אמנון שעשוע
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

"מובילאיי מצליחה במה שחשוב - הסכמים חדשים; בעיות המלאי הן בטווח הקצר"

פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה, בשיחה עם בארונ'ס: "הרשימה ההולכת וגדלה של הסכמים עם חברות רכב היא הרבה יותר משמעותית מאשר בעיה קצרת טווח של מלאי עודף של המערכת הבסיסית אצל הלקוחות"
אדיר בן עמי | (7)

לאחר אזהרת הרווח שפירסמה מובילאיי מובילאיי שמספקת מערכות לנהיגה חצי-אוטומטית ונהיגה אוטומטית, והנפילה של 30% במניית החברה, בנק אוף אמריקה פרסם עדכון שלילי במיוחד. האנליסטים של הבנק הורידו המלצה ל"תשואת חסר" והתחזית לשנתיים הבאות היא לרווחים נמוכים שמבטאים עד 85 סנט למניה.

בנוסף, חתכו האנליסטים את מחיר היעד במעל 50% ל-22 דולר. המניה נסחרת כעת ב-31 דולר. מייסד ומנכ"ל החברה, פרופ' אמנון שעשוע, ניסה להסביר בראיון למגזין בארונ'ס כי התחזית החלשה היא עניין של טווח קצר ואילו החדשות החשובות הן ההודעות מהימים האחרונים על זכיות ופיתוחים של מערכות לחברות רכב נוספות.

התפקיד של המנכ"ל הוא להרגיע, אבל לא בטוח שאחרי הראיון משקיעים יהיו רגועים. שעשוע יודע "למכור" את המוצר שנקרא מובילאיי למשקיעים - הוא עשה זאת לאינטל, למשקיעים בבורסה, אבל במבחן התוצאות לארוך זמן החברה לא מצליחה להצדיק את השווי שניתן לה. שעשוע משחק במגרש שנוח לו - הטכנולוגיה והזכיות בהסכמים חדשים שמוכיחים לדבריו את היתרונות, אבל בסוף מסתכלים על השורה התחתונה.

זכיות בפרויקטים שמתעכבים או נדחים עושים בשלב הראשון יח"צ ומחזקים את התדמית הטכנולוגית, אבל כשלא רואים אותם מתממשים בדוחות הכספיים זו אכזבה גדולה.  

 

אזהרת רווח חמורה

מובילאיי התרסקה ב-30% לאחר שהחברה גילתה כי אצל הלקוחות נבנה מלאי מוגזם של מוצרי החברה וכתוצאה מכך התחזית לרבעון הבא נחתכה בחצי. האנליסטים מצפים למחזור שנתי של 700-900 מיליון דולר מתחת לתחזיות - לכיוון 1.9 מיליארד דולר.

איך מגלים לפתע נפילה של עשרות אחוזים בתחזית? האם לא היו סימנים לפני כן? אלו שאלות פתוחות. מה שברור הוא שזאת מעידה גדולה, כשהאנליסטים סבורים שגם הצמיחה ב-2025 תהיה חלשה ומצביעים על הסיכונים מצד המתחרות והעיכובים בתחום הרכב האוטונומי שאליו מכוונים מוצרי החברה. 

החברה הסבירה את הירידה במכירות בהצטברות מלאי אצל הלקוחות. הטענה היא שמשבר האספקה בתקופת הקורונה הוביל להזמנת יתר אצל החברות. הזמנות שיצרו מלאי גבוה. כתוצאה מכך, מובילאיי צופה כעת שההכנסות ברבעון הראשון ירדו ב-50% לעומת שנה קודם לכן. בשאר השנה, החברה צופה שההכנסות ישארו ללא שינוי או יעלו בשיעור חד ספרתי לעומת השנה קודם לכן.

בראיון לבארונ'ס, הסביר פרופ' שעשוע כי מדובר בתקלת מלאי של רבעון אחד שלא צפויה להשפיע לאורך זמן על העסק. "החזון הופך למציאות", אמר שעשוע והתייחס לתקלה במוצרים להערכתו הבסיסיים של החברה שנועדו לעזור לנהג להימנע מהתנגשות ולשמור על הנתיב כ-"hands on, eyes on”, כלומר מערכות  שעדיין דורשות את תשומת הלב המלאה של הנהג. הוא הדגיש כי הביקוש למוצר המתקדם יותר של החברה, Supervision, נמצא בעלייה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

שלב מעל Supervision, נמצאת מערכת Chauffeur, המספקת רמה גבוהה יותר של אוטונומיה ומאפשרת נהיגה “hands off, eyes off”, כלומר מאפשרת לנהג לעשות דברים אחרים בזמן הנהיגה. מובילאיי מציעה גם מערכת של אוטונומיה מלאה למוניות אוטונומיות ויישומים דומים, הנקראת Drive. 

