אוטובוס דן נוסעים נהיגה תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

נוסע שפך על פניה של פקחית באוטובוס בירושלים מרק רותח

איגוד התחבורה בכוח לעובדים: הפקחים והפקחיות דורשים לעבוד בזוגות. אטימות הלב של החברות ומשרד התחבורה לדרישה הזו עוד תעלה בחיים
דור עצמון | (36)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

פקחית (מבקרת אוטובוס) של חברת סופרבוס הותקפה אמש בקו 72 בירושלים. במהלך בדיקה שגרתית, ביקשה הפקחית מנוסע (המוכר כנוסע שאינו משלם) לבדוק את הרב קו. לנוסע לא היה כלל כרטיס. הפקחית הציעה שהנוסע יבקש מנוסע אחר שייתקף עבורו והוא סירב. בלית ברירה ביקשה הפקחית מהנוסע שירד לצורך קבלת דו"ח. בתגובה שפך הנוסע על הפקחית מרק רותח וירד מהאוטובוס. הפקחית השליכה את קופסת המרק ואז שב הנוסע לאוטובוס והחל למשוך בשערה של הפקחית ולהכותה. הנוסעים קראו להתערבות הנהג שהתעמת עם הנוסע תוך קללות ומכות מצד הנוסע. רק לאחר איום בהזמנת המשטרה נמלט הנוסע. תלונה תוגש במשטרת ירושלים.

ש' הפקחית שהותקפה: "זה אמנם מקרה חריג, אבל אני זועקת את זה לא פעם ולא פעמיים. איך יכול להיות שאנחנו עובדים לבד? אני כאשה מרגישה מאוימת. למה ברכבת הקלה עובדים שניים שלושה פקחים ביחד ואנחנו מסכנות את החיים שלנו בכל יום?"

יוסי אוזן יו"ר ועד הפקחים בסופרבוס המאוגדים בכוח לעובדים: "הכתובת על הקיר. רק בשבוע שעבר התרענו בועדת פניות הציבור בכנסת שרצח עובד או עובדת הוא רק שאלה של זמן. במשרד התחבורה בוחרים לראות בעובדי התח"צ עובדים שקופים ואנו הפקחים בתחתית הסולם. משרד התחבורה התגאה בהקצאת תקציב של 20 מליון לטיפול באלימות באוטובוסים, אבל לפני ינואר 2025 לא יזוז דבר לטענתם. המשמעות- אנחנו מופקרים על הקווים". 

איתי כהן ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים: "אל האלימות המזעזעתכלפי הפקחים נוספת גם ההשפלה וכל זאת רק משום שבצעו את עבודתם. עפ"י הנתונים שלנו: כ-42% ממקרי האלימות כלפי עובדי תחבורה ציבורית בירושלים נעשים כלפי פקחים ופקחיות. לצערנו, מקרי האלימות מילולית הפסקנו לספור. הם מתרחשים יום יום שעה שעה. אנו ממשיכים בשיתוף הפעולה המבורך עם המשטרה למיגור האלימות בתחצ בירושלים, אך בה בעת אין מנוס משינוי מעמדם של עובדי התחצ, הכרה בהם כעובדי ציבור והענשת תוקפיהן בהתאם".

