBay, תוך שהוא מעניק לה תשואת חסר. כעבור חודשיים הפך פיית'ר מהאנליסט הדובי ביותר על המנייה לאנליסט השורי ביותר, עם מחיר של 62 דולר למניה המשקפים פוטנציאל צמיחה של 25% במהלך השנה הבאה. "אנו מאמינים ש-eBay ממוקמת היטב כדי להנות מהאפסייד של הבינה המלאכותית היוצרת בשנת 2024", כתב פיית'ר.

החברה הוותיקה תולה תקוות בטכנולוגיה החדשה

השינוי בהמלצה של מורגן סטנלי נוגע גם לתהליכי הייעול אותם הובילה הנהלת החברה בשנים האחרונות. בתחילת השנה, הודיעה החברה כי בכוונתה לצמצם את מצב כוח האדם שלה ב-9%, כ-1,000 עובדים. זאת לאחר שלדברי החברה כמות העובדים וההוצאות "עלו על הצמיחה העסקית". שנה קודם לכן, נפרד החברה מכ-500 עובדים ברחבי העולם, וביניהם גם עשרות עובדים בארץ.

לטענת החברה, צעדי הייעול החלו לתת את אותותיהם כבר ברבעון האחרון של 2023 אז הכתה החברה את צפי האנליסטים עם הכנסות של 2.56 מיליארד דולר על רווח נקי מתואם של 1.07 דולר למניה. את הרבעון הקרוב צופה החברה לסיים עם הכנסות של 2.5-2.54 מיליארד דולר, על רווח מתואם של 1.19-1.23 דולר למניה. מאז תחילת השנה עלתה מניית החברה ב-13%, והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 25.6 מיליארד דולר.

eBay, שנוסדה ב-1995, היא אחת מחלוצת האינטרנט, אשר שרדה עשרות שנים של שינויים ותחרות עזה בעולם המסחר האלקטרוני. לאורך השנים ראתה החברה כיצד, חברות כמו אמזון משתלטות על עסקי הליבה שלה. עם זאת, החברה הצליחה לשרוד וממשיכה להחזיק בפעילות ענפה במסחר באינטרנט. כעת היא מקווה שהיא תצליח למנף את מהפכת הבינה המלאכותית כדי לשקם במעט את מעמדה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איציק 19/04/2024 14:30
    הגב לתגובה זו
    היום מדובר באתר קניות מיושן, ארכאי, מעצבן ולא ידידותי.... פעם הייתי קונה שם הרבה, אבל היום את רוב הקניות אני עושה בעלי אקספרס שהרבה יותר מוצלח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.