דור עצמון
צילום: משה בנימין

רכבים חשמליים - הדגמים החדשים והמחירים

מעבר על הרכבים החשמליים שייכנסו השנה ושנכנסו בשנה האחרונה לשוק הישראלי
דור עצמון | (17)
נושאים בכתבה BYD רכבים חשמליים

שוק הרכב החשמלי תופס תאוצה משנה לשנה ואם עד לפני מספר שנים מדובר היה במוצר שמנסה להיכנס לענף כה שמרני, הרי שהיום אין ספק כי הוא הצליח לחדור. שיעור החדירה של המכוניות החשמליות לשוק הרכב בישראל עמד ב-2023 על כ-17%. ברבעון הראשון שיעור החדירה עומד על 25%.   במשרד האנרגיה שואפים לשיעור חדירה של כ-30% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. אם לא די בכך, במשרד מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. בהתאם לכך אנו רואים עוד ועוד יצרני רכב חשמלי חדשים בכבישי ישראל לצד דגמים חדשים. היצרנים הסיניים עקפו בסיבוב כבר מזמן את הענקית האמריקאית טסלה כאשר חברת BYD ניצבת במקום הראשון עם כ-15,000 מסירות ב-2023, כפול מהיצרנית ג'ילי שתפסה את המקום השני. במהלך 2024 צפויות יצרניות הרכבים החשמליים להשיק למעלה מ-30 דגמים חדשים בארץ כאשר רובם כמובן מסין אבל לא רק. אחרי שדגם ה-ATTO 3 של BYD כבש את המקום הראשון המכירות המכוניות החשמליות בישראל, 2 דגמים נוספים של החברה מבצעים עלייה: BYD TANG הנושא תג מחיר של 316,000 שקל, BYD SEAL במחיר של 217,000 שקל. דגם ה-TANG מגיע השנה בתצורת 7 המושבים שלו אחרי שתצורת 5 המושבים מכרה למעלה מ-300 יחידות ב-2023. מדובר ברכב החשמלי הראשון בישראל בתצורת 7 מושבים. המשקל הרב של הטאנג - כ-2.5 טון - מוריד את טווח הנסיעה שלו לכ-350-400 ק"מ, נמוך ביחס למרחק הממוצע של מכוניות ה-EV שעומד על כ-450 ק"מ. הטאנד מאופיין במנוע 518 כ"ס והנעה כפולה ובחברה טוענים כי הוא מגיע ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות. BYD TANG. צילום: אתר החברה. במקביל, הדלפות מחברת טסלה חושפות את פרויקט "ג'וניפר", שאמור לעדכן את הקרוסאובר הפופולרי, כמו שפרויקט "היילנד" עדכן את ה־3 סדאן. בתפריט: שיפורי טווח וביצועים, שיפורי איכות ואבזור בתא הנוסעים, כולל מסך גם ליושבים מאחור, וגם עליית מחיר מתבקשת. בסין אמור הייצור להתחיל באמצע השנה, ועשוי להקדים את פסי הייצור בברלין, משם מייצאת טסלה את הדגם גם לארץ, ובארה"ב. תג המחיר של הטסלה מודל Y החדשה עדיין לא ברור אך ככל הנראה הוא יהיה יקר בכ-10% מהמחיר הנוכחי. טסלה מודל Y. צילום: אתר החברה. ארבע שנים בלבד אחרי השקת הדור הנוכחי חשפה יונדאי סנטה-פה קרוסאובר חדש לחלוטין, בעיצוב שונה לגמרי שקצת הזכיר לנו את קיה EV9 החשמלי. בניגוד אליו הוא יוצע עם מנועים היברידיים (1.6 ליטר, 226 כ"ס) ופלאג־אין (1.6 ליטר, 165 כ"ס וטווח חשמלי של יותר מ־50 ק"מ), אם כי תהיה גם גרסת בנזין לשווקים שיעדיפו אחת. האורך גדל בכ־5 ס"מ ל־4.83 מטר, כדי לשפר את המרווח בשורות המושבים השנייה והשלישית. מלבד המרווח שודרגה השורה השנייה במסך 6.6 אינץ' לשליטה במיזוג, נוסח טסלה מודל 3. גם כאן סביבת הנהג היא ברוח איוניק 5 ו־6 החשמליות. יונדאי סנטה-פה. צילום: יח"צ. דאצ'יה ספרינג: החשמלית הזולה בארץ? הקרוסאובר החשמלי הקטן של דאצ'יה אמור היה להיות מושק בארץ עוד ב־2023, אבל כמה עשרות יחידות שנחתו כאן נשרפו מפגיעת רקטת חמאס במתקן האחסנה של היבואן פריסבי בפארק ראם. בזכות העיכוב נקבל את הגרסה המעודכנת, עם 65 כ"ס, סוללת 27 קוט"ש וטווח משולב רשמי צנוע של 230 ק"מ. במקביל ממשיכה דאצ'יה לייצר בסין את גרסת הבסיס עם 45 כ"ס, סוללה וטווח זהים, 19 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש ומהירות מרבית של 125 קמ"ש. המתחרה הישירה תהיה הליפמוטור T03, שנמכרת ב־100 אלף שקל, אבל מדובר בתחרות גם לקיה פיקנטו וליונדאי i10 המצליחות. דאצ'יה ספרינג. צילום: אתר החברה.  

