מה המשקיעים היפנים חושבים על ישראל בתקופה הזו?
משקיעים זרים רבים בעולם חושבים פעמיים בתקופה האחרונה כזה נוגע להשקעות בחברות ישראליות או המשך עבודה איתן. חלק מהמשקיעים כבר משכו את הכספים שלהם וחלק יודעים שבטווח הארוך ישראל יוצאת מחוזקת ממשברים כאלה, ולכן הם נשארים.
מימין לשמאל: ינון דולב, מנכ"ל מעבדת החדשנות של סומפו ישראל, סגן שגריר יפן בישראל סייאיצ'ירו טאקהאשי, ענת תילא צרני שותפה מנהלת בקרן אריסטגורה, עו"ד גיא לכמן ראש דסק יפן במשרד פרל כהן; צילום: גיא לוי
הקשרים העסקיים בין ישראל ליפן חזקים - מספר קרנות הון סיכון יפניות משקיעות כספים לא קטנים בחברות ישראליות, ולצד זאת יש הרבה חברות שפועלות בארץ השמש העולה. בועידת Big in Japan שערכו ענקית הביטוח היפנית סומפו, משרד פרל כהן, מרכז החדשנות של קרן דרייב TLV וקרן Aristagora דיברו בדיוק על הקשר הזה, גם מהצד של המשקיעים היפניים, וגם מצד החברות הישראליות. בפאנל בנושא השתתפו נובויאקי אקימוטו, מייסד שותף ומנהל בכיר בקרן ההון סיכון היפנית AT Partners, ד"ר טל כהן, מייסד שותף בחברת דרייב, איציק לוי, מנכ"ל חברת GeoX, ואור דנון, מנכ"ל חברת היילו. את הפאנל הנחה עו"ד גיא לכמן, שותף וראש דסק יפן בפרל כהן.
- היזמית התעכבה שנתיים - וזה מה שנגזר עליה
- חמישה חודשים אחרי המלחמה: קבלנים מסרבים לשפץ בתים שנפגעו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אתה רואה מהצד שלך אקי, זה לא מצב אידיאלי להשקעות, אבל זה התחיל עוד לפני המלחמה. מה הסנטינמט מצד משקיעים יפניים?
"משקיעים יפניים ב-2023 נשארו יציבים. 62 השקעות ב-2023 בהשוואה ל-66 ב-2022. מה שאנחנו רואים שהשקעות בישראל נשארות יציבות. עם זאת, השפעת המלחמה על נפחי ההשקעות בסוף 2023 ניכרת. הסנטימנט היפני כלפי ישראל - הממשלה תמיד לצד ישראל, האנשים פחות. אנשים שנמצאים בקשר ארוך עם ישראל מבינים את החשיבות של שמירת קשר עם ישראל. מנהלים בחברות לעומת זאת מונעים ממניעים שונים. אנשים אלה ניזונים מהמידע המוטה שמגיע בעיקר מהתקשורת. לצורך העניין, חברות שנמצאות בקשרים עסקיים עם חברות ישראליות ינסו להצניע את זה יותר ופחות לפרסם. לדעתי, הקשר בין ישראל ליפן עדיין מאוד חזק ואני מאמין בקשר הזה".
טל, מנקודת מבטך על עבודה עם תאגידים יפניים, מה אתה מרגיש מהצד השני?
"אני חושב שסה"כ המצב לא קל. יש הרבה פחות טראפיק שנכנס לישראל וזה מוביל לפחות עסקאות גדולות. ביקרתי ביפן פעם אחת מאז תחילת המלחמה, הרושם שלי היה שבצד התאגידים שמכירים את ישראל והאנשים, הגישה לא השתנתה ואף התחזקה לטובה, הם רוצים לתמוך בישראל יותר. לצד זאת , נראה שיש לנו יותר סיכוי לשמור על הקשרים שלנו לטווח הארוך, יש הערכה רבה כלפינו. למרות המצב הם מפגינים מחויבות ונאמנות".
