אנבידיה גרף
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

אנבידיה מרימה את וול סטריט - אלו המניות שיקפצו היום

ה-S&P 500 נמצא בשיא וזה מעלה קולות החוששים ממפולת, אבל למרות שחלק מהאנליסטים טוענים שאין עוד לאן לעלות וצפוי תיקון, נראה שהשוק רק מחפש עוד סיבות לדחוף למעלה - בדיוק כמו שקרה אחרי הדוחות של אנבידיה
רוי שיינמן | (1)

אנבידיה  NVIDIA COR היא המניה החמה בוול סטריט כבר מעל לשנה. בעוד חלק מהאנליסטים והמשקיעים אולי חשבו ששיגעון הבינה המלאכותית ששלח את חברת השבבים למעלה יישכח מתישהו, התחום רק נהנה מעוד ועוד ביקושים, וכך גם המניה של אנבידיה. אחרי שהגיעה לשווי של טריליון דולר ב-2023 היא עדיין לא עצרה והיום היא כבר נסחרת לפי שווי של 1.67 טריליון דולר. אחרי המסחרת היא מזנקת ב-9%, כך ששוויה עשוי לעקוף את ה-1.8 טריליון דולר. פי 198 בחמש שנים.

אנבידיה נתפסת, ובצדק, כחברה המובילה בתחום ה-AI. היא מייצרת את התשתית שדרושה בשביל שמודלי AI יוכלו להתקדם, לכן כל תזוזה שלה משפיעה על כל השוק, כי במובן מסוים היא מנבאת לאן השוק הולך - אם יש לה ביקושים גבוהים סביר להניח שהחברות שרוכשות ממנה שבבים פועלות במרץ על פיתוחים קיימים וחדשים, ואם יש לה ביקושים חלשים, אז השוק אולי לקראת האטה.

אנבידיה שוב עקפה את הצפי אתמול ושלחה את שוק ה-AI למעלה - AMD ADVANCED MICRO DEVICES עולה ב-5.5% בטרום, סופר מיקרו SUPER MICRO COMPUTER INC ב-14%, פלנטיר PALANTIR TECHNOLOGIES ב-6.5%, קוואלקום QUALCOMM INC -1.33%  ב-2%, וברודקום  BROADCOM INC ב-4%. כמו שאמרנו, אם אנבידיה חווה ביקושים גבוהים, סביר להניח שגם החברות האחרות בסקטור חוות ביקושים כאלה, ובנוסף לתוצאות הטובות אנבידיה סיפקה גם תחזית חיובית, מה ששוב מעורר אופטימיות לגבי השוק כולו.

"התנאים בבסיס מעולים להמשך הצמיחה בשנתיים הקרובות ומעבר לכך", אמר המנכ"ל ג'נסן הואנג בשיחת המשקיעים אחרי הדוחות. "העולם של AI יפתח סט שלם של אפשרויות שלא היו קיימות עד היום", הוסיף הואנג. "התחלנו את המסע שלנו ב-AI עם חברות הענן הגדולות וחברות האינטרנט הגדולות, ועכשיו כמעט כל תעשייה כבר משתמשת בכלים האלה - תעשיית הרכב, הבריאות, הפיננסים, התעשייה, מדיה ובידור ועוד".

אנבידיה התמודדה עם בעיות בשרשרת האספקה בשנים האחרונות, אבל נראה שהן נפתרות, לפי הואנג. במקביל הוא צופה ש"הביקוש ימשיך להיות חזק" מההיצע שאנבידיה תוכל לספק במהלך השנה. המניה של אנבידיה עלתה ב-225% ב-12 החודשים האחרונים והיא כבר בפלוס 40% מתחילת השנה. היא נסחרת לפי שווי של 1.67 טריליון דולר ומחיר למניה של 674.7 דולר.

מנית אנבידיה ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עופר 22/02/2024 11:38
    הגב לתגובה זו
    רק אתמול הייתם ספקנים למרות שהתנאים והתוצרים לא השתנו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.