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    שי 30/03/2024 08:11
    הגב לתגובה זו
    1. טכנולגיה בהתפתחות, רכב שקונים היום עוד שנה יהיה אובסוליט. יצא דגם עם טווח ובטרייה איכותית יותר באותו מחיר. 2. מיסוי שגדל משנה לשנה 3. קרינה
  • 10.
    גל 29/03/2024 10:52
    הגב לתגובה זו
    כמו לשים סלולרי ליד הראש. כל הזמן
  • 9.
    האמת שחשמלית 7 המקומות הראשונה בארץ היא maxus euniq 5 (ל"ת)
    Dan 29/03/2024 10:18
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    dw 28/03/2024 19:20
    הגב לתגובה זו
    לא סתם חג'ג' ניסה לקנות מאיתנו את מניות בזן. בזן זה בעצם שדה דב של חיפה, רק שאם בת"א משקיעים התייבשו 40 שנה עד להפשרה לבניה הרי שבחיפה זה ייקח חצי. אין הרבה מתחמים פנויים ענקיים צמודי מטרופולין בישראל. בינתיים ב 20 השנה הקרובות מבחינתנו משקיעי בזן שימשיכו להרוויח יפה ולחלק דיבידנדים. עוד 20 שנה נפשיר את הקרקע לבנייה של רובע חדש בחיפה. ואת כל הטוב הזה מקבלים כיום בשווי של 4 מיליארד שקל בלבד (בחברה שהרוויחה בשנה שעברה מיליארד וחצי! ). פיסטוקים. לא סתם חג'ג' רצה את המניות שלנו. הוא מתעניין בקרקע, לא בפעילות הפטרוכימיה. דקה אחרי שלא יהיו פה כ"כ הרבה רכבים רגילים הגופה של בזן לא תספיק להתקרר לפני שגדודי הנדלניסטים יפשטו את עורה. :-) לבעלי המניות זה טוב.
  • 7.
    יובי 28/03/2024 15:30
    הגב לתגובה זו
    כל אחד זורק מחיר ומחכה לטמבל הבא
  • 6.
    סתם פרסומת. חשמלית ושמה בלוף! עדיין לא בשלה! (ל"ת)
    דוד 28/03/2024 15:25
    הגב לתגובה זו
  • בועה 28/03/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
    ולא רוכש חשמליות. כל החברות של מכוניות חשמליות לא מתרוממות. גם טסלה בירידה גדולה בשנה האחרונה. וחברות מסורתיות לא נכנסות לתחום בשלב זה ואפילו נוטשות. למשל טויוטה ופורד.
  • 5.
    המוכרות בקניון מאוד מנומסות לא עוזבות אותך לרגע (ל"ת)
    המיתון פה 28/03/2024 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דרומי 28/03/2024 12:02
    הגב לתגובה זו
    לא כלכלי לקנות מכונית חשמלית , אני רכשתי לפני מספר חודשיים , הפרש בין חשמל לבנזין היה 50 אש"ח , החזר השקעה כבר לא שווה , בגלל שאוצר עבד על אזרחים , בגלל המס "נסועה" שהולך להטיל על אזרחים , עלות לקו"ש כולל המס יהיה כ -1 שקל , להוסיף את הפרשים בין בנזין לחשמל , עדיף לקנות היום בנזין , מדינה של רמאים ונוכלים , היכן זעקת משרד איכות הסביבה ?
  • 3.
    לא כלכלי לרכוש רכב חשמלי (ל"ת)
    ניר 28/03/2024 11:46
    הגב לתגובה זו
  • קוקו 29/03/2024 09:20
    הגב לתגובה זו
    בנתיים כ11~12 אלף שח חיסכון על דלק בשנה. והכסף הזה מושקע עכשיו בשוק ועושה אחוז טוב, אז כרגע משתלם.
  • רמי 28/03/2024 14:53
    הגב לתגובה זו
    כבעל רכב חשמלי כשנה וחצי, אני יכול להגיד שזה מאד כלכלי! כבר חסכתי מעל 20,000₪! 98% מהטעינות שלי נעשות בבית.
  • 2.
    LI 28/03/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
    בידי המנייה,לא המלצה
  • 1.
    שטויות במיץ 28/03/2024 09:54
    הגב לתגובה זו
    לאנשים אין כסף.קינייה באשראי לא מוחזרת,המכוניות יקרות ומרחק הנסיעה קצר ,בעיות טכניות ,מיסוי,בקיצור לא!
  • באיראן אין (ל"ת)
    שי 28/03/2024 14:33
    הגב לתגובה זו
  • נבידומי 28/03/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
    לאנשים יש הרבה כסף, אולי לך אין, כבר אין....
  • לי אין כסף לרמי לוי- אבל אם ההיתי יכול ההיתי קונה חשמלי (ל"ת)
    ישראל 28/03/2024 14:52
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.