ארלוזורוב תל אביב
צילום: גוגל מאפ

קיבלתם הודעה על הפקעת השטח שלכם באזור המטרו - כמה פיצויים תקבלו?

חברת נת"ע שולחת 11 אלף הודעות לבעלי קרקעות באזור שבו יעבור המטרו. מה הם צריכים לעשות, כמה פיצויים הם יכולים לקבל והאם אפשר לתבוע גם על ירידת ערך הקרקע? כל התשובות
איציק יצחקי | (1)
נושאים בכתבה מטרו נת"ע

חברת נת"ע החלה בימים האחרונים בהליך הפקעת הקרקעות עבור פרויקט המטרו. הפרויקט נחשב לפרויקט תשתית התחבורה הגדול ביותר בישראל וכולל שלושה קווים, M2, M1, ו-M3, שישלימו את מערכת הסעת ההמונים בישראל. מכיוון שהוא עובד דרך 109 תחנות לאורך 150 ק"מ ובשטחן של 24 רשויות מקומיות, נדרש תהליך הפקעה - המדינה לוקחת קרקעות פרטיות ומשלמת פיצויים לבעלי הקרקע. דוגמא להודעת הפקעה (נתדוגמא להודעת הפקעה (נת"ע) בשלב הראשון, יופקעו קרקעות במרכז הרשת, לטובת הקמת קו m1 וקו m3 בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון. בשלב זה, לא יבוצעו הפקעות של בתי מגורים. הליך ההפקעות היה אמור להתחיל בסוף אוקטובר, אבל עם פרוץ המלחמה הוחלט להקפיא אותו. כעת, החברה החלה מחדש בתהליך.  בשלב הראשון ישלחו כ-11 אלף הודעות הפקעה לבעלים הרשומים של הקרקעות במעל 800 חלקות בדרך. המדינה תודיע לבעלי הקרקע כי היא דרושה לטובת שימוש ציבורי ובעל הקרקע נדרש לפנותה. הנפקע יקבל פיצויים. עקרונית, בעלי הקרקעות יוכלו לפנות לבית המשפט ולעתור נגד חוקיות ההפקעה אבל הדיון בהתנגדויות כבר נערך ומכיוון שהוחלט שעצם ההפקעות הפכו לעובדה, אפשר לערער רק על גובה הפיצוי ועל גובה ירידת הערך. זו כנראה הסיבה שבגללה נת"ע לא מטפלת בשלב הזה בבתי מגורים. היא יודעת שיש סיכוי שבית המשפט יעכב פינוי מדירות מגורים. עקרונית, גם כאשר תישלח הודעת פינוי בעוד מספר חודשים, המדינה תיתן לבעלי הקרקעות זמן סביר להתפנות, בדרך כלל כמה חודשים. במהלך המשא ומתן הזמן עשוי להיות ארוך יותר. לפי חוק המטרו, למדינה יש זכות להפקיע שטחים לשימוש אחר מלבד מגורים, כמו מסחר. במידה ובעל הקרקע לא יהיה מרוצה מהפיצוי, הוא יכול להגיש ערעור לוועדת ערר ולאחריה לערער גם בבית המשפט. לגבי עניין הפיצויים, חשוב להדגיש כי הם מורכבים משני חלקים: פיצויי בגין ההפקעה עצמה ופיצוי לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה בגין פגיעה בשווי הקרקע. במקרה הזה, יכול בעל קרקע שהמקרקעין שלו נפגעו לקבל פיצוי, למרות שבתי המשפט לא תמיד מאשרים זאת. זו הסיבה שבגללה אושרה לאחרונה תמ"א (תוכנית מתאר ארצית) 60, במסגרתה תצומצם הפגיעה בזכויות הבנייה על הקרקעות שכבר הופקעו. כלומר, באה המדינה ואומרת לרשות המקומית: שמרו על זכויות הבניה שכן נשארו באותה חלקה, גם אם צריך לבנות בניין גבוה יותר שקודם לכן לא היה ניתן אישור לבנות אותו כך. לפי החלטה שהתקבלה, נת"ע תגדיל את שיעור הפיצוי בגין הפרויקט בשיעור של עד 25%, במקרה שבו בעל הקרקע יגיע להסכמה מהירה ללא צורך בהליך משפטי - זה מונע עיכובים מיותרים והוצאות של בתי משפט. במקרה הזה, מומלץ להצטייד בעורך דין ובשמאי. יחד עם זאת, מומלץ ואפשר להתווכח עם נת"ע על גובה הפיצוי, שכן הם גוזרים את ה-25% מתוך סכום כלשהו, ועליו ניתן לערער. אם תקחו עורך דין, הוא יוודא שההצעה עומדת ברף הנכון. כלומר, הדבר הקל שאפשר לעשות הוא להסכים לכל הצעה של נת"ע ובכך לחסוך כאב ראש מיותר - אבל במקים מסוימים, אפשר להתמקח ולקבל פיצוי