"מובילאיי מצליחה במה שחשוב - הסכמים חדשים; בעיות המלאי הן בטווח הקצר"
לאחר אזהרת הרווח שפירסמה מובילאיי מובילאיי שמספקת מערכות לנהיגה חצי-אוטומטית ונהיגה אוטומטית, והנפילה של 30% במניית החברה, בנק אוף אמריקה פרסם עדכון שלילי במיוחד. האנליסטים של הבנק הורידו המלצה ל"תשואת חסר" והתחזית לשנתיים הבאות היא לרווחים נמוכים שמבטאים עד 85 סנט למניה.
בנוסף, חתכו האנליסטים את מחיר היעד במעל 50% ל-22 דולר. המניה נסחרת כעת ב-31 דולר. מייסד ומנכ"ל החברה, פרופ' אמנון שעשוע, ניסה להסביר בראיון למגזין בארונ'ס כי התחזית החלשה היא עניין של טווח קצר ואילו החדשות החשובות הן ההודעות מהימים האחרונים על זכיות ופיתוחים של מערכות לחברות רכב נוספות.
התפקיד של המנכ"ל הוא להרגיע, אבל לא בטוח שאחרי הראיון משקיעים יהיו רגועים. שעשוע יודע "למכור" את המוצר שנקרא מובילאיי למשקיעים - הוא עשה זאת לאינטל, למשקיעים בבורסה, אבל במבחן התוצאות לארוך זמן החברה לא מצליחה להצדיק את השווי שניתן לה. שעשוע משחק במגרש שנוח לו - הטכנולוגיה והזכיות בהסכמים חדשים שמוכיחים לדבריו את היתרונות, אבל בסוף מסתכלים על השורה התחתונה.
זכיות בפרויקטים שמתעכבים או נדחים עושים בשלב הראשון יח"צ ומחזקים את התדמית הטכנולוגית, אבל כשלא רואים אותם מתממשים בדוחות הכספיים זו אכזבה גדולה.
אזהרת רווח חמורה
מובילאיי התרסקה ב-30% לאחר שהחברה גילתה כי אצל הלקוחות נבנה מלאי מוגזם של מוצרי החברה וכתוצאה מכך התחזית לרבעון הבא נחתכה בחצי. האנליסטים מצפים למחזור שנתי של 700-900 מיליון דולר מתחת לתחזיות - לכיוון 1.9 מיליארד דולר.- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך מגלים לפתע נפילה של עשרות אחוזים בתחזית? האם לא היו סימנים לפני כן? אלו שאלות פתוחות. מה שברור הוא שזאת מעידה גדולה, כשהאנליסטים סבורים שגם הצמיחה ב-2025 תהיה חלשה ומצביעים על הסיכונים מצד המתחרות והעיכובים בתחום הרכב האוטונומי שאליו מכוונים מוצרי החברה.
החברה הסבירה את הירידה במכירות בהצטברות מלאי אצל הלקוחות. הטענה היא שמשבר האספקה בתקופת הקורונה הוביל להזמנת יתר אצל החברות. הזמנות שיצרו מלאי גבוה. כתוצאה מכך, מובילאיי צופה כעת שההכנסות ברבעון הראשון ירדו ב-50% לעומת שנה קודם לכן. בשאר השנה, החברה צופה שההכנסות ישארו ללא שינוי או יעלו בשיעור חד ספרתי לעומת השנה קודם לכן.
בראיון לבארונ'ס, הסביר פרופ' שעשוע כי מדובר בתקלת מלאי של רבעון אחד שלא צפויה להשפיע לאורך זמן על העסק. "החזון הופך למציאות", אמר שעשוע והתייחס לתקלה במוצרים להערכתו הבסיסיים של החברה שנועדו לעזור לנהג להימנע מהתנגשות ולשמור על הנתיב כ-"hands on, eyes on”, כלומר מערכות שעדיין דורשות את תשומת הלב המלאה של הנהג. הוא הדגיש כי הביקוש למוצר המתקדם יותר של החברה, Supervision, נמצא בעלייה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
שלב מעל Supervision, נמצאת מערכת Chauffeur, המספקת רמה גבוהה יותר של אוטונומיה ומאפשרת נהיגה “hands off, eyes off”, כלומר מאפשרת לנהג לעשות דברים אחרים בזמן הנהיגה. מובילאיי מציעה גם מערכת של אוטונומיה מלאה למוניות אוטונומיות ויישומים דומים, הנקראת Drive.
