בורסת הונג קונג
צילום: WiNG@wikipedia

מדד ההאנג סאנג ירד כבר ב-9% מתחילת השנה - כלכלת סין מדאיגה את המשקיעים

המדד המוביל בהונג קונג מושפע מאוד מכלכלת סין מאחר וכלולות בו הרבה מאוד חברות סיניות; המדד יורד כבר 4 שנים ברצף, האם הוא יכול להתאושש?
רוי שיינמן | (1)

מדד ההאנג סאנג ירד ב-3% ביממה האחרונה והשלים ירידה של 9% מתחילת השנה, וזאת לאחר ש-2023 הייתה השנה הרביעית ברצף בה הציג המדד ירידות. הסיבה לירידות האלה היא בכלל סין, וזאת עקב העובדה שבמדד כלולות הרבה חברות סיניות, בנוסף למתחים הגיאו-פוליטיים בין שתי המדינות.

המשבר הכלכלי בסין

סין נמצאת במשבר כלכלי שמקורו בענף הנדל"ן שלה - משבר הנדל"ן בסין שונה מזה שאנחנו מכירים בארץ למשל, והוא חמור הרבה יותר. בסין יש יותר מדי היצע וביקוש מועט. הסיבה לכך היא שבשנות ה-90 בתים נמכרו בקצב מהיר, חברות הנדל"ן מינפו את עצמן יותר מדי והשקיעו בפרויקטים חדשים עוד לפני שהספיקו למכור את הפרויקטים הישנים, והדבר הזה השאיר אותם עם המון פרויקטים לא מכורים והלוואות שאין ביכולתם לשלם. המצב החמיר כל כך עד שאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בשוק, אברגרנדה, הגיעה לחדלות פירעון בשנת 2021.

ענף הנדל"ן הכניס את כל השוק לסחרור, וכתוצאה מכך הרבה משקיעים זרים משכו את הכספים שלהם מהשווקים. לפני חודשיים פורסם נתון ההתחייבויות הקשורות להשקעות ישירות - מדד של ההשקעות הזרות הישירות הכולל את הסכומים של הכספים הזרים בסין - והציג הפרש שלילי של 11.8 מיליארד דולר לעומת התקופה המקבילה. רוב האנליסטים מצביעים על כך שהסיכון בסין פשוט עלה: "לא רק שחברות זרות מסרבות להשקיע מחדש את הרווחים שלהן, אלא שלראשונה אי פעם הן מוכרות את הפעילות שלהן לשחקנים מקומיים ולוקחים את הכספים הביתה", כתב האנליסט ניקולס לארדי, ממכון פטרסון.

המצב הגיאופוליטי בין סין להונג קונג

הונג קונג היא חצי אי (הכולל עוד מספר איים) הגובל בסין. סין רואה בהונג קונג כחלק ממנה, וב-1997, בריטניה ששלטה בהונג קונג עד אז יצאה ממנה ונתנה לה עצמאות לתקופה של 50 שנה, משמע הונג אמורה לעבור לשליטת סין בשנת 2047, אבל סין לא רוצה לחכות והיא כל הזמן פועלת לערעור היציבות בהונג קונג.

היא עושה זאת קודם כל בצורה רשמית - בפרלמנט בהונג קונג, המונה 70 מושבים, בערך שני שליש מהנציגים הם מטעם סין. ושיטת הבחירות במדינה עוד יותר מוטה לטובת סין - כאשר יש בחירות במדינה, התושבים מצביעים לנציגים רק עבור 40 מושבים, כאשר 30 המושבים הנותרים מחולקים למגזרי התעשייה השונים - מושב אחד לנציג מטעם מגזר הכלכלה, אחד מהמגזר הרפואי, אחד ממגזר הביטוח וכן הלאה. מי שבוחר את הנציגים לאותם מושבים הם החברות באותם תחומים, ומאחר ולחברות יש תמריץ לשמור על יחסים טובים עם סין, גם המושבים האלה בעצם שייכים בעקיפין לסין.

בנוסף, סין גם פועלת להגביל את חופש הביטוי בהונג קונג (באופן בלתי רשמי) כאשר דווח כבר על עשרות אם לא מאות אנשים שהתבטאו נגד סין, או כאלה שברחו מסין להונג קונג, ונעלמו באופן מסתורי. כחלק מהאוטונומיה שניתנה להונג קונג, למדינה אין הסכם הסגרה עם סין, וב-2019 התעורר ברחובות הונג קונג גל מחאה אדיר בדיוק מהסיבה הזו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הסיום כאילו נקטע 17/01/2024 09:38
    הגב לתגובה זו
    הסיום כאילו נקטע, חבל... נשמע שיש עוד הרבה מה להוסיף
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".