טסלה נפרדה ממובילאיי לפני שנים - יכול להיות שמאסק ידע מה הוא עושה?
בשנת 2016 לאחר תאונה קשה בפלורידה כאשר בעל מכונית טסלה נסע במצב אוטונומי היישר מתחת לגלגליה של משאית, הודיעו יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC וחברת מערכות העזר לנהיגה מובילאיי מובילאיי על הפסקת שיתוף הפעולה ויציאה לדרכים נפרדות. מערכת היחסים בין החברות התחילה באופן חיובי מאוד אבל תוך כדי משהו השתנה. אז אמר מאסק בראיון כי האנשים במובילאיי גאונים, אבל גם שקשה לעבוד איתם.
היה קשה לעמוד בקצב התגלגלות האירועים בין החברות. בתחילת השותפות מנכ"ל טסלה אילון מאסק היה ידידה הטוב ביותר של מובילאיי, הגיע לבקר בירושלים ואף סיפק שתי מכוניות טסלה מודל S למובילאיי בכדי שהחברה תוכל לבחון היטב את מערכת הנהיגה האוטונומית שלה. עם זאת, די מהר העניינים השתבשו. מאסק השמיט את מובילאיי מכל התכניות העתידיות שלו לטסלה ואף עקץ וצייץ בחשבון הטוויטר שלו "דרך אגב, אני רוצה להודות לבוש ולמובילאיי על תמיכתן בשיפור מערכת ה־Autopilot. אנא הפנו את כל הביקורת שלכם לטסלה"
למרות שהחברות נמנעו מלציין מי מהן החליטה להפסיק את מערכת היחסים, מאסק כן ציין שמובילאיי פיגרה בפיתוח טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית. "יכולתה של מובילאיי לפתח את הטכנולוגיה שלה מושפעת למרבה הצער מהצורך לתמוך במאות דגמים של רכבים מסורתיים מה שמעכב את החברה", אמר מאסק. מכאן ניתן אולי להבין כי המהירות בה מובילאיי פיתחה את הטכנולוגיות שלה לא התאימה לקצב ההתקדמות שדורש מאסק. בנוסף, המנכ"ל הרבה להצהיר בחוגים מסוימים כי מכוניות טסלה הן מעולות והאשמה בתאונות היא על מובילאיי בלבד. מאסק אף טען בהמשך, בשחצנות אופיינית, שלקח לחברה חצי שנה בלבד להגיע ליכולותיה של מובילאיי.
המהלך של מאסק עזר לו מצד אחד לכסות את עצמו בעקבות התאונות שחוו רכבי טסלה באותו הזמן ומהצד השני נראה כי בדומה לתוכנית שלו להגיע למאדים, או לפיתוח הרכבים החשמליים, הוא ראה שאפשר לעשות יותר טוב מהקיים. רק בשנה שעברה, לאחר פרסום הדוחות לרבעון השני של טסלה, מאסק עדכן את המשקיעים כי חברת הרכבים החשמליים מעוניינת להתחיל למכור את החומרה והתוכנה שפיתחה לנהיגה אוטונומית לחברות רכב אחרות וכך הפכה רשמית למתחרה ישירה של מובילאיי. ההודעה הזו של מאסק גרמה אז לנפילת מניית מובילאיי בוול-סטריט ולאיבוד של 2 מיליארד דולר בשווי השוק שלה אז.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת החודש פרסמה מובילאיי אזהרת רווח חמורה - החברה דיווחה על התחזית המעודכנת שלה, של הכנסות בין 1.83-1.96 מיליארד דולר ב-2024, לעומת צפי האנליסטים שעמד אז על 2.58 מיליארד דולר. החברה צופה שעיקר הפגיעה תהיה ברבעון הראשון, בו היא צופה שההכנסות יהיו נמוכות ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל, בו הסתכמו ההכנסות ב-458 מיליון דולר. לגבי שלושת הרבעונים האחרים של 2024 החברה צופה הכנסות דומות, כאשר בתרחיש האופטימי היא צופה צמיחה חד ספרתית לעומת הרבעונים המקבילים.