הרבה יותר גבוה. נת"ע כבר הפקיעה קרקעות בשכונת כפר שלם בתל אביב, אך התושבים התנגדו לכך ודרשו פיצוי מוגדל. כתוצאה מכך, הליך הפינוי הסתיים רק כעבור ארבע שנים, בשנת 2022, ובאוצר העריכו כי בכל חודש עיכוב הנזק יעמוד על 100 מיליון שקל. בנוסף, יש לבדוק גם מה המס שישולם בגין קבלת הפיצוי. עקרונית, פיצוי הפקעה חייבים במס שבח, אבל מדובר במחצית המס לעומת זה שהיה חל אם הייתם מוכרים את הנכס שלא בדרך הפקעה. למשל, נניח שמס השבח בו הייתם חייבים אם הייתם מוכרים את הנכס היום ולא הייתה תכנית פוגעת היה 300 אלף שקל, תשלמו 150 אלף שקל בלבד בעבור הפיצוי.  מפת קווי המטרו (נתקווי המטרו (נת"ע) את פיצויי ההפקעה לא מגישים לוועדת תכנון ובניה, אלא לוועדה מיוחדת לפיצויים שהוקמה כדי לדון רק בנושא המטרו. בדרך כלל, על מנת לאמוד את סכום התביעה, צריך להיעזר בעורך דין ושמאי ועדיף לפתוח בתהליך בצורה מהירה, מאחר ואחרי שלוש שנים לא יהיה אפשר לתבוע. חשוב לציין כי אם הפקיעו חלק מהקרקע בלבד, אבל החלק השני נפגע, עדיין אפשר לתבוע פיצוי. קחו מקרה בו לאדם יש אפשרות לבנות וילה בשטח של 200 מ"ר חד קומתית על שטח של 300 מ"ר ומפקיעים מחצית מהחלה, כך שהזכויות שיש לו בחלק יתבטלו. ברור שבמקרה כזה הוא יקבל פיצוי מלא. לגבי סכום הפיצויים, כמובן שהוא משתנה מאזור לאזור, מתכנית לתכנית, בהתאם לשטח שהופקע, לזכויות הבניה בו ועוד. זה יכול להתחיל בעשרות אלפי שקלים בודדים ולהגיע על מאות אלפים ויותר. לגבי ההפקעה, חשוב מאוד לבדוק מה יישאר ממנה אחרי ההפקעה. אם למשל הופקע שטח ואחרי ההפקעה זכויות הבנייה או עלויות הבנייה ישתנו, אתם בבעיה. במקרה כזה מומלץ לקחת שמאי. דוגמא: לפעמים אדם מקבל היתר לבנות 2 יחידות בגודל מגרש מינימלי של 1 דונם או יחידה על חצי דונם. גם אם הופקעו 10% בלבד, וכעת הוא יכול לבנות יחידה אחת בלבד, הוא מאבד כמחצית מהשווי. במקרים אחרים, לא ניתן לבנות בכלל בקרקע ולכן אפשר להתמקח על גובה הפיצוי. כדי להבין מדוע יש כ-11 אלף בעלי קרקעות, חשוב להבין עד כמה רחבה היא הפריסה של המטרו. קו המטרו M1 יכלול 31 תחנות. הוא יתחיל בצומת חולון ומשם ימשיך דרומה עד אזור רמלה לוד, כשהוא עובד דרך ראשון לציון, באר יעקב, נס ציונה ורחובות. קו המטרו M2 יכלול כ־22 תחנות ויעבור דרך חולון, בת ים, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקוה והמועצה האזורית דרום השרון. קו M3 יכלול 25 תחנות, החל מהרצליה ועד בת ים, כולל שלוחה לנתב"ג, כשהוא עובר בכל בתי החולים באזור - אסותא, שיבא ובלינסון ובאזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה בפתח תקוה וגם בחולון ובת ים.

לסיום, חשוב לזכור כי לא תוכלו לתבוע אחרי שלוש שנים מאישור התכנית. שלוש שנים מאישור תכנית קווי המטרו הראשונים יסתיימו ביולי 2025, כך שאם לא תזרדזו, לא תוכלו להגיש תביעה בעתיד. אם אתם בעלי קרקע והתכנית השפיעה עליהם, זה הזמן לקחת עורך דין ולהתחיל במגעים עם נת"ע. סביר להניח שהפיצוי שתקבלו יהיה גבוה בהרבה משכר הטרחה שלו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מנש 18/02/2024 14:24
    הגב לתגובה זו
    למטרו כי יש כבר התכנות , נראה לי שכל ההפקעה הזאת נועדה לפגוע בנו האזרחים ובעלי הקרקעות שממתינים שנים על גבי שנים למימוש הזכויות ובניה בקרקעות שרכשנו במיטב כספנו.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).