הרכבים החשמליים לא נמכרים מהר כמו שציפו בארה"ב - ממה האמריקאים חוששים?
מכירות הרכבים החשמליים מבוססי הסוללה (BEVs) בארה"ב עלו ב-46% ל-1.2 מיליון יחידות בשנת 2023 וסימנו את השנה הראשונה בה נמכרו יותר ממיליון רכבים חשמליים. עם זאת, ה-BEVs היוו פחות מ-8% מסך מכירות הרכבים הקלים בארה"ב בשנה שעברה, עם שיעור חדירה שבוול-סטריט כינו "מאכזב" וציינו מספר אתגרים עליהם התעשייה תצטרך להתגבר.
לשם השוואה, שיעור חדירת הרכבים החשמליים בסין עמד על 22% בשנה שעברה, בעוד באירופה הנתון עמד על 15%.
האנליסטים ציפו ששיעור האימוץ יהיה גבוה יותר. ג'נרל מוטורס תכננה לייצר 400,000 רכבים חשמליים עד אמצע 2024. כעת החברה עשויה להגיע לרמה הזו רק ב-2025. גם פורד האטה את ייצור הטנדר החשמלי שלה ה-F-150 Lightning מספר פעמים במטרה להתאים את הייצור לביקוש. על פי דו"ח שפירסם אנליסט CFRA, גארט נלסון, בו בחן סקר של יותר מ-1,200 נהגים אמריקאים, נראה כי החששות העיקריים של הנהגים הם מחיר הרכבים החשמליים וההטענה.
שני החששות האלה, למרות שלגיטימיים, משקפים נתק בקרב האמריקאים
המחיר הממוצע למכונית חדשה מסורתית בארה"ב עמד על כמעט 50,000 דולר בסוף 2022, בעוד המחיר הממוצע עבור רכב חשמלי מבוסס סוללה עמד על 10,000 דולר יותר. הפער הזה הצטמצם מאז טסלה TESLA INC ושאר יצרניות הרכבים החלו בהורדות המחירים. כיום, מכונית חדשה מונעת דלק עולה קצת פחות מ-49,000 דולר, בעוד BEV חדשה עולה כ-51,000 דולר. האחוז הגדול של רכבי יוקרה חשמליים מטה את המחיר הממוצע כלפי מעלה.
הורדות המחירים לא נותנות מענה לחששות בנוגע להטענה. בארה"ב מפחדים להיתקע כאשר סוללת הרכב מתרוקנת, במיוחד במהלך נסיעות ארוכות וכאשר אין אפשרות ללכת להטעין בבית. לפי מחלקת האנרגיה האמריקאית כ-80% מטעינת הרכבים החשמליים מתרחשת בבית.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב יש כיום ב-164,000 עמדות טעינה ציבוריות, הכוללות כ-39,000 עמדות טעינה מהירה. עלייה מכ-130,000 ו-28,000 בהתאמה, מאז 2022. מספר עמדות הטעינה הוא רק חלק אחד בפאזל. רוב העמדות המהירות בארה"ב הן בבעלות טסלה, כאשר רשת ההטענה של החברה צפויה להיפתח לרוב חברות הרכב בשנת 2024. נתון מעניין שמחזק את החששות הוא שחלק נכבד מעמדות הטעינה קשה לאיתור או פגום. אחד מכל חמישה נהגים התמודד עם עמדה שבורה, על פי סקר שנערך בקרב 15,000 נהגים בשנה שעברה.
בעוד שחברות הרכבים מוצאות דרכים להוריד מחירים, נראה כי ליצרניות הרכב יש עדיין עבודה בכל הקשור לתשתית הטעינה. הרבה מחברות הרכב עדיין לא הגיעו לרווחיות במגזר ה-EV וכנראה שזאת אחת הסיבות מדוע הן נמנעות מלהפנות משאבים לעמדות הטעינה. אם נסתכל על פורד לדוגמה, עסקי ה-EV שלה הפסידו 4.7 מיליארד דולר ב-2023, הפסד של 700 מיליון דולר אם לא נכלול 4 מיליארד דולר על הוצאות מחקר ופיתוח. כלומר הפסד של בערך 6,000 דולר לרכב.
פוליטיקה
סיבה נוספת לביצועים המאכזבים בשוק האמריקאי היא פוליטיקה. סקר שנערך השנה מצא כי 37% מהמתעניינים ברכישת רכבים חשמליים ויתר על רכישת טסלה בעקבות דבריו של המיליארדר ברשת החברתית שבבעלותו X והתבטאויותיו הפוליטיות. בסקר מ-2023 של Pew Research, נמצא כי 4 מתוך 10 אמריקאים ישקול לרכוש רכב חשמלי כשהוא מחפש לקנות רכב חדש. רק 20% מהרפובליקנים ישקלו EV, לעומת 70% בקרב הדמוקרטים.
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- הביקוש לזיכרון דחף את לאם ריסרץ’ לשיא כל הזמנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.בגלל 13/02/2024 02:13הגב לתגובה זוהם בין הגורמים העיקריים לחוסר הביקוש כמו גם ההיחלשות הרבה של הבטריות במזג אויר קר.
- 1.gotta oil that engine of that ol good mighty truck (ל"ת)oiler 12/02/2024 23:46הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.
מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.
המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.
נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.
.jpg)