נתניהו וסמוטריץ
צילום: דוברות רהמ

האם ישראל בדרך למיתון? תחזית האוצר הנסתרת: ירידה של 19% בצמיחה ברבעון הרביעי של 2023

הצמיחה בשנת 2024 תעמוד רק על 1.6%, הרבה פחות ממה שהעריכו רק בחודש יוני האחרון, הערכה שעמדה על 2.7%. בתרחיש חמור של לחימה עצימה בגזרה הצפונית מזהיר הכלכלן הראשי כי  הצמיחה עלולה להיות שלילית ולעמוד על 1.5%-
נחמן שפירא | (8)

האם מדינת ישראל בדרך למיתון? הכלכלן הראשי במשרד האוצר,  ד''ר שמואל אברמזון חושש שכן. הכלכלן הראשי במשרד אוצר, פרסם היום את התחזית הכלכלית שהציג לחברי ממשלה לפני ההצבעה על התקציב. לפי הכלכלן הראשי, הצמיחה ברבעון הרביעי של 2023 צפויה להתרסק ב-19%, וזאת לעומת הצמיחה של 3% בשלושת הרבעונים הראשונים.

באופן מוזר, פורסמה הסקירה בחשבון הלינקדין של האגף באוצר, ולא בערוצים הרגילים. בנוסף מעריך הכלכלן הראשי באוצר כי כתוצאה מהמלחמה, הצמיחה בשנת 2024 תעמוד רק על 1.6%, הרבה פחות ממה שהעריכו שם רק בחודש יוני האחרון, הערכה שעמדה על 2.7%. בסקירה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון שגם הוצגה בפני השרים בייבת הממשלה, העריכו בבנק כי הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2%.

אברמזון ציין כי החישוב נעשה בהערכה כי עד סוף הרבעון הראשון של 2024 יסתיים התמרון ואנחנו נעבור לשגרת מלחמה.

ישיבת הממשלה אתמול צילום חיים צח לעמ

 ישיבת הממשלה אתמול צילום חיים צח לעמ​

 

חור בכיס של 36 מיליארד שקל

בנוסף מציין אברמזון, כי הכנסות המדינה בשנת 2024 יסתכמו ב-449.1 מיליארד שקל, כאשר מתוכם 417.4 שקל יהיו ממסים, ו-31.7 מיליארד שקל יהיו כתוצאה מהכנסות אחרות. הנתון הזה מהווה ירידה של 36.4 מיליארד שקל בהכנסות המדינה. בהשוואה לתחזית בחודש יוני. ירידה של 1.9% תוצר. לפי התחזית הצמיחה לנפש תהיה שלילית ותעמוד על 0.3%-. הכלכלן הראשי גם הזהיר את שרי הממשלה מכניסה של ישראל למיתון קשה.  אברמזון ציין בסקירה כי בתרחיש חמור של לחימה עצימה בגזרה הצפונית במשך רבעון, הצמיחה עלולה להיות שלילית ולעמוד על 1.5%-.

שמואל אברמזון צילום דוברות משרד האוצר

 הכלכלן הראשי שמואל אברמזון. צילום דוברות משרד האוצר​

יותר אופציה לשלילי

הכלכלן הראשי ציין כי ישנם תרחישים רבים לצמיחה שלילית כגון החמרה במצב המלחמה בישראל, וכן עיכוב התאוששות ענפים בכלכלה כגון הנדל"ן והחקלאות, והאטה בענף ההייטק, מנגד ציין כי באם המלחמה תסתיים בצורה מהירה יותר וכן באם יחודשו תהליכי הנורמליזציה עם העולם ערבי ותתגבר העלייה לארץ, אלו יכולים לשפר משמעותית את מצב הכלכלה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    איש שמבין 17/01/2024 01:35
    הגב לתגובה זו
    ההייטק הישראלי עם הזמן בסכנת הכחדה בגלל מחסור חמור מאד במהנדסים איכותיים, בעוד שבני דור הZ לא נמשכים לתפקידי הנדסה ופיתוח ואין להם את הדרייב והאמביציה וההיסטוריה שיש לקודמיהם בני דורות ה Y והZ. מהנדסים טובים זה תוצר של תרבות מסויימת ששייכת לנחלת העבר במדינתנו והתרבות העכשיוית דאגה לקעקע את היווצרותו של הון אנושי משובח... מעט המהנדסים המנוסים שנותרו בארץ שוקלים כולם להגר לחו״ל כך או אחרת, במוקדם או במאוחר, חלקם גם מסכנים את המדינה אם יפרעו מהר מדי את חובותיהם לבנקים או שיגיעו מהר מדי לעצמאות כלכלית... זה מסכן את המשק ואת הבנקים ולכן יש מלחמה סמויה מאד מעין הציבור עם מעורבות עד משרדי ממשלה ואפילו ארגוני המודיעין והביטחון לדאוג שזה לא יקרה באמצעים שונים.
  • 6.
    שאול 16/01/2024 20:15
    הגב לתגובה זו
    עם ממשלה פסיכופטית וראש ממשלה בוגד מושחת שבורח מהכלא ישראל מובלת לאבדון . חייבים לסלק אותם .
  • 5.
    אבו חרטא ובניו 16/01/2024 18:37
    הגב לתגובה זו
    שמתעדכן מטה
  • 4.
    מ. כהן 16/01/2024 17:30
    הגב לתגובה זו
    יש אנשים שעדיין חיים באופוריה, פוליטיקאים למיניהם, שלא מבינים את גודל התהום, מאשרים תקציב שלא תואם את מצב הכלכלה, חיים בעבר. יש צורך בהורדה חדה של הריבית ונקיטת צעדים משלימים, ולא משנה אם הדולר יעלה, וזה כולל קיצוץ חד בתקציב ההזוי.להימנע מעליית מיסים ככל האפשר זה מדכא צמיחה.
  • 3.
    הרסה את המדינה והכלכלה (ל"ת)
    ממשלה רעה 16/01/2024 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יותם 16/01/2024 17:18
    הגב לתגובה זו
    להחזיר את מזוודות הכסף שחילק להם נתניהו בעבר. ישראל זקוקה לכל שקל.
  • דרור 16/01/2024 20:17
    הגב לתגובה זו
    בוגד ארור משת"פ של חמאס . הוא חייב להירקב בצינוק .
  • 1.
    צבי 16/01/2024 17:15
    הגב לתגובה זו
    אם יחסלו את סינואר ודף הצמיחה יכולה להיות 4.5%.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.