MSCI
צילום: גיא טל
הכר את המדד

מדד MSCI World: הבנצ'מארק להשקעה במדינות המפותחות - דומה מדי ל-SP500

למרות שמו, מדד ה-MSCI World שהפך לבנצ'מארק של השקעות גלובליות, לא כולל את כל מדינות העולם אלא רק את המדינות המפותחות; המדד מושפע יתר המידה מהמניות הגדולות בארצות הברית, עד שהפך לכמעט תאום סיאמי של מדד ה-SP500
גיא טל | (3)

העולם שמחוץ לארצות הברית

עד כה סקרנו רק מדדים העוקבים אחר מניות מהבורסות בארצות הברית. גם מדד כלל המניות עליו כתבנו בשבוע שעבר כולל את כל המניות אבל דווקא אלא שבארצות הברית. אז למרות שלפעמים נדמה ששוק ההון בארצות הברית הוא היחידי שבאמת חשוב, ישנם גם, תאמינו או לא, שווקי מניות מחוץ לארצות הברית, חלקם גם די משמעותיים. 

יחד עם זאת גם במדדים ה"אמריקאים" שסקרנו עד כה ישנה גם חשיפה בינלאומית די משמעותית. הן בחברות זרות שנסחרות בארצות הברית, והן חברות אמריקאיות שחלק משמעותי מהכנסותיהן מגיע מעסקים שמעבר לים. בכל זאת יש כאלה שירצו לתת משקל משמעותי יותר לחברות מחוץ לארצות הברית. אחד המדדים הפופולריים ביותר שמספק חשיפה כזו הוא ה-MSCI World שמפעילה חברת המדדים MSCI. חברה זו היא אחת מחברות המדדים הגדולות בעולם, והיא מציעה מעל 160 אלף מדדים שונים. כלל הנכסים העוקבים אחר מדדי החברה מגיעים למעל 15 טריליון דולר. אבל החשוב שבהם ככל הנראה הוא MSCI World. 

היסטוריה וקריטריונים 

MSCI היא ראשי תיבות של: מורגן סטנלי אינטרנשיונל קפיטל. היא הייתה חברת בת של בנק מורגן סטנלי שהוקמה בשנת 1968 ומאוחר יותר, בשנת 2007, הונפקה כחברה עצמאית. 

המדד הזה נוצר עוד בשנת 1969. כזכור, הרעיון של השקעה בפועל לפי מדדים בעזרת כלי השקעה ייעודיים החל רק באמצע שנות ה-70 כך שהמדד בדומה לאחרים שפעלו באותה תקופה נועד רק לתת מידע כללי על שוק המניות ולא להוות מכשיר השקעה. בהמשך, בדומה למדדים האחרים, החלו להיווצר קרנות ותעודות העוקבות אחריו או מנסות להכות אותו. כיום הוא נחשב לבנצ'מארק המרכזי להשקעות גלובליות. 

חשוב לציין שהמדד לא מתעלם מארצות הברית. להיפך, היא מהווה את רוב המדד עד כדי כך שאולי אפשר להתייחס אליו פשוט כעוד ווריאציה דומה למדדים האחרים שראינו. הוא פשוט לא מתרכז רק בארצות הברית אלא גם במדינות נוספות. כמו כן חשוב לציין, שהשם מעט מטעה. המדד לא כולל את כל המדינות בעולם, ואפילו לא את רובן, אלא רק את המדינות המפותחות. להשקעה במדינות אחרות מציעה MSCI מדדים אחרים

המתדולוגיה של MSCI כוללת את "מדד האב" MSCI All Country World Index (ACWI) הפחות מפורסם, שממנו מתפלגים מדדים לפי אזורים שונים בעולם - שווקים מפותחים, מתפתחים ועוד סיווגים ותתי סיווגים שונים. המדד הכללי הזה מכסה כ-85% משוק המניות העולמי עם מעל 3000 מניות גדולות ובינוניות מ-23 מדינות מפותחות ו-24 מדינות מתפתחות. 

