בורסת הונג קונג
צילום: WiNG@wikipedia

מדד ההאנג סאנג ירד כבר ב-9% מתחילת השנה - כלכלת סין מדאיגה את המשקיעים

המדד המוביל בהונג קונג מושפע מאוד מכלכלת סין מאחר וכלולות בו הרבה מאוד חברות סיניות; המדד יורד כבר 4 שנים ברצף, האם הוא יכול להתאושש?
רוי שיינמן | (1)

מדד ההאנג סאנג ירד ב-3% ביממה האחרונה והשלים ירידה של 9% מתחילת השנה, וזאת לאחר ש-2023 הייתה השנה הרביעית ברצף בה הציג המדד ירידות. הסיבה לירידות האלה היא בכלל סין, וזאת עקב העובדה שבמדד כלולות הרבה חברות סיניות, בנוסף למתחים הגיאו-פוליטיים בין שתי המדינות.

המשבר הכלכלי בסין

סין נמצאת במשבר כלכלי שמקורו בענף הנדל"ן שלה - משבר הנדל"ן בסין שונה מזה שאנחנו מכירים בארץ למשל, והוא חמור הרבה יותר. בסין יש יותר מדי היצע וביקוש מועט. הסיבה לכך היא שבשנות ה-90 בתים נמכרו בקצב מהיר, חברות הנדל"ן מינפו את עצמן יותר מדי והשקיעו בפרויקטים חדשים עוד לפני שהספיקו למכור את הפרויקטים הישנים, והדבר הזה השאיר אותם עם המון פרויקטים לא מכורים והלוואות שאין ביכולתם לשלם. המצב החמיר כל כך עד שאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בשוק, אברגרנדה, הגיעה לחדלות פירעון בשנת 2021.

ענף הנדל"ן הכניס את כל השוק לסחרור, וכתוצאה מכך הרבה משקיעים זרים משכו את הכספים שלהם מהשווקים. לפני חודשיים פורסם נתון ההתחייבויות הקשורות להשקעות ישירות - מדד של ההשקעות הזרות הישירות הכולל את הסכומים של הכספים הזרים בסין - והציג הפרש שלילי של 11.8 מיליארד דולר לעומת התקופה המקבילה. רוב האנליסטים מצביעים על כך שהסיכון בסין פשוט עלה: "לא רק שחברות זרות מסרבות להשקיע מחדש את הרווחים שלהן, אלא שלראשונה אי פעם הן מוכרות את הפעילות שלהן לשחקנים מקומיים ולוקחים את הכספים הביתה", כתב האנליסט ניקולס לארדי, ממכון פטרסון.

המצב הגיאופוליטי בין סין להונג קונג

הונג קונג היא חצי אי (הכולל עוד מספר איים) הגובל בסין. סין רואה בהונג קונג כחלק ממנה, וב-1997, בריטניה ששלטה בהונג קונג עד אז יצאה ממנה ונתנה לה עצמאות לתקופה של 50 שנה, משמע הונג אמורה לעבור לשליטת סין בשנת 2047, אבל סין לא רוצה לחכות והיא כל הזמן פועלת לערעור היציבות בהונג קונג.

היא עושה זאת קודם כל בצורה רשמית - בפרלמנט בהונג קונג, המונה 70 מושבים, בערך שני שליש מהנציגים הם מטעם סין. ושיטת הבחירות במדינה עוד יותר מוטה לטובת סין - כאשר יש בחירות במדינה, התושבים מצביעים לנציגים רק עבור 40 מושבים, כאשר 30 המושבים הנותרים מחולקים למגזרי התעשייה השונים - מושב אחד לנציג מטעם מגזר הכלכלה, אחד מהמגזר הרפואי, אחד ממגזר הביטוח וכן הלאה. מי שבוחר את הנציגים לאותם מושבים הם החברות באותם תחומים, ומאחר ולחברות יש תמריץ לשמור על יחסים טובים עם סין, גם המושבים האלה בעצם שייכים בעקיפין לסין.

בנוסף, סין גם פועלת להגביל את חופש הביטוי בהונג קונג (באופן בלתי רשמי) כאשר דווח כבר על עשרות אם לא מאות אנשים שהתבטאו נגד סין, או כאלה שברחו מסין להונג קונג, ונעלמו באופן מסתורי. כחלק מהאוטונומיה שניתנה להונג קונג, למדינה אין הסכם הסגרה עם סין, וב-2019 התעורר ברחובות הונג קונג גל מחאה אדיר בדיוק מהסיבה הזו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הסיום כאילו נקטע 17/01/2024 09:38
    הגב לתגובה זו
    הסיום כאילו נקטע, חבל... נשמע שיש עוד הרבה מה להוסיף
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.