טסלה
צילום: Pixabay

הרכבים החשמליים לא נמכרים מהר כמו שציפו בארה"ב - ממה האמריקאים חוששים?

בוול-סטריט ציפו לשיעור אימוץ גבוה יותר בקרב בעלי הרכבים האמריקאים. נראה כי החששות העיקריים של הנהגים בארה"ב הם מחיר הרכבים החשמליים ואפשרויות ההטענה
אדיר בן עמי | (2)

מכירות הרכבים החשמליים מבוססי הסוללה (BEVs) בארה"ב עלו ב-46% ל-1.2 מיליון יחידות בשנת 2023 וסימנו את השנה הראשונה בה נמכרו יותר ממיליון רכבים חשמליים. עם זאת, ה-BEVs היוו פחות מ-8% מסך מכירות הרכבים הקלים בארה"ב בשנה שעברה, עם שיעור חדירה שבוול-סטריט כינו "מאכזב" וציינו מספר אתגרים עליהם התעשייה תצטרך להתגבר.

לשם השוואה, שיעור חדירת הרכבים החשמליים בסין עמד על 22% בשנה שעברה, בעוד באירופה הנתון עמד על 15%. 

האנליסטים ציפו ששיעור האימוץ יהיה גבוה יותר. ג'נרל מוטורס תכננה לייצר 400,000 רכבים חשמליים עד אמצע 2024. כעת החברה עשויה להגיע לרמה הזו רק ב-2025. גם פורד האטה את ייצור הטנדר החשמלי שלה ה-F-150 Lightning  מספר פעמים במטרה להתאים את הייצור לביקוש. על פי דו"ח שפירסם אנליסט CFRA, גארט נלסון, בו בחן סקר של יותר מ-1,200 נהגים אמריקאים, נראה כי החששות העיקריים של הנהגים הם מחיר הרכבים החשמליים וההטענה. 

 

שני החששות האלה, למרות שלגיטימיים, משקפים נתק בקרב האמריקאים 

המחיר הממוצע למכונית חדשה מסורתית בארה"ב עמד על כמעט 50,000 דולר בסוף 2022, בעוד המחיר הממוצע עבור רכב חשמלי מבוסס סוללה עמד על 10,000 דולר יותר. הפער הזה הצטמצם מאז טסלה TESLA INC ושאר יצרניות הרכבים החלו בהורדות המחירים. כיום, מכונית חדשה מונעת דלק עולה קצת פחות מ-49,000 דולר, בעוד BEV חדשה עולה כ-51,000 דולר. האחוז הגדול של רכבי יוקרה חשמליים מטה את המחיר הממוצע כלפי מעלה. 

הורדות המחירים לא נותנות מענה לחששות בנוגע להטענה. בארה"ב מפחדים להיתקע כאשר סוללת הרכב מתרוקנת, במיוחד במהלך נסיעות ארוכות וכאשר אין אפשרות ללכת להטעין בבית. לפי מחלקת האנרגיה האמריקאית כ-80% מטעינת הרכבים החשמליים מתרחשת בבית. 

בארה"ב יש כיום ב-164,000 עמדות טעינה ציבוריות, הכוללות כ-39,000 עמדות טעינה מהירה. עלייה מכ-130,000 ו-28,000 בהתאמה, מאז 2022. מספר עמדות הטעינה הוא רק חלק אחד בפאזל. רוב העמדות המהירות בארה"ב הן בבעלות טסלה, כאשר רשת ההטענה של החברה צפויה להיפתח לרוב חברות הרכב בשנת 2024. נתון מעניין שמחזק את החששות הוא שחלק נכבד מעמדות הטעינה קשה לאיתור או פגום. אחד מכל חמישה נהגים התמודד עם עמדה שבורה, על פי סקר שנערך בקרב 15,000 נהגים בשנה שעברה.

בעוד שחברות הרכבים מוצאות דרכים להוריד מחירים, נראה כי ליצרניות הרכב יש עדיין עבודה בכל הקשור לתשתית הטעינה. הרבה מחברות הרכב עדיין לא הגיעו לרווחיות במגזר ה-EV וכנראה שזאת אחת הסיבות מדוע הן נמנעות מלהפנות משאבים לעמדות הטעינה. אם נסתכל על פורד לדוגמה, עסקי ה-EV שלה הפסידו 4.7 מיליארד דולר ב-2023, הפסד של 700 מיליון דולר אם לא נכלול 4 מיליארד דולר על הוצאות מחקר ופיתוח. כלומר הפסד של בערך 6,000 דולר לרכב. 

 

פוליטיקה

סיבה נוספת לביצועים המאכזבים בשוק האמריקאי היא פוליטיקה. סקר שנערך השנה מצא כי 37% מהמתעניינים ברכישת רכבים חשמליים ויתר על רכישת טסלה בעקבות דבריו של המיליארדר ברשת החברתית שבבעלותו X והתבטאויותיו הפוליטיות. בסקר מ-2023 של Pew Research, נמצא כי 4 מתוך 10 אמריקאים ישקול לרכוש רכב חשמלי כשהוא מחפש לקנות רכב חדש. רק 20% מהרפובליקנים ישקלו EV, לעומת 70% בקרב הדמוקרטים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בגלל 13/02/2024 02:13
    הגב לתגובה זו
    הם בין הגורמים העיקריים לחוסר הביקוש כמו גם ההיחלשות הרבה של הבטריות במזג אויר קר.
  • 1.
    gotta oil that engine of that ol good mighty truck (ל"ת)
    oiler 12/02/2024 23:46
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.