המדד "הבן" החשוב ביותר הוא ה-MSCI World שכולל מניות גדולות ובינוניות מ-23 מדינות מפותחות ואמור לשקף את שווקי המניות ברחבי העולם המפותח. בין המדינות האלו ניתן למצוא גם את ישראל שכמובן לא תופסת מקום מרכזי במדד אבל כן נוכחת. חברות מדדים אחרים כוללות את ישראל במדינות המתפתחות ולא המפותחות. שינויים כאלה קיימים גם ביחס למדינות כמו פולין או דרום קוריאה. 

נכון לסוף שנת 2023 כמעט 70% מהמדד הוא מארצות הברית. מדובר בשיקוף של התפתחות שווקי המניות בעולם. אם בשנות ה-80 של המאה הקודמת אסיה פאסיפיק (בעיקר יפן) היוותה כמעט 50% מהמדד, ובתחילת שנות האלפיים אירופה הייתה מעל 30%, בעשורים האחרונים שני האזורים האלו הצטמצמו צפון אמריקה, ובעיקר ארצות הברית התרחבה על חשבונם עד שכיום היא שולטת כמעט לחלוטין במדד. 

קיראו עוד ב"גלובל"

המדינות הבולטות ביותר לאחר ארצות הברית הן יפן (6%) בריטניה (4%), צרפת (3.2%) וקנדה (3.2%). 

מבחינת סקטורים, טכנולגיית מידע הוא הגדול ביותר בפער עם 23% מהמדד, וכפי שניתן לראות גם פה לענקיות הטק משקל יתר. השני הוא פיננסים (15.2%), שירותי בריאות (12%) ותעשייה (11.1%). 

סך הכל כולל המדד מעל 1500 מניות והוא מכסה כ-85% משווי שוק המניות במדינות הכלולות בו. כאמור, השפעת ענקיות הטק ניכרת גם במדד הזה. אפל מהווה 5% מהמדד, מיקרוסופט 4.4%, אמזון 2.3% וכו'. למעשה כל עשר המניות הראשונות במדד הן חברות אמריקאיות, ואותן השולטות גם ב-SP500 ובנאסד"ק. שיטת בחירת המניות והמשקל שלהן נוטה לטובת מניות גדולות, ואלו נסחרות בעיקר בארצות הברית. 

ישנן גרסאות שונות של המדד בין השאר במטבעות שונים (דולר, יורו ועוד) או בגרסה הכוללת השקעה חוזרת של דיבידנדים. משקל המניות במדד נקבע לפי שווי המניות החופשיות. 

ביצועים

בדומה למדדים אחרים העוקבים אחר מניות לאורך זמן המדד מניב תשואות יפות. הנה התוצאות בשנים האחרונות בהשוואה למדדים המרכזיים:

ההשפעה הגוברת בשנים האחרונות של שוק המניות בארצות הברית ובעיקר של המניות הגדולות ניכר בכך שהמדד מתנהג כמעט אותו דבר בדיוק כמו ה-SP500. לפעמים מעט יותר לפעמים מעט פחות, אבל תמיד באזור. 

מכפיל הרווח הממוצע במדד הוא כ-20.7, המכפיל העתידי הוא 17.4 ותשואת הדיבידנד היא 1.93%. 

כלי השקעה

כיאה למדד החשוב ביותר בתחום ההשקעות בשווקים מפותחים ישנן אינספור תעודות סל וקרנות נאמנות שעוקבות אחר המדד או מנסות להכות אותו. בין השאר  ISHARES MSCI WORLD ETF ,  INVESCO MSCI WORLD UCITS ETF ACC 0%  ועוד רבות. ישנן גם קרנות תעודות סל אירופאיות שעוקבות אחר המדד. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משה כהן 12/09/2024 14:01
    הגב לתגובה זו
    מספר קרן: 1185164
  • 2.
    עידן 26/01/2024 11:51
    הגב לתגובה זו
    הכותרת מטעה....
  • 1.
    די לבינונויות 26/01/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    ארצות הברית ויפן מדינות מפותחות ולא מתפתחות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.