טסלה מייקרת את המחירים - העלאה של 15 אלף שקל לדגם הבסיסי ל-222 אלף ש'
העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים אומנם נדחתה בחודש, אך יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC כבר מעלה את מחירי הרכבים כעת על רקע העלאת המס הצפויה. מס הקנייה יעלה מ-20% ל-35% וההשפעה שלו על המחיר הסופי היא כ-7% וטסלה אכן מעלה את מחיר הדגם הבסיסי ב-15 אלף שקל ל-222 אלף שקל.
עלייה כפולה של כ-14% תהיה במחיר טסלה מודל Y למחיר של 254 אלף שקל. יתר הדגמים יעלו בשיעורים נמוכים של כ-4%-5%. העליות האלו הן מעין אוטומטיות. כאשר אין באמת סיבה אמיתית להעלאות מחיר בהינתן ששערי החליפין בירידה ובהינתן שהתחרות מתעצמת. בארץ, הפכה BYD לחברת הרכב החשמלי המובילה והיא נותנת "פייט" חזק לטסלה כשהיקף מכירותיה אשתקד היה כפול משל טסלה.
צילום: טסלה
המלאי יימכר לפי המיסוי הישן
טסלה לא תוכל להתמודד עם התחרות במחירים הנוכחיים ולכן ייתכן מאוד שאלו מחירים שלוקחים בחשבון את העלאת המס, אבל עם ההשקה החברה תיאלץ להוריד מחירים, בדיוק אגב כפי שהיא עושה בעולם. מחירי הרכבים החשמליים בעולם, במקביל להגדלת סדרות הייצור ובמקביל לירידה בעלויות חומרי הגלם ובעיקר בשל התחרות יורדים בשנתיים האחרונות ביותר מ-10% בשנה. הירידות במחירים צפויות על פי כלכלנים ואנליסטים בתעשייה להימשך כשבהדרגה הם יהפכו בכל המובנים לכדאיים יותר מאשר רכב בנזין.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, נזכיר כי כל המלאי שנמצא במחסנים של יבואני הרכב ימכרו לפי המיסוי הישן, כך שאין באמת שום סיבה ליבואנים להעלות מחירים בחודשים הקרובים, כאשר גם יבוא שהגיע בינואר יהיה עם מס קנייה נמוך.
היבואנים עשויים לטעון שהקשיים במעבר בתעלת סואץ' מאריכים את מסלול ההובלה ומייקרים את עלות הייבוא ועלות הרכבים. אבל ארה"ב ובריטניה התערבו בימים האחרונים ןהגנו על ספינות שעברו בתעלה וחברות ספנות הכריזו בחודש האחרון על חזרה להובלת סחורות בתעלה. נראה שהעניינים יחזרו שם לשליטה בזמן הקרוב, וגם אם לא, הרי שמדובר על תוספת לא משמעותית למחירים.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
אילון מאסק. צילום טוויטר
צפי לנתוני שיא
החברה צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון הרביעי עוד פחות מחודש ולרשום נתון שיא של מסירות רכבים שכנראה יהיה נמוך מהיעד השאפתני של 2 מיליון אותו הציג אילון מאסק בתחילת השנה.
על פי ההערכות, טסלה מסרה 1.82 מיליון רכבים ברחבי העולם בשנת 2023, עלייה של 37% לעומת שנת 2022, עם כ-473,000 רכבים ברבעון הרביעי.
טסלה מתמודדת גם עם עלייה בבדיקות הרגולטוריות של מערכת הנהיגה האוטונומית של החברה בארצות הברית ובכמה מדינות באירופה. מוקדם יותר החודש טסלה ביצעה ריקול לכמעט 2 מיליון רכבים בארה"ב על מנת להתקין אמצעי הגנה חדשים. מאסק ציין בעבר כי הוא מאמין שיכולות הנהיגה האוטונומית של החברה יוכלו לספק את רוב הערך של טסלה.
הדוחות לרבעון השלישי
לרבעון השלישי דיווחה החברה על רווח למניה של 66 סנט והכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט והכנסות של 24.26 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. בנוסף, החברה חשפה כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.
- 3.כולל ביטוח חיים? (ל"ת)לעולם לא 01/01/2024 12:46הגב לתגובה זו
- 2.מס נסיעות יוטל על רכב חשמלי, יבטל את הכדאיות (ל"ת)זאב ערבות 01/01/2024 12:11הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן 01/01/2024 11:33הגב לתגובה זוהאחרון ,מקווה שהציבור לא יקנה וככה טסלה תוריד מחירים או לא תמכור רכבים

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