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 30.
    הרוויחו את זה ביושר. הפקחים האלו הם המיץ של הזבל (ל"ת)
    מוטי 17/04/2024 08:26
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    הפקחים זוכים ליחס הזה בזכות ההתנהגות הבזויה שלהם לנוסעי (ל"ת)
    חיים 17/04/2024 05:16
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    אבא של מנטה 16/04/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
    ביום שכל הבריונים ולא רק אלו שפוגעים במיוחסים בעלי הגנת היתר יבואו על עונשם תיפתר גם הבעיה שלכם. הפתרון הוא טיפול בכל הבריונים ולא צרוף עובדי התחבורה למעמד המיוחס. בטחון מגיע לכולם.
  • 27.
    רובי 16/04/2024 18:49
    הגב לתגובה זו
    בפעם הבאה שמן רותח
  • 26.
    רובי 16/04/2024 18:48
    הגב לתגובה זו
    עליתי לרכבת הכרטיס לא היה בתוקף אבל הראה לי שזה עבר ..הפקחים לא התחשבו בי 3 פעמים חטפתי דו"ח מקווה שבפעם הבאה הם יחטפו שמן רותח
  • 25.
    99% מבין העברינים היהודים בכלא ביביסטים/ערסים (ל"ת)
    שי שטרית 16/04/2024 15:50
    הגב לתגובה זו
  • צי, 16/04/2024 19:48
    הגב לתגובה זו
    את העברינים הלא ביביסטים, אפילו לא חוקרים, להזכיר את התחכיר של חסון?
  • 24.
    אחד העם 16/04/2024 12:19
    הגב לתגובה זו
    הם הוכיחו את הידע שלהם באלימות ובטירלול
  • 23.
    שלטון הערב רב 16/04/2024 11:50
    הגב לתגובה זו
    מתעמרים בצורה קשה באנשים רוב מוחלט של הנוסעים משלם על נסיעה,ואין להם שום כוונה לגנוב נסיעות,אבל הרבה פעמים התיקוף לא עובד בגלל תקלה טכנית,או אשנישם מבוגרים שלא מתקפים נכון,או ילדים,וחושבים שתיקפו,או אז עטים עלהם בחבורות גדולות פקחים אלימים מקיפים אותם ונותנים להם דו"ח,אנשים לא קטפו את הכסף מהעצים ורוב האנשים שנוסעים בתחבורה הם אנשים קשיי יום, חברות ההסעה מצאה שיטה למלאת את הקופה שלהם במאות מליוני ש"ח של קנסות שהם גזל וגנבה מוחלטת,זאת השלמת הכנסה לקופה הריקה שלהם. שלט תטעו אין כאן שום אכיפה,רק גנבת האזרח הפשוט,כי שוב רוב האנשים לא גונבים נסיעות, דרך אגב כמדומני שהפקחים צריכים לעמוד במכסות דוחות ומתגומלים על כך?! ככה זה במדינה שלטון הערב רב,
  • ר א 16/04/2024 22:25
    הגב לתגובה זו
    רוב האנשים לא עוברים על רוב העברות, אז קדימה, להעיף את כל מערכות האכיפה. נ.ב רוב האנשים מחזירים חובות, רוצה להלוות לי? חחח
  • 22.
    מתערב שהוא ביביסט (ל"ת)
    רן 16/04/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    רונן 16/04/2024 11:07
    הגב לתגובה זו
    פרקליטות- מיץ של האשפה אסור לסכיזופרן הזה להכנס לשום אוטובוס, ב 10 שנים הקרובות! שור מועד
  • 20.
    בטח חרדי מלוכלך (ל"ת)
    צחי 16/04/2024 10:59
    הגב לתגובה זו
  • אחד 16/04/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
    שים 10 אלף ונברר את זה
  • 19.
    שמש 16/04/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
    פקח היכה אותי כשלא מיהרתי להציג לו תז. היחס שלהם בריוני תוקפני ומשפיל.
  • 18.
    אלה קווים של חרדים-צריכים 8 פקחים... (ל"ת)
    פילי 16/04/2024 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    הגיע הזמן 16/04/2024 07:04
    הגב לתגובה זו
    מרק שותים
  • 16.
    הגיע הזמן שהפקחים יבינו שהם לא נציגי האלוהים (ל"ת)
    יואל 16/04/2024 06:47
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אא 16/04/2024 06:41
    הגב לתגובה זו
    שם אנשים מרשים לעצמם יותר מידי. בטח או ערסוות או חרדי שבגלל שהם כאלה זה פוטר אותם מלשלם לפי מה שהם חושבים לעצמם
  • 14.
    יכ 16/04/2024 00:54
    הגב לתגובה זו
