מה המשקיעים היפנים חושבים על ישראל בתקופה הזו?
משקיעים זרים רבים בעולם חושבים פעמיים בתקופה האחרונה כזה נוגע להשקעות בחברות ישראליות או המשך עבודה איתן. חלק מהמשקיעים כבר משכו את הכספים שלהם וחלק יודעים שבטווח הארוך ישראל יוצאת מחוזקת ממשברים כאלה, ולכן הם נשארים.
מימין לשמאל: ינון דולב, מנכ"ל מעבדת החדשנות של סומפו ישראל, סגן שגריר יפן בישראל סייאיצ'ירו טאקהאשי, ענת תילא צרני שותפה מנהלת בקרן אריסטגורה, עו"ד גיא לכמן ראש דסק יפן במשרד פרל כהן; צילום: גיא לוי
הקשרים העסקיים בין ישראל ליפן חזקים - מספר קרנות הון סיכון יפניות משקיעות כספים לא קטנים בחברות ישראליות, ולצד זאת יש הרבה חברות שפועלות בארץ השמש העולה. בועידת Big in Japan שערכו ענקית הביטוח היפנית סומפו, משרד פרל כהן, מרכז החדשנות של קרן דרייב TLV וקרן Aristagora דיברו בדיוק על הקשר הזה, גם מהצד של המשקיעים היפניים, וגם מצד החברות הישראליות. בפאנל בנושא השתתפו נובויאקי אקימוטו, מייסד שותף ומנהל בכיר בקרן ההון סיכון היפנית AT Partners, ד"ר טל כהן, מייסד שותף בחברת דרייב, איציק לוי, מנכ"ל חברת GeoX, ואור דנון, מנכ"ל חברת היילו. את הפאנל הנחה עו"ד גיא לכמן, שותף וראש דסק יפן בפרל כהן.
- הופחתו ריביות ונסגרו תיקים ב-1.45 מיליון ש' לחייב
- האם משמורת כמעט שווה מצדיקה הפחתת מזונות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אתה רואה מהצד שלך אקי, זה לא מצב אידיאלי להשקעות, אבל זה התחיל עוד לפני המלחמה. מה הסנטינמט מצד משקיעים יפניים?
"משקיעים יפניים ב-2023 נשארו יציבים. 62 השקעות ב-2023 בהשוואה ל-66 ב-2022. מה שאנחנו רואים שהשקעות בישראל נשארות יציבות. עם זאת, השפעת המלחמה על נפחי ההשקעות בסוף 2023 ניכרת. הסנטימנט היפני כלפי ישראל - הממשלה תמיד לצד ישראל, האנשים פחות. אנשים שנמצאים בקשר ארוך עם ישראל מבינים את החשיבות של שמירת קשר עם ישראל. מנהלים בחברות לעומת זאת מונעים ממניעים שונים. אנשים אלה ניזונים מהמידע המוטה שמגיע בעיקר מהתקשורת. לצורך העניין, חברות שנמצאות בקשרים עסקיים עם חברות ישראליות ינסו להצניע את זה יותר ופחות לפרסם. לדעתי, הקשר בין ישראל ליפן עדיין מאוד חזק ואני מאמין בקשר הזה".
טל, מנקודת מבטך על עבודה עם תאגידים יפניים, מה אתה מרגיש מהצד השני?
"אני חושב שסה"כ המצב לא קל. יש הרבה פחות טראפיק שנכנס לישראל וזה מוביל לפחות עסקאות גדולות. ביקרתי ביפן פעם אחת מאז תחילת המלחמה, הרושם שלי היה שבצד התאגידים שמכירים את ישראל והאנשים, הגישה לא השתנתה ואף התחזקה לטובה, הם רוצים לתמוך בישראל יותר. לצד זאת , נראה שיש לנו יותר סיכוי לשמור על הקשרים שלנו לטווח הארוך, יש הערכה רבה כלפינו. למרות המצב הם מפגינים מחויבות ונאמנות".