המשקיעים עקבו מקרוב אחר מערכת היחסים של מובילאיי עם Zeekr, מותג שנמצא בבעלות יצרנית הרכבים החשמליים הסינית ג'ילי. כ-160,000 רכבי Zeekr נמסרו בשנת 2023 כאשר מותקנת עליהם המערכת של מובילאיי. מכוניות רבות נוספות צפויות להצטייד במערכת של מובילאיי, כאשר החברה חתמה על הסכמים עם פולסטר, ולוו, Mahindra ההודית, פורשה ו-FAW. בנוסף, קיים הסכם גם עם יצרנית רכב שנותרה אנונימית לאספקת המערכות לכ-17 דגמי מכוניות שלה. לפי המנכ"ל, בחודש חודשיים הקרובים זהות החברה תתגלה. 

לפי שעשוע, הרשימה ההולכת וגדלה של הסכמים עם חברות רכב היא הרבה יותר משמעותית לחברה מאשר לטענתו - "בעיה קצרת טווח של מלאי עודף של המערכת הבסיסית אצל הלקוחות".

שעשוע מסביר כי כאשר מובילאיי זוכה בעסקה, לוקח בערך שנתיים לפתח את המערכת, אך הרכבים בהם המערכת מותקנת מיוצרים במשך שבע שנים או יותר. "זהו לא סיפור של שחיקת נתח שוק"

 

התחזית ל-2024 והדוחות לרבעון השלישי

מובילאיי צופה שהכנסותיה ב-2024 יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי צפוי להיות בין 378-468 מיליון דולר, כאשר ההפסד התפעולי ברבעון הראשון צפוי להסתכם בטווח בין 242-257 מיליון דולר. החברה צופה שעיקר הפגיעה תהיה ברבעון הראשון - היא צופה שההכנסות יהיו נמוכות ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל, בו הסתכמו ההכנסות ב-458 מיליון דולר. לגבי שלושת הרבעונים האחרים של 2024 החברה צופה הכנסות דומות, כאשר בתרחיש האופטימי היא צופה צמיחה חד ספרתית לעומת הרבעונים המקבילים.

בתוצאותיה לרבעון השלישי החברה דיווחה על רווח למניה של 22 סנט והכנסות של 530 מיליון דולר לעומת הצפי בוול סטריט לרווח למניה של 17 סנט והכנסות של 528.2 מיליון דולר. גם ביחס לרבעון המקביל אשתקד מדובר בשיפור אז הכניסה החברה 450 מיליון דולר והרווח הסתכם ב-0.15 דולר למניה. עיקר הצמיחה יוחס אז לכמות הזמנות גדולה יותר אבל גם לעליה במחיר ממוצע למערכת לכ-53.8 דולר שנבע מעליה במחיר של שבב ה-EyeQ של החברה. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה 12/01/2024 12:54
    הגב לתגובה זו
    חברות אחרות עשו מצלמה יותר טובה והחברה הזו תרד עוד הרבה.
  • 3.
    שחף 12/01/2024 11:19
    הגב לתגובה זו
    מתחרים שעוד רגע שוטפים את השוק
  • 2.
    מ. כהן 12/01/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    עליהה, עד אז שומר נפשו ירחק.
  • מוטוריק 12/01/2024 15:35
    הגב לתגובה זו
    כמה עוד צריך להוכיח?
  • עוד אחד שחייבים לו. לך תיתקאוות. (ל"ת)
    ביז'ו 12/01/2024 12:03
    הגב לתגובה זו
  • חחח.. אתה בטח מאלה שיש להם "חוזה" עם המדינה (ל"ת)
    אחים לנזק 12/01/2024 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן בכיר 12/01/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    שעשוע צודק. הצטבר מלאי, המלאי יגמר (כמו שעושים עליכם סיבוב עם "מחירי הנפט").
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.