איתן גרסטנפלד
צילום: משה בנימין

ביזנס או פלז'ר? סם אלטמן הרוויח 30 מיליון דולר מהנפקת רדיט

מייסד ומנכ"ל חברת הבינה המלאכותית OpenAI, מזיק ב-7.5% ממניות החברה, בה השקיעה עוד בשנת 2014 לאחר שנחשף לפעילותה והחל לכתוב בה בצורה אדוקה במשך תקופה של כעשור
איתן גרסטנפלד |

אם לשפוט לפי שלושת ימי המסחר הראשונים שלה, הנהלת פלטפורמת הפורמים הפופולארית רדיט יכולה להיות מרוצה מאד מההחלטה להנפיק את מניות החברה. מאז ההנפקה זינקה מניית החברה ביותר מ-75% לשווי של כ-9.5 מיליארד דולר. מי שעוד יכול להיות מרוצה הוא היזם סם אלטמן, שמחזיק מאז 2014 במניות בחברה, והספיק להרוויח 30 מיליון דולר בפחות משבוע.

מייסד ומנכ"ל OpenAI, שהפכה בשנתיים האחרונות לשם נרדף לבינה מלאכותית, הוא לא רק מעריץ של הפלטפורמה החברתית, בה הוא היה פעיל במשך כמעט עשור), הוא גם אחד המשקיעים הגדולים בה. על כן, בדומה למשקיעים אחרים שהשקיעו בחברה בשל הפעילות שלהם ברשת, גם אלטמן זכה לקטוף את הפירות מההשקעה. על פי ההערכות מאז ההנפקה רשם אלטמן רווח של מעל 30 מיליון דולר, הודות להשקעה שלו בחברה בעיקר בשלבים מוקדמים.

אלטמן וחברות שבבעלותו או תחת ניהולו כמו קרן ההשקעות אפולו פרוייקטים וחברת ההון סיכון Hydrazine Capital - השקיעו למעלה מ-60 מיליון דולר ברדיט מאז 2014. בסך הכל היזם והגופים הקשורים אליו מחזיקים בכ-12 מיליון מניות של רדיט, מתוכן הוא מחזיק באופן אישי בכ-1.7 מיליון. למעשה, על פי תשקיף החברה, אלטמן, בן ה-38, הוא בין בעלי המניות הגדולים של רדיט, עם שליטה ב-7.6% מהמניות לאחר ההנפקה. עם זאת, כמו גורמים אחרים שהיו מעורבים בהנפקה, אלטמן מוגבל ביכולת שלו למכור ממניות החברה בחצי השנה הקרובה, כחלק מתקופת החסימה.

לפני שהפך לאחד היזמים הבולטים בעולם, סביב השקת צ'אט הבינה המלאכותית ChatGPT, אלטמן היה ידוע בעיקר כמשקיע סטארט-אפ וכנשיא Y Combinator, תפקיד אותו עזב בשנת 2019. תיק ההשקעות של אלטמן כלל בין היתר את החברות Airbnb, Uber, Instacart, Stripe ו-Asana. כמו גם רדיט, שבה הוא ישב דירקטוריון עד תחילת שנת 2022.  זאת לאחר שבשנת 2014, אלטמן הוביל את סבב הגיוס של רדיט בסך 50 מיליון דולר. במסגרת הגיוס הוא כינה את האתר "דוגמה למשהו שהתחיל להיראות כמו צעצוע מטופש לבזבוז זמן והפך למשהו מאוד מעניין".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.