חברת BYD חושפת את רכב היוקרה החדש שלה - ישפיע על טסלה?
יצרנית הרכבים חשמליים הסינית BYD BYD COMPANY LTD ADR כבר עקפה את טסלה TESLA INC ומכרה יותר מכוניות מהחברה של אילון מאסק וכעת היא מכוונת לפלח אחר של שוק הרכבים ששווה מיליארדים.
מותג Yangwang של BYD חשף את מכונית העל שלו U9 בתערוכת רכב בסין. המכונית החדשנית צפויה לעלות מעל 230,000 דולר, כאשר בוול סטריט סבורים כי השקת מכונית ספורט במחיר גבוה לא צפויה להשפיע על מניית BYD. למשקיעי הרכב בדרך כלל לא אכפת ממוצרי נישה שמיוצרים על ידי חברות גדולות.
BYD נחשבת כיום ליצרנית הגדולה בעולם של רכבים חשמליים מבוססי סוללה, או BEVs. החברה מכרה 526,000 רכבים ברבעון הרביעי של 2023, בעוד טסלה מסרה 485,000 רכבים. לשנה כולה טסלה מכרה 1.8 רכבים, בעוד BYD מסרה 1.6 מיליון. עם זאת, במידה ונכלול גם את רכבי הפלאג-אין ההיברידיים של החברה הסינית, נקבל מכירות של יותר מ-3 מיליון מכוניות בשנת 2023.
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק מכוניות הספורט והיוקרה
שוק מכוניות הספורט נחשב יחסית לקטן, כאשר למבוריגיני - חברת הבת של פולקסווגן, מכרה 10,112 רכבים בשנת 2023. פרארי סיימה את השנה עם 13,663 יחידות, כאשר 11% מהרכבים נמכרו בסין והונג קונג.
משקיעי הרכב לא מתלהבים מחברות גדולות שמוכרות מכוניות יוקרתיות. פולקווסגן מכרה יותר מ-9 מיליון רכבים ב-2023 והיא נסחרת לפי שווי שוק של 73 מיליארד דולר. לעומת זאת, פרארי מחזיקה בשווי שוק של 76 מיליארד דולר. המשקיעים נוטים להעריך יותר חברות שכל מטרתן היא מכירת רכבי יוקרה. זה גם היה ההיגיון מאחורי הפיצול החלקי של פורשה שעשתה פולקסווגן, אשר נסחרת כיום לפי שווי שוק של 81 מיליארד דולר. פולקווסגן עדיין מחזיקה ב-75% מהמניות של פורשה.
הדוגמאות הללו מציגות את הפוטנציאל של BYD. סביר להניח שה-U9 לא יעשה יותר מדי עבור מניית BYD בטווח הקרוב, אבל אולי בהמשך החברה תוכל לפצל את Yangwang לחברה נפרדת.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
רכב ה-U9 צפוי להוסיף גם לחץ על המתחרות. חברות כמו לוטוס טכנולוגיות, פולסטר ולוסיד צפויות להיות מושפעות מכניסת BYD לפלח השוק שלהן ולהתמודד עם לחץ מוגבר למכור יותר רכבי EV מתקדמים. לגבי טסלה, סביר להניח שרכב הספורט החדש לא ישנה לה. המאבק בין BYD לטסלה מתמקד בלתפוס כמה שיותר נתח שוק בסין ואירופה.
הקרב בין BYD לטסלה
יצרנית הרכבים החשמליים הסינית הצליחה לעקוף את טסלה במסירות בעיקר הודות למחיר הנמוך יחסית של הרכבים שלה. רכבי טסלה עדיין נמכרים במחיר ממוצע של מעל 40,000 דולר ליחידה, למרות כל הפחתות המחירים, בעוד מחירי הרכבים של BYD נעים סביב ה-30,000 דולר בממוצע. זהו גם אחד מהזרזים שדחפו את טסלה לפעול לייצור רכב מוזל משלה.
BYD פועלת להתרחב לשווקים נוספים ונוגסת לטסלה בנתח השוק. היצרנית הסינית הודיעה בדצמבר על תוכניות לבניית מפעל ייצור חדש בהונגריה במטרה להגדיל את יכולות הייצור באירופה ולהמשיך להפעיל לחץ על החברה של אילון מאסק. החברה הודיעה גם כי היא מוכרת כיום חמישה דגמים באירופה ותשיק דגמים נוספים ב-12 החודשים הקרובים.
למרות שעקפה את טסלה במכירות, BYD עדיין הרחק מאחורה מבחינת שווי שוק. הסינית נסחרת לפי שווי של 72 מיליארד דולר, בעוד טסלה עם 640 מיליארד דולר. עם זאת, לפי הקצב בו BYD מתקדמת, יתכן מאוד וגם הפער הזה בסופו של דבר יצטמצם.
- 2.אבי 27/02/2024 11:07הגב לתגובה זוצריך חניה פרטית ורחבה מאוד לדלתות...בעיה רצינית..רכב צריך להיות שימושי..לא רק יפה.
- 1.YL 26/02/2024 21:48הגב לתגובה זואם המכוניות הסניות החדישות מראות את הלך הרוח בכלכלה מצב ארצות הברית קשה ולו מסיבה ש רוחו של הנרי פורד עדיין תקועה ומרחפת עמוק בשורשים האמריקאים***כמה שפחות חידושים ו ניצול מקסימלי של הקיים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