הסיבה להורדת התחזית הזו, לדברי החברה, היא הצפי שלקוחות יבטלו הזמנות תוך כדי שהם ינצלו את המלאים הקיימים שלהן - שרשראות האספקה שהתאוששו לאחרונה הביאו להצטברות של מלאים אצל יצרניות הרכבים, ולהערכות החברה זה יגרום להן לבטל הזמנות קיימות. עם זאת, החברה צופה שהמלאים אצל יצרניות הרכב יחזרו לרמות נורמליות לקראת סוף השנה.
מייסד ומנכ"ל החברה, פרופ' אמנון שעשוע, ניסה להסביר לאחרונה בראיון למגזין בארונ'ס כי התחזית החלשה היא עניין של טווח קצר ואילו החדשות החשובות הן ההודעות האחרונות על זכיות ופיתוחים של מערכות לחברות רכב נוספות.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
התפקיד של המנכ"ל הוא להרגיע, אבל לא בטוח שאחרי הראיון המשקיעים נרגעו. שעשוע יודע "למכור" את המוצר שנקרא מובילאיי למשקיעים - הוא עשה זאת לאינטל, למשקיעים בבורסה, אבל במבחן התוצאות לאורך זמן, החברה לא מצליחה להצדיק את השווי שניתן לה. שעשוע משחק במגרש שנוח לו - הטכנולוגיה והזכיות בהסכמים חדשים שמוכיחים לדבריו את היתרונות, אבל בסוף מסתכלים על השורה התחתונה. זכיות בפרויקטים עושים בשלב הראשון יח"צ ומחזקים את התדמית הטכנולוגית, אבל כשלא רואים אותם מתממשים בדוחות הכספיים זו אכזבה גדולה.
- 18.אוסי 29/01/2024 19:31הגב לתגובה זוראוי לנהל אותה באחריות. נראה שאמנון שעשוע יודע מה הוא עושה ומזל שכך. אחרת כבר היו לנו פה טסלות מתנגשות ולא בפארק השעשועים
- 17.איפה אפי 29/01/2024 19:30הגב לתגובה זושל טסלה. אני עדיין מחפש
- 16.מאסק הוא איסתרא בלגינא קיש קיש קריא (ל"ת)שון 29/01/2024 19:29הגב לתגובה זו
- 15.מן הידועות 29/01/2024 19:23הגב לתגובה זומאיפה המצאת את גיבוב השטויות האלו? טסלה החליטו להפסיק את השת״פ עם מובילאיי? מן הידועות בתעשייה שמובילאיי העיפו את טסלה אחרי שבוצע שימוש מסוכן בטכנולוגיה של מובילאיי שעדיין היתה בפיתוח. טסלה סיכמו את כל עתיד הרכב האוטונומי וחברה אחראית כמו מובילאיי לא יכלה לתת לזה לקרות. מאסק עוד המשיך להתחנן במשך תקופה שיחזרו לעבוד יחד. כעבור כמה שנים גילה כל העולם עד כמה לא יציב האיש
- 14.עדיין מובילאי המובילה בתחום, כתב שלא מבין (ל"ת)רמי 29/01/2024 18:41הגב לתגובה זו
- 13.קוקו 29/01/2024 11:53הגב לתגובה זוההיתרון של טסלה שהכל in house אז אינטגרציה קלה ומהירה, אבל טסלה גנבה /העתיקה את כל תשתית המצלמות של מובילאיי, עד עכשיו במקדימה זה 3 מצלמות כמו בגרסאות מובילאיי ישנןת. אבל קצב הריצה שלה מכניס סיכונים לעולם עם הרבה סיכונים גם ככה. נהגים לא יכולים להיות שפני נסיונות
- סלטי שמיר 30/01/2024 08:21הגב לתגובה זועירבבת מוצרים של 2020 עם מוצרים של 2012
- 12.דן 29/01/2024 10:18הגב לתגובה זואף אחד לא מוכן לקחת סיכונים מיותרים ולהעלות מוקדם מידי את הרכב האוטונומי מלא על מלא לכבישים. מובילת הטכנולוגיה של הנהיגה האוטונומית, מובילאיי, הכתיבה את הדרך השפויה והבטוחה ושאר המתחרות ישרו קו, עדיין לא קצב אבל קו
- צביקה 29/01/2024 21:30הגב לתגובה זומובילאי טוענת שמערכת SuperVision מותקנת ב 100,000 מכוניות סיניות. האם ראית אי פעם וידאו שהוקלט תוך כדי נסיעה ע"י נהג הרכב, שלא הופק והופץ ע"י מוביל עצמה, שמוכיח את יכולות המערכת?