יש אזהרת מסע של יפן לישראל וזה מסבך את העניינים, למעשה להרבה מדינות יש אזהרת מסע לישראל, זה מקשה על העסקים. מצד שני המטוסים מלאים. אור, איך אתה מתקשר את המצב לעמיתיך היפניים?
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"הייתי ביפן ב-20.10. נסעתי ישר כדי להראות ללקוחות שאנחנו עדיין כאן. אנחנו רואים הרבה תמיכה וסימפתיה כלפינו ולא הרגשתי השפעות ארוכות טווח, הלקוחות מתמקדים בטווח הזה. לקוחות חדשים לעומת זאת כן מסתכלים יותר על הטווח הקצר, לקוח חדש אחד שאל אותנו אם נהיה מוכנים להעביר את ה-HQ לניו יורק. היינו צריכים להוכיח איזה תכניות ארוכות טווח יש לחברה בכדי להוכיח שיש לנו יכולת לעמוד בתקופה הזאת".
מימין לשמאל: גיא לכמן, שותף וראש דסק יפן במשרד פרל כהן, ד"ר טל כהן מנכ"ל קרן דרייב TLV, אור דנון מנכ"ל היילו, איציק לביא מנכ"ל גיאואקס. במסך: נובויוקי אקימוטו, מנהל קרן ההון סיכון היפנית AT PARTNERS; צילום: גיא לוי
איציק, מה אתה רואה בפוטנציאל בשוק היפני?
"הבנו שאנחנו צריכים להוכיח שאנחנו בצד הישראלי, ומתקוף כך לשקף החוצה מה המצב. אנחנו לא יכולים להתעלם מזה, חייבים להתייחס לזה ולהיות שקופים. הדבר השני הוא להוכיח שאנחנו עדיין מסוגלים לפעול באותה רמה וגם לטווח הארוך. מיפינו את כל הלקוחות שלנו וניסינו להבין איך אפשר לבקר את כולם, היה לנו חשוב להגיע לכל לקוח ולהוכיח שאנחנו ממשיכים לפעול ושום דבר לא ישתנה בפעילות. לגבי השאלה למה לבחור ביפן - הרבה סטארטאפים לא מעריכים מספיק את השוק הזה. אני מגיע משוק הביטוח וכל מי שמגיע מהתחום מבין את הפוטנציאל בשוק היפני. בארה"ב יש 200 אלף סוכנויות ביטוח, ביפן יש רק 3. הסוכנות הכי גדולה בארה"ב היא סטייט פארם עם נתח שוק של 5%, ביפן לכל חברה יש 30%-40%".
אקי, אתה נחשב לאחד מהמשקיעים היפניים הבכירים בישראל, האם 2024 היא שנה אבודה מהבחינה של השקעות יפניות בישראל?
"האנשים שאיתם אני בקשר נהיים קצת שליליים לגבי פעילות בישראל, אבל הם מבינים שלישראל יש הרבה טכנולוגיה עם פוטנציאל גדול לעתיד. המשקיעים רוצים לשמור על קשר עם קהילת הסטארטאפ בישראל, עם זאת הם צריכים לעשות זאת בפרופיל נמוך וזה לא קל. אני מאמין שכל עוד הפעילות תמשיך בפרופיל נמוך הקשר לטווח הארוך יישאר".
טל, מה היית אומר היום לחברות ישראליות שפועלות ביפן?
"הקשרים עם יפן הם ארוכים והם מבוססים על אמון. אם כבר יש לכם עסק שפועל ביפן תמשיכו לפעול איתו. עם יש לכם עסק חדש ואתם רוצים להיכנס ליפן אני לא חושב שאתם צריכים לחכות עם זה, צריך לפעול עכשיו".
אור, דבר איתנו על שיתוף פעולה עם עמיתים ביפן.
"יש לנו מנהל בכיר שמבקר ביפן לפחות פעם בחודש ויש גם צוות מקומי שם".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