יש אזהרת מסע של יפן לישראל וזה מסבך את העניינים, למעשה להרבה מדינות יש אזהרת מסע לישראל, זה מקשה על העסקים. מצד שני המטוסים מלאים. אור, איך אתה מתקשר את המצב לעמיתיך היפניים?
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הייתי ביפן ב-20.10. נסעתי ישר כדי להראות ללקוחות שאנחנו עדיין כאן. אנחנו רואים הרבה תמיכה וסימפתיה כלפינו ולא הרגשתי השפעות ארוכות טווח, הלקוחות מתמקדים בטווח הזה. לקוחות חדשים לעומת זאת כן מסתכלים יותר על הטווח הקצר, לקוח חדש אחד שאל אותנו אם נהיה מוכנים להעביר את ה-HQ לניו יורק. היינו צריכים להוכיח איזה תכניות ארוכות טווח יש לחברה בכדי להוכיח שיש לנו יכולת לעמוד בתקופה הזאת".
מימין לשמאל: גיא לכמן, שותף וראש דסק יפן במשרד פרל כהן, ד"ר טל כהן מנכ"ל קרן דרייב TLV, אור דנון מנכ"ל היילו, איציק לביא מנכ"ל גיאואקס. במסך: נובויוקי אקימוטו, מנהל קרן ההון סיכון היפנית AT PARTNERS; צילום: גיא לוי
איציק, מה אתה רואה בפוטנציאל בשוק היפני?
"הבנו שאנחנו צריכים להוכיח שאנחנו בצד הישראלי, ומתקוף כך לשקף החוצה מה המצב. אנחנו לא יכולים להתעלם מזה, חייבים להתייחס לזה ולהיות שקופים. הדבר השני הוא להוכיח שאנחנו עדיין מסוגלים לפעול באותה רמה וגם לטווח הארוך. מיפינו את כל הלקוחות שלנו וניסינו להבין איך אפשר לבקר את כולם, היה לנו חשוב להגיע לכל לקוח ולהוכיח שאנחנו ממשיכים לפעול ושום דבר לא ישתנה בפעילות. לגבי השאלה למה לבחור ביפן - הרבה סטארטאפים לא מעריכים מספיק את השוק הזה. אני מגיע משוק הביטוח וכל מי שמגיע מהתחום מבין את הפוטנציאל בשוק היפני. בארה"ב יש 200 אלף סוכנויות ביטוח, ביפן יש רק 3. הסוכנות הכי גדולה בארה"ב היא סטייט פארם עם נתח שוק של 5%, ביפן לכל חברה יש 30%-40%".
אקי, אתה נחשב לאחד מהמשקיעים היפניים הבכירים בישראל, האם 2024 היא שנה אבודה מהבחינה של השקעות יפניות בישראל?
"האנשים שאיתם אני בקשר נהיים קצת שליליים לגבי פעילות בישראל, אבל הם מבינים שלישראל יש הרבה טכנולוגיה עם פוטנציאל גדול לעתיד. המשקיעים רוצים לשמור על קשר עם קהילת הסטארטאפ בישראל, עם זאת הם צריכים לעשות זאת בפרופיל נמוך וזה לא קל. אני מאמין שכל עוד הפעילות תמשיך בפרופיל נמוך הקשר לטווח הארוך יישאר".
טל, מה היית אומר היום לחברות ישראליות שפועלות ביפן?
"הקשרים עם יפן הם ארוכים והם מבוססים על אמון. אם כבר יש לכם עסק שפועל ביפן תמשיכו לפעול איתו. עם יש לכם עסק חדש ואתם רוצים להיכנס ליפן אני לא חושב שאתם צריכים לחכות עם זה, צריך לפעול עכשיו".
אור, דבר איתנו על שיתוף פעולה עם עמיתים ביפן.
"יש לנו מנהל בכיר שמבקר ביפן לפחות פעם בחודש ויש גם צוות מקומי שם".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
