פט גלסינגר אינטל
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

אינטל רחוקה מאנבידיה - האם היא יכולה לעשות קאמבק?

רוי שיינמן | (13)
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מניית אינטל בשנה טובה יחסית. היא התרוממה ב-60% בשנה וזאת למרות נפילה של 14% משיא שנתי של 50 דולר, בעקבות דוחות חלשים ברבעון האחרון. 

שנה טובה זה עניין יחסי.אנבידיה זינקה יותר מפי 3 והיא גדולה יותר מפי 10 מאינטל - שווה 2 טריליון דולר בעוד אינטל שווה 180 מיליארד דולר. זה לא נתפס.

בבנק אוף אמריקה מספקים תחזית פושרת לאינטל על רקע ההודעות האחרונות. אינטל דיווחה על שת"פ ממשעותי עם מיקרוסופט שעשוי להגיע להיקף של 15 מיליארד דולר, כשבמקביל הפעילות מול חברת השבבים Arm מתקדמת, אבל האנליסטים של בנק אוף אמריקה סבורים שהתחרות בשווקים של אינטל עדיין קשה מאוד.

אינטל עוברת בנתיים האחרונות מהפכה גדולה. לחברת השבבים הענקית יש שני תחומי פעילות - תחום הייצור (פאבים) ותחום הפיתוח ועיצוב השבבים. הרווחיות בתחום הפיתוח עולה כמובן על תחום הייצור, אבל אינטל נמצאת מאחורה בעשור האחרון ומפסידה בגדול ל-AMD ולאנבידיה. על רקע זה, חזרה החברה לבייסיק - לייצור.

אינטל נמצאת בתנופת התרחבות מרשימה בתחום הקמת המפעלים והייצור, לרבות השקעה של 25 מיליארד דולר בארץ. אינטל מקימה מספר מפעלים בארה"ב, גרמניה ומקומות נוספים בעולם, במטרה לנצח את TSM (טייואן סמיקונדקטורס) ו"להחזיר" את הייצור הביתה. המהלך הזה מגובה בממשל האמריקני שמסבסד אותה בשיעור גבוה.

הבעיה הגדולה של אינטל שהפעילות הזו לא רווחית כמו פיתוח השבבים. השוק מתמחר ויתמחר אותה במכפילי רווח צנועים על פעילות הייצור והשאלה אם היא תוכל להשיק פתרונות חקים בתחומים הצומחים - AI, רכבים (דרך מובילאיי), גרפיקה ועוד.

בבנק אוף אמריקה נותנים למניה מחיר יעד של 50 דולר, בעוד המניה בשוק - 43.3 דולר. האנליסטים מדגישים לטובה את הנראות בקשר להקמת מפעלים עד ל-2027, את ההכרזות המשמעותיות עם Arm, את העסקה עם מיקרוסופט ייתשצפויה להיות לקוח משמעותי של אחד המפעלים החדשים.

האנליסטים סבורים שהתמיכה הכלכלית של הממשל תהיה משמעותית מאוד, אבל הם מספקים המלצה נייטרלית על מניית החברה, על רקע התחרות מול אנבידיה ו-AMD. בין השורות אפשר להבין שהפוטנציאל הגדול שרואים האנליסטין נמצא בשת"פ מול Arm. אלא שבעוד הם מספקים תחזית פושרת לאינטל, הם ממליצים על אנבידיה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אינטל פספסה את תחום ה-AI וכל שרבעון שעובר מוכיח זאת - לצד גמגום במכירות של אינטל, אנבידיה מגדילה בכל רבעון את המכירות בעשרות אחוזים כשביחס לרבעון המקביל היא מוכרת פי 3. זאת מהפכה במספרים בדוחות בהמשך למהפכת ה-AI ואינטל בינתיים מחוץ למשחק. 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    קאטוביץ 25/02/2024 09:30
    הגב לתגובה זו
    עשוי אולי לחלץ את החברה מההתדרדרות אל עבר התהום. הביאו ערמה של לשעברים שנכשלו בכל מקום ומצפים לתחייה מחודשת שלהם. חברה שמפגרת כל כך מאחור, הסיכוי שתדביק את הפער קלוש ביותר
  • 7.
    בוא נשאל אחרת יש מהפכה שאינטל לא פספסה? (ל"ת)
    מושון 24/02/2024 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא להתבלבל ! 24/02/2024 17:38
    הגב לתגובה זו
    Nvidia כברהיא בועה רצינית תיפול בבט אחת ביותר מ 20%.
  • חחחחחח-משפט אופיני למי שפיספס את אנבידיה... (ל"ת)
    זילברג 19/03/2024 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אינטל = נוקיה. אינטל תהפוך לחברת נישא לייצור ציפים לאחר (ל"ת)
    שי 24/02/2024 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    2 חנויות 24/02/2024 09:57
    הגב לתגובה זו
    אחת ליד השניה,הראשונה מצליחה השניה לא מה הסיבה? מזל!! הנהלה טובה זה רק חלק מן התמונה
  • 3.
    ג'וני 24/02/2024 09:42
    הגב לתגובה זו
    בזמן שכל עובדי החברה התאהבו בו, הוא השקיע 150% מזמנו באסטרטגיית הייצור שדורשת השקעות עתק ויכולה גם לא להצליח, העולם עבר לAI ואינטל ללא מענה. כהרגלה בקריאה לא נכונה של השוק, אינטל תוציא מוצר פרווה לAI שלא יהיה בו צורך ..אגב תבדקו כמה סמנכלים התחלפו בחטיבת השרתים וAI שלה בשנה וחצי...כשלון מחפיר
  • קוקו 25/02/2024 09:18
    הגב לתגובה זו
    אינטל היא ספינה ענקית, ובמשך שנים נוהלה ע"י רואי חשבון ולא אנשים עם חזון ונסיון הנדסי. השקעות של פאט עכשיו יניבו פירות בעתיד, אבל ראית השוק היא קצרת טווח. אז סבלנות.
  • 2.
    השבבים למוביליי אמורים להיות דומים לאלו המשמשים -AI (ל"ת)
    גל 24/02/2024 08:35
    הגב לתגובה זו
  • לא ממש (ל"ת)
    קוקו 25/02/2024 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המנהלים פספסו גם את עידן המובייל, ועכשיו שוב (ל"ת)
    אנונימי 24/02/2024 08:15
    הגב לתגובה זו
  • תרבות הפוקל 24/02/2024 08:53
    הגב לתגובה זו
    פוקל = הערכת עובדים אובססיבית
  • רואים שאתה כבר שנים לא באינטל (ל"ת)
    אין פוקל 25/02/2024 07:12
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.