המשקיעים עקבו מקרוב אחר מערכת היחסים של מובילאיי עם Zeekr, מותג שנמצא בבעלות יצרנית הרכבים החשמליים הסינית ג'ילי. כ-160,000 רכבי Zeekr נמסרו בשנת 2023 כאשר מותקנת עליהם המערכת של מובילאיי. מכוניות רבות נוספות צפויות להצטייד במערכת של מובילאיי, כאשר החברה חתמה על הסכמים עם פולסטר, ולוו, Mahindra ההודית, פורשה ו-FAW. בנוסף, קיים הסכם גם עם יצרנית רכב שנותרה אנונימית לאספקת המערכות לכ-17 דגמי מכוניות שלה. לפי המנכ"ל, בחודש חודשיים הקרובים זהות החברה תתגלה.
לפי שעשוע, הרשימה ההולכת וגדלה של הסכמים עם חברות רכב היא הרבה יותר משמעותית לחברה מאשר לטענתו - "בעיה קצרת טווח של מלאי עודף של המערכת הבסיסית אצל הלקוחות".
שעשוע מסביר כי כאשר מובילאיי זוכה בעסקה, לוקח בערך שנתיים לפתח את המערכת, אך הרכבים בהם המערכת מותקנת מיוצרים במשך שבע שנים או יותר. "זהו לא סיפור של שחיקת נתח שוק"
התחזית ל-2024 והדוחות לרבעון השלישי
מובילאיי צופה שהכנסותיה ב-2024 יהיו בטווח של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר. ההפסד התפעולי צפוי להיות בין 378-468 מיליון דולר, כאשר ההפסד התפעולי ברבעון הראשון צפוי להסתכם בטווח בין 242-257 מיליון דולר. החברה צופה שעיקר הפגיעה תהיה ברבעון הראשון - היא צופה שההכנסות יהיו נמוכות ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל, בו הסתכמו ההכנסות ב-458 מיליון דולר. לגבי שלושת הרבעונים האחרים של 2024 החברה צופה הכנסות דומות, כאשר בתרחיש האופטימי היא צופה צמיחה חד ספרתית לעומת הרבעונים המקבילים.
בתוצאותיה לרבעון השלישי החברה דיווחה על רווח למניה של 22 סנט והכנסות של 530 מיליון דולר לעומת הצפי בוול סטריט לרווח למניה של 17 סנט והכנסות של 528.2 מיליון דולר. גם ביחס לרבעון המקביל אשתקד מדובר בשיפור אז הכניסה החברה 450 מיליון דולר והרווח הסתכם ב-0.15 דולר למניה. עיקר הצמיחה יוחס אז לכמות הזמנות גדולה יותר אבל גם לעליה במחיר ממוצע למערכת לכ-53.8 דולר שנבע מעליה במחיר של שבב ה-EyeQ של החברה.
- 4.משה 12/01/2024 12:54הגב לתגובה זוחברות אחרות עשו מצלמה יותר טובה והחברה הזו תרד עוד הרבה.
- 3.שחף 12/01/2024 11:19הגב לתגובה זומתחרים שעוד רגע שוטפים את השוק
- 2.מ. כהן 12/01/2024 11:05הגב לתגובה זועליהה, עד אז שומר נפשו ירחק.
- מוטוריק 12/01/2024 15:35הגב לתגובה זוכמה עוד צריך להוכיח?
- עוד אחד שחייבים לו. לך תיתקאוות. (ל"ת)ביז'ו 12/01/2024 12:03הגב לתגובה זו
- חחח.. אתה בטח מאלה שיש להם "חוזה" עם המדינה (ל"ת)אחים לנזק 12/01/2024 12:01הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן בכיר 12/01/2024 09:44הגב לתגובה זושעשוע צודק. הצטבר מלאי, המלאי יגמר (כמו שעושים עליכם סיבוב עם "מחירי הנפט").
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
