לקראת דוחות גוגל - מה צופים האנליסטים?
גוגל GOOGLE תדווח מחר (שלישי) אחרי המסחר על הדוחות שלה לרבעון הרביעי ולשנת 2023. בתקופה האחרונה גוגל לא תופסת הרבה כותרות, בעיקר בגלל שהחברות האחרות ב-7 המופלאות, כמו מיקרוסופט MICROSOFT ואפל APPLE שחצו את רף ה-3 טריליון דולר למשל, מעסיקות את המשקיעים. בינתיים, המנייה של גוגל עלתה כבר ב-10% מתחילת השנה, היא אחת השחקניות הגדולות בתחום ה-AI, וכנראה שהיא יודעת עלינו יותר מכל חברה אחרת בעולם, אז למה לצפות בדוחות?
מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'איי; קרדיט: Eesan1969, Wikipedia
מה צופים האנליסטים?
האנליסטים בוול סטריט צופים שגוגל תדווח על רווח למנייה של 1.59 דולר והכנסות של 85.28 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, זאת לעומת רווח למנייה של 1.05 דולר והכנסות של 76.05 מיליארד דולר ברבעון המקביל.
אחד מאפיקי ההכנסה העיקריים של גוגל הוא שירות הפרסום, שבזמן האחרון מראה התייצבות מסוימת - האנליסטים צופים שההכנסות מפרסום בשירות החיפוש יסתכמו ב-48.1 מיליארד דולר ומפרסום ביוטיוב ב-9.2 מיליארד דולר, עליות של 12.9% ו-15.5% בהתאמה. ההכנסות משירות הענן שלה, שמראות האטה מסוימת, צפויות להסתכם ב-8.9 מיליארד דולר שהם 22% יותר מהרבעון המקביל, אבל משקפים צמיחה איטית יותר לעומת הרבעון הקודם שהציג צמיחה של 22.5% בתחום הענן.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם ההשקעות שלה ב-AI מניבות לה רווחים שגדלים, אם כי די באיטיות - ברבעון השלישי למשל הפרויקטים של רכב אוטונומי מבוסס AI ויחידת המחקר המדעי מבוסס AI הניבו יחד רווחים של 297 מיליון דולר לעומת 208 מיליון דולר ברבעון המקביל, אבל כל תחום ה-AI הציג הפסד של 1.19 מיליארד דולר.
גוגל מתכננת ללכת חזק על ה-AI. היא כבר הודיעה שהיא מתכוונת לפטר עובדים בדיוק בשביל זה. גוגל פועלת להגדלת הנוכחות שלה בתחום הבינה המלאכותית, בעיקר לאור העובדה שמנוע הצמיחה העיקרי שלה, מנוע החיפוש, נמצא תחת איום הולך וגובר מצד מתחרות כמו מיקרוסופט עם בינג ואפילו סטארטאפים כמו Perplexity.
האם המנייה עוד מעניינת?
המנייה של גוגל עלתה ב-60% ב-2023, כאשר היא הוסיפה עוד 10% מתחילת השנה, זאת בהשוואה ל-2.7% של ה-S&P 500. המנייה של גוגל נסחרת במחיר שיא של 155 דולר. זה אולי נראה יקר, אבל לשם השוואה, מניית אפל נסחרת במחיר של 191 דולר ומיקרוסופט ב-410 דולר, וגם האנליסטים חושבים שלגוגל עוד יש לאן לעלות.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית גוגל ב-12 החודשים האחרונים
האנליסט בנג'מין בלאק מדויטשה בנק למשל, השאיר את ההמלצה שלו על המנייה כ"קנייה" והעלה את מחיר היעד ל-168 דולר, אפסייד של 8%. בלאק מצביע ספציפית על ההכנסות מפרסום ביוטיוב ובמנוע החיפוש, שקיבלו דחיפה מהשימוש בכלים מבוססי AI שעזרו להם לשפר תוצאות. גם האנליסט ג'סטין פוסט מבנק אוף אמריקה ממליץ על קנייה של מניית גוגל עם מחיר יעד של 175 דולר - אפסייד של 13%. הוא מצפה שגוגל תעקוף את הצפי בשורה העליונה והתחתונה.
- 2.תמהוני 30/01/2024 19:41הגב לתגובה זו"המנייה של גוגל נסחרת במחיר שיא של 155 דולר. זה אולי נראה יקר, אבל לשם השוואה, מניית אפל נסחרת במחיר של 191 דולר ומיקרוסופט ב-410 דולר"
- מבחינה פ]סיכולוגית יותר קל לקנות מניה 40 ד' מאשר 3000 ד (ל"ת)אבי 30/01/2024 22:39הגב לתגובה זו
- 1.בראל 30/01/2024 17:48הגב לתגובה זואומרים שטבע נהדרת אז למה היא יורדת ליכבוד הריבעון מחר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
