חברת BYD חושפת את רכב היוקרה החדש שלה - ישפיע על טסלה?
יצרנית הרכבים חשמליים הסינית BYD BYD COMPANY LTD ADR כבר עקפה את טסלה TESLA INC ומכרה יותר מכוניות מהחברה של אילון מאסק וכעת היא מכוונת לפלח אחר של שוק הרכבים ששווה מיליארדים.
מותג Yangwang של BYD חשף את מכונית העל שלו U9 בתערוכת רכב בסין. המכונית החדשנית צפויה לעלות מעל 230,000 דולר, כאשר בוול סטריט סבורים כי השקת מכונית ספורט במחיר גבוה לא צפויה להשפיע על מניית BYD. למשקיעי הרכב בדרך כלל לא אכפת ממוצרי נישה שמיוצרים על ידי חברות גדולות.
BYD נחשבת כיום ליצרנית הגדולה בעולם של רכבים חשמליים מבוססי סוללה, או BEVs. החברה מכרה 526,000 רכבים ברבעון הרביעי של 2023, בעוד טסלה מסרה 485,000 רכבים. לשנה כולה טסלה מכרה 1.8 רכבים, בעוד BYD מסרה 1.6 מיליון. עם זאת, במידה ונכלול גם את רכבי הפלאג-אין ההיברידיים של החברה הסינית, נקבל מכירות של יותר מ-3 מיליון מכוניות בשנת 2023.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק מכוניות הספורט והיוקרה
שוק מכוניות הספורט נחשב יחסית לקטן, כאשר למבוריגיני - חברת הבת של פולקסווגן, מכרה 10,112 רכבים בשנת 2023. פרארי סיימה את השנה עם 13,663 יחידות, כאשר 11% מהרכבים נמכרו בסין והונג קונג.
משקיעי הרכב לא מתלהבים מחברות גדולות שמוכרות מכוניות יוקרתיות. פולקווסגן מכרה יותר מ-9 מיליון רכבים ב-2023 והיא נסחרת לפי שווי שוק של 73 מיליארד דולר. לעומת זאת, פרארי מחזיקה בשווי שוק של 76 מיליארד דולר. המשקיעים נוטים להעריך יותר חברות שכל מטרתן היא מכירת רכבי יוקרה. זה גם היה ההיגיון מאחורי הפיצול החלקי של פורשה שעשתה פולקסווגן, אשר נסחרת כיום לפי שווי שוק של 81 מיליארד דולר. פולקווסגן עדיין מחזיקה ב-75% מהמניות של פורשה.
הדוגמאות הללו מציגות את הפוטנציאל של BYD. סביר להניח שה-U9 לא יעשה יותר מדי עבור מניית BYD בטווח הקרוב, אבל אולי בהמשך החברה תוכל לפצל את Yangwang לחברה נפרדת.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
רכב ה-U9 צפוי להוסיף גם לחץ על המתחרות. חברות כמו לוטוס טכנולוגיות, פולסטר ולוסיד צפויות להיות מושפעות מכניסת BYD לפלח השוק שלהן ולהתמודד עם לחץ מוגבר למכור יותר רכבי EV מתקדמים. לגבי טסלה, סביר להניח שרכב הספורט החדש לא ישנה לה. המאבק בין BYD לטסלה מתמקד בלתפוס כמה שיותר נתח שוק בסין ואירופה.
הקרב בין BYD לטסלה
יצרנית הרכבים החשמליים הסינית הצליחה לעקוף את טסלה במסירות בעיקר הודות למחיר הנמוך יחסית של הרכבים שלה. רכבי טסלה עדיין נמכרים במחיר ממוצע של מעל 40,000 דולר ליחידה, למרות כל הפחתות המחירים, בעוד מחירי הרכבים של BYD נעים סביב ה-30,000 דולר בממוצע. זהו גם אחד מהזרזים שדחפו את טסלה לפעול לייצור רכב מוזל משלה.
BYD פועלת להתרחב לשווקים נוספים ונוגסת לטסלה בנתח השוק. היצרנית הסינית הודיעה בדצמבר על תוכניות לבניית מפעל ייצור חדש בהונגריה במטרה להגדיל את יכולות הייצור באירופה ולהמשיך להפעיל לחץ על החברה של אילון מאסק. החברה הודיעה גם כי היא מוכרת כיום חמישה דגמים באירופה ותשיק דגמים נוספים ב-12 החודשים הקרובים.
למרות שעקפה את טסלה במכירות, BYD עדיין הרחק מאחורה מבחינת שווי שוק. הסינית נסחרת לפי שווי של 72 מיליארד דולר, בעוד טסלה עם 640 מיליארד דולר. עם זאת, לפי הקצב בו BYD מתקדמת, יתכן מאוד וגם הפער הזה בסופו של דבר יצטמצם.
- 2.אבי 27/02/2024 11:07הגב לתגובה זוצריך חניה פרטית ורחבה מאוד לדלתות...בעיה רצינית..רכב צריך להיות שימושי..לא רק יפה.
- 1.YL 26/02/2024 21:48הגב לתגובה זואם המכוניות הסניות החדישות מראות את הלך הרוח בכלכלה מצב ארצות הברית קשה ולו מסיבה ש רוחו של הנרי פורד עדיין תקועה ומרחפת עמוק בשורשים האמריקאים***כמה שפחות חידושים ו ניצול מקסימלי של הקיים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
