יואב שטרן סטרטסיס
צילום: סטרטסיס

סטרטסיס קופצת ב-7% לאחר הדוחות - קרובה למהלך אסטרטגי?

לשנת 2024, החברה רואה הכנסות של 630 מיליון דולר עד 645 מיליון דולר, שישתפרו מתקופה לתקופה לאורך השנה. זאת בהשוואה להכנסות של כ-616 מיליון דולר ב-2023
אדיר בן עמי |

חברת מדפסות תלת המימד סטרטסיס סטרטסיס דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ורשמה הכנסות של 156.3 מיליון דולר, עלייה של 1.3% לעומת הרבעון התואם שנה קודם לכן, בנטרול הפעילויות שנמכרו. הרווח למניה Non-GAAP עמד על 0.02 דולר למניה, לעומת הצפי בוול-סטריט ל-0.04 דולר למניה ולעומת 0.07 דולר למניה ב-2022. 

מה שככל הנראה עזר לדחוף את המניה מעלה היה המשפט שכתבה החברה כי הדירקטוריון "עדיין פועל על האסטרטגיה האלטרנטיבית של החברה". לפי הדיווחים ברשתות, המשפט הזה גרם למשקיעים לתהות האם סטרטסיס קרובה למהלך.

לשנת 2024, החברה רואה הכנסות של 630 מיליון דולר עד 645 מיליון דולר, שישתפרו מתקופה לתקופה לאורך השנה. זאת בהשוואה להכנסות של כ-616 מיליון דולר ב-2023, בנטרול פעילויות שנמכרו ושקלול שנתי של הכנסות. בהתבסס על העלויות הנוכחיות של לוגיסטיקה וחומרים, שולי הרווח הגולמי לשנה כולה יהיו 49.0% עד 49.5%, וישתפרו מרבעון לרבעון לאורך השנה. הרווח נקי Non-GAAP צפוי לעמוד על 9 עד 14 מיליון דולר, או 0.12 עד 0.19 דולר למניה מדוללת.

ד"ר יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס, אמר: "המשכנו לבדל את עצמנו בשנת 2023, ורשמנו רבעון עשירי ברציפות של רווחיות מתואמת. הצגנו גידול של 1.3% בהכנסות לשנה כולה בנטרול פעילויות שנמכרו, למרות התנאים המאתגרים לכל אורך הדרך עבור לקוחותינו. הכנסות הרבעון הרביעי התבססו על שיא נוסף במכירות של חומרים מתכלים, המעיד על המשך השימוש המשמעותי במערכות שלנו, בעוד שהתמקדות בלתי מתפשרת בבקרת עלויות תרמה לשיפור ברווחיות".

עוד הוסיף זייף, "אנו ממשיכים לחדש ולהשקיע ככל שאנו מחזקים את מעמדנו המובילבייצור תוספתי. מוצר ה-FDM החדש והמתקדם ביותר שלנו, ה-F3300, מעורר עניין רב לאחר שהכרזנו שטויוטה היא הלקוחה הראשונה שלו, ומעורבות הלקוחות לגבי כלל שרשרת המוצרים שומרת על רמה גבוהה. ככל שהתנאים המאקרו – כלכליים מתייצבים והאילוצים על השקעות בציוד יפחתו, אנו מאמינים שהביקוש למוצרים המובילים שלנו ייפתח, ויניע את השלב הבא של צמיחה גבוהה במיוחד ורווחיות מוגדלת עבור החברה."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.