    זה לא אמין בכלל אני יום יום עולה באוטובוסים בירושלים הפקחים רעים ומתנכלים סתם לאנשים אם היו מפרסמים כל פעם שהם התנהגו לא יפה ובאלימות אז היו לפחות כמה עשרות תלונות ביום אני נוכחתי בכל כך הרבה מקרים שסתם היה בא להם להתעלל באנשים פעם הם עלו ורבו עם ילד מסכן שהיה בדרך לבית ספר לא נתנו לו לרדת והרימו עליו ידיים לפחות 4 גברים על ילד אחד אין להם בושה ולא פחות ולא יותר הנהג שיתף פעולה צריך לעשות להם סוף אחת ולתמיד לא הגיוני שאנשים יהיו מפוחדים מהם כי הם אכזריים ממש ככה אז הכתבה לא אמינה בכלל חבל שלא מפרסמים ככה את היחס שלהם לאנשים כי אז זה לא היה נגמר אנשים התרגלו שהם כאלו לכן הם ישר תוקפים אותם לפני שהם יהיו מותקפים מהם ובצדק צריך ללמד אותם להתנהג
  • 13.
    מאיר 15/04/2024 22:00
    הגב לתגובה זו
    אני נוסע הרבה פעמים בתחבורה ציבורית ואף פעם לא ראיתי פקח לבד תמיד 2 או3 ואילו 4
  • 12.
    פקחים (ל"ת)
    מאיר 15/04/2024 21:59
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יעע 15/04/2024 21:55
    הגב לתגובה זו
    מתנגד לכל התנהגות כזאת כלפי עובדי ציבור אבל תחשבו טוב למה עשה לכם את זה תתחילו להתנהג יפה אם הנוסעים אתם נהייתם אכזריים אם כל הכבוד לפקחים אכזריים ויום יום אני רואה את זה באוטובוסים מתנכלים על סתם בנוסעים
  • 10.
    יפה 15/04/2024 21:10
    הגב לתגובה זו
    כל הפקחים חולרות ואלימים. הכו את בני ושברו את אפו. למה?? כי חשדו בו שלא תיקף. צריך לשבור להם ידיים ורגליים פושעים אלימים. רובם ערבים פושעים. לשרוף את אגד
  • 9.
    טובה 15/04/2024 20:08
    הגב לתגובה זו
    היחס המכפיר ומחפיש הגיע על מעל לראש...לא רוצים אלימות . אל תהיו אלימים ...
  • 8.
    מאפה לנוסע יש מרק רותח? ?? (ל"ת)
    Seysul 15/04/2024 18:51
    הגב לתגובה זו
  • הוא לא היה רותח (ל"ת)
    הרבי 16/04/2024 11:22
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מצחיקים 15/04/2024 18:41
    הגב לתגובה זו
    אתם גנבים ואתם אשכרה כועסים שבאים נגד מנגנון הגניבה שלכם. תתביישו. כל הזמן מעסיקים ערבושים ואחרי זה אתם מתלוננים 'הפקחים שלכם גסי רוח שמקבלים מכות. הכל מוצדק לטעמי
  • ירושלמי 15/04/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
    יש לך בעיה בהבנת הנקרא,קו 72 זה סופרבוס, איך אתה היית מרגיש אילו היית נהג או מבקר שלא משלמים לך כמו שצריך על שירות?!!!גם אתה לא עובד בחינם.
  • 6.
    עצוב... אבל הפקחים אשמים במצב הזה (ל"ת)
    נוסע 15/04/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אוריאל 15/04/2024 17:53
    הגב לתגובה זו
    ההתייחסות של הפקחים והפקחיות (בעיקר) גרמו לאמא שלי לוותר על תחבורה ציבורית. חלקם אטומים וששים עלי קרב.. לא יודע מה היה שם אבל בטח שכל אלימות מגונה בין של הפקחים והפקחיות ובין של נוסעים
  • 4.
    אאא 15/04/2024 17:14
    הגב לתגובה זו
    עשיתה בשכל
  • 3.
    שמואל ברגר 15/04/2024 16:59
    הגב לתגובה זו
    או שמדובר בהגזמה עיתונאית וזה איזשהו מרק כנראה קר?
  • 2.
    ליאור כלפון? 15/04/2024 16:56
    הגב לתגובה זו
    אלא למה יש פקחים כלל? כמה נורא היה אם מי שלא התחשק לו לשלם לא היה משלם?
  • אתה מוכן לממן ? (ל"ת)
    אבא של מנטה 16/04/2024 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי 15/04/2024 16:32
    הגב לתגובה זו
    לצערי עשרות פעמים ראיתי איך פקחים צועקים ומקללים ומשפילים ומכים נוסעים
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

ביטוח הרכב הוזל בלפחות 5% בחודשים האחרונים - תודה לצה"ל

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב המחירים במגמת ירידה בעיקר הודות לירידה בגל גניבות הרכב בעקבות פעילות מוגברת של צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר מצביעים אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות צה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.