- בוקי מיקי 30/01/2024 08:26עלי באבא זה כמו אמזון גוגל ופייסבוק ביחד. תלמד סינית ותחפש ברשתות שם
- 11.איפה הרכב האוטונומי של טסלה? (ל"ת)חיפשתי 29/01/2024 10:15הגב לתגובה זו
- 10.שעשוע צדק 29/01/2024 10:14הגב לתגובה זונראה שהכתב מעוניין במאסק משוגע שיסכן בני אדם עם טכנולוגיה ב״קצב מתקדם״ לא מבוקר מאשר טכנולוגיה אחראית שרואה את האדם במרכז ולא שגעון גדלות מאסקית
- 9.דנדי 29/01/2024 09:41הגב לתגובה זובסוף זה להתגלח על הזקן של עצמך כדי שחברות חיצוניות יאמינו בך זה שוק צפוף והמחיר מערכת מובלאי יקר משל טסלה ללא ק"מ לאומת טסלה שיש לה כבר מספר ק"מ נאה.
- 8.קרן 29/01/2024 08:59הגב לתגובה זוהעובדות הן אחרות, ולמעט יחצ מצויין שטסלה מקבלת כאן, האמת רחוקה מרחק שנות אור מהמתואר בכתבה.
- 7.מלא שטויות בלי עובדות. חבל לברבר עצמך לדעת (ל"ת)קיקי 29/01/2024 08:50הגב לתגובה זו
- 6.יעקב 29/01/2024 07:23הגב לתגובה זווהופ, המליארדים זורמים. אני לא קונה.
- 5.מוביליי לא עליי 29/01/2024 00:35הגב לתגובה זוכנראה שהתוכנה איטית והמצלמות איטיות.בקיצור אינטל עם הניהול הכושל חוסר המעופף קנתה פיל לבן
- 4.אלון מ 28/01/2024 23:41הגב לתגובה זוקלאסי לקח לנסות והעתיק קורפורייט אמריקאי קלאסי לקח לו חצי שנה להעתיק לא לפתח שיטה ידועה בעולם הזה
- 3.צפריר 28/01/2024 21:51הגב לתגובה זוהמפתחים הטובים והמוחות נמצאים במרכז כל מה שפיתחה מלא חברות יכולות זמן ממש קצר ההחלטות של אינטל פשוט לא חכמות !
- דני זקן 31/01/2024 14:49הגב לתגובה זובלי קשר - יש בירושלים מהנדסים מבריקים (רובם יוצאי האוניברסיטה העברית שהיא אוניברסיטה מהמובילות בתחום ה- CV וה- AI) וההתנשאות שלך על מהנדסים ירושלמים די מסגירה את הבורות (ספק גזענות) הטבועה בך. ברמת גן עובדים כ 250 חוקרים ומהנדסים ובחיפה יש כמות דומה . בקיצור - תפסיק לבלבל במוח
- דני 29/01/2024 13:41הגב לתגובה זוהסייט ממוקם בבורסה ומכיל כ 300 חוקרים ומהנדסים. כמה שטויות אנשים רושמים, אלוהים ישמור
- נודניק 29/01/2024 14:10אולי די כבר עם הפוזה והתלישות? להגיד ''סייט'' לא מקרה אותך ל''אקזיט''...
- ראינו את חכמי המרכז. מרכז הסייבר (ל"ת)כן כן 29/01/2024 08:49הגב לתגובה זו
- 2.שלומי 28/01/2024 21:41הגב לתגובה זווכנראה גם חלק מהקוד שלהם...
- 1.אולי ידע אולי לא, כבר היינו ב2019 ואין לטסלה רכב אוטונומי מלא מלא (ל"ת)אילון 28/01/2024 21:31הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
