נייקי
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות נייקי - האם ענקית ההנעלה תצליח להתאושש?

לפי הערכות בוול-סטריט, ההכנסות יעמדו על 12.26 מיליארד דולר עם רווח למניה של 75 סנט. יעד המחיר הממוצע בקרב האנליסטים עבור מניית החברה ירד מתחילת השנה ועומד על 121.45 דולר
אדיר בן עמי |

מניית ענקית ההנעלה נייקי NIKE ירדה כבר 6.5% מתחילת השנה ו-18% ב-12 החודשים האחרונים. מניית החברה במרחק של יותר מ-40% משיא כל הזמנים שלה של 172 דולר אליו הגיעה ב-2022 וכעת, לאחר ההקלה שנרשמה גם בעלויות ההובלה ושרשראות האספקה, האופטימיות בוול-סטריט גוברת. המשקיעים עדיין מחכים להשתכנע. 

תוצאות החברה לרבעון השלישי הפיסקאלי שלה צפויות להתפרסם לאחר הסגירה, כאשר המשקיעים בלחץ. בדוחותיה לרבעון השני נייקי לא הצליחה לעמוד בציפיות והמניה צנחה ומאז לא הצליחה להתאושש. לפי הערכות בוול-סטריט, ההכנסות ירדו ויעמדו על 12.26 מיליארד דולר עם רווח למניה של 75 סנט. יעד המחיר הממוצע בקרוב האנליסטים עבור מניית החברה ירד מתחילת השנה ועומד על 121.45 דולר.

 

האופטימיים

בחברת השירותים הפיננסיים גוגנהיים צופים כי שנת 2024 תהיה שנה חזקה עבור נייקי. האנליסט רוברט דרבול נתן המלצת קנייה למניית החברה עם מחיר יעד של 130 דולר בטענה כי הביצועים הנמוכים של נייקי בתקופה האחרונה הופכים אותה למעניינת. לפי דרבול, "ההנהלה בנתה את הבסיס להשקות מוצרים רבות על מנת לספק האצה בצמיחה בשורה בעליונה במחצית השנייה של 2024 ועד 2025".

בגוגנהיים אופטימיים כי נייקי תעשה קאמבק בקטגוריית הריצה, תחום שהופך ליותר ויותר תחרותי עם חברות כמו On Holdings ו-Hoka של Deckers. לפי הערכות הגרסה האחרונה של נעלי הספורט Pegasus ו-Alphafly אמורה להגיע באפריל, מה שיכול לעזור לנייקי לשחזר את המומנטום.

בנוסף, גם המותג ג'ורדן של החברה עדיין מבוקש מאוד והביקוש צפוי לגבור במשחקים האולימפיים שיתקיימו בקיץ ולא רק בתחרויות המסורתיות כמו אתלטיקה, אלא גם בפעם הראשונה אי פעם בתחרויות ריקוד. 

 

הפחות אופטימיים

בברנשטיין פחות אופטימיים ומציינים את השוק הסיני הבעייתי. האנליסטים אמרו כי בהתחשב בהתאוששות הכלכלית האיטית במדינה והירידה בביקושים, ייתכן והמשקיעים יצטרכו למתן ציפיות. "הביצועים הנוכחיים נמצאים מתחת למגמה, מה שמרמז כי אם לא תתרחש האצה, אנו עשויים לראות יותר הוזלות במהלך השנה", כתבה אנליסטית ברנשטיין, אנישה שרמן. "מלאי הוא לא בעיה, אלא מגמות הביקוש". 

עוד הוסיפה האנליסטית כי "היעדר השיפור בנתוני הייצור מצביע על כך שעדיין הביקושים לא התאוששו ואפשר לראות זאת בהזמנות הקמעונאים שנוקטים בזהירות רבה יותר".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נייקי מחכה לדחיפה

בוול-סטריט כן נרשמים קולות שוריים רבים בנוגע לנייקי, במיוחד כאמור הודות לדגמים החדשים בקטגוריית הריצה והאולימפיאדה בקיץ ובמיוחד לטווח הארוך. עם זאת, מניות נייקי ספגו מכה קשה וכרגע המשקיעים לא מצפים ליותר מדי. במידה והחברה תצליח להציג ביצועים חזקים בתוצאותיה לרבעון, מניית נייקי עשויה לקבל את הדחיפה לה היא מחכה. 

ענקית ההנעלה הודיעה בפברואר כי היא מתכוונת לפטר 2% מכוח העבודה שלה ברחבי העולם, או 1,600 עובדים. לדברי המנכ"ל, ג'ון גונהיו, המהלך הגיע במטרה לקצץ בעלויות ולפנות תקציבים להשקעה בתחומים אחרים כמו תחום הריצה, אופנת נשים ומותג ה"אייר ג'ורדן". כבר בדצמבר החברה הורידה את התחזית ההכנסות שלה ואמרה שלצד זאת היא מתכוונת להקטין את ההוצאות בסדר גודל של 2 מיליארד דולר במהלך 3 השנים הבאות.

מניית החברה הגיבה אז לחדשות בירידות כאשר הסיבה המסתמנת לכך הייתה דבריה של החברה כי היא רואה זהירות יתרה בקרב הלקוחות שלה והאטה בקניות, בעיקר באירופה ובסין, אזורים בהם הצמיחה נחשבת חלשה יחסית לשאר העולם. בנוסף נייקי ציינה כי הצרכנים מעדיפים לבזבז את כספם על חוויות ופחות על מותגים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.