טסלה
צילום: אתר החברה

טסלה שוב מורידה מחירים בסין - המנייה יורדת ב-3.5%

טסלה שוב הורידה מחירים בסין למכוניות מדגם 3 ומדגם Y שלה לאור התחרות ההולכת וגוברת; BYD, שכבר עקפה את טסלה במספר המכירות, מחייכת מהצד; טסלה גם הודיעה שתעצור את הפעילות במפעל בברלין בגלל עיכובים בשרשרת האספקה כתוצאה מהמצור החות'י בים האדום
רוי שיינמן | (5)

טסלה  TESLA INC שוב מורידה את המחירים בסין, אבל הפעם לא בגלל מלאים גדולים אלא בגלל התחרות. החברה הורידה את המחירים של רכביה מדגם 3 ומדגם Y ב-3%-6%. הדגם הבסיסי של מודל Y מתחיל כעת ב-36 אלף דולר, לעומת 37 אלף דולר לפני ההורדה, והדגם הבסיסי של מודל 3 מתחיל ב-34.5 אלף דולר, לעומת 36.5 אלף דולר לפני ההורדה.

טסלה

מודל 3 של טסלה; קרדיט: אתר החברה

הורדות מחירים של כמעט 20% בשנתיים

המשקיעים קיוו שהורדות המחירים של טסלה הם כבר נחלת העבר, אחרי הורדות אגרסיביות בשנת 2022 ו-2023 שהגיעו לאור התגברות התחרות והצטברות מלאים. מודל 3 של טסלה בארה"ב למשל נמכר ב-2022 ב-47 אלף דולר, כאשר בתחילת 2023 הוא כבר ירד ל-44 אלף דולר ובאפריל כבר הגיע ל-40 אלף דולר, ובסוף השנה כבר ירד ל-39 אלף דולר - זאת ירידה של כמעט 20% בטווח של בסך הכל שנתיים.

הורדות המחירים האחרונות יציתו מחדש את החששות לגבי הרווחיות והתחרותיות של טסלה. הרווחיות הגולמית של טסלה ב-2022 עמדה על 17%, בעוד ב-2023, עם שקלול ההערכות לרבעון הרביעי, הרווחיות שלה תעמוד על 10%, כאשר הצפי ל-2024 הוא לשיעור דומה.

מניית טסלה

מניית טסלה ב-12 החודשים האחרונים

לא חסרים ביקושים

ביקושים לרכבים חשמליים הם ממש לא הבעיה - הביקושים לרכבים באופן כללי עולה, כאשר ב-2023 נמכרו 25.4 מיליון רכבים בסין לעומת 23.2 מיליון רכבים ב-2022, ומתוכם נמכרו ב-2023 8.7 מיליון רכבים היברידיים וחשמליים, לעומת 6.5 מיליון רכבים ב-2022.

הבעיה של טסלה היא שהיא לא עומדת בתחרות - היצרנית הסינית BYD למשל עקפה את טסלה במספר המסירות ברבעון הרביעי כאשר היא מסרה 526 רכבים לעומת רק 473 אלף רכבים שמסרה טסלה ברבעון. הסיבה העיקרית ש-BYD הצליחה לעקוף את טסלה היא בדיוק הזירה בה טסלה מנסה להילחם איתה - המחיר.

קיראו עוד ב"גלובל"

הרכבים של BYD נמכרים במתחת ל-30 אלף דולר ליחידה, בעוד כאמור הרכבים של טסלה עדיין נמכרים במעל ל-34 אלף דולר ליחידה.

המצור החות'י מתחיל להשפיע גם על טסלה

המצור החות'י בים האדום כבר משפיע על חברות רבות בעולם כתוצאה מהשיבושים שהוא יוצר בשרשרת האספקה הימית, ועכשיו השיבושים האלה מגיעים גם לטסלה - החברה הודיעה כי תעצור את פעילות המפעל בברלין למשך שבועיים החל מה-29.1 מסיבה שהוא חווה עיכובים בהגעה של מרכיבים חשובים לייצור המגיעים מאסיה.

חייל חות'י; קרדיט: טוויטר

חייל חות'י; קרדיט: טוויטר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המערב חלש חלש מול המשוגעים באזור (ל"ת)
    בן 13/01/2024 00:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק בישראל הזויים מציעים טסלה יד2 ב-250 אלף שקל. חחח. (ל"ת)
    טסלה = רכב פח אשפה 12/01/2024 20:57
    הגב לתגובה זו
  • ניר 13/01/2024 20:06
    הגב לתגובה זו
    כל אוטו קקמייקה עם נתונים סבירים ביד 2 הבעלים מבקש 5-10 אלף מעל המחירון, כאילו מוכרים זהב. ובכלל, רוב הרכבים העממיים ביד 2 זה סוחרים, הם משגעים את השוק ומקפיצים מחירים, אל תקנו מהם, שייחנקו.
  • 1.
    בסוף המשקיעים יפנימו שמדובר ביצרני רכב שנסחרת במכפיל 80 (ל"ת)
    האורקל מנס ציונה 12/01/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
  • האורקל מתל אביב 13/01/2024 01:40
    הגב לתגובה זו
    תחקור
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.