openai
צילום: טוויטר

רעידת אדמה בעולם ה-AI: הניו יורק טיימס תובעים את OpenAI ומיקרוסופט

העיתון הותיק הגיש תביעה נגד שתי החברות, בטענה שהשתמשו בחומרים הזמינים באתר העיתון בשביל לאמן את המודלים שלהן, ChatGPT ו-Copilot, ללא רשות; בנוסף, הניו יורק טיימס טען כי השימוש בכתבות שלו גוזל ממנו מבקרים שאחרת היו מגיעים לאתר שלו
רוי שיינמן | (4)

מודלי AI שרובנו מכירים כיום, כמו ChatGPT, זקוקים להמון מידע וטקסט בשביל לפעול ברמה בה הם שואפים לפעול. למעשה, הם צריכים כל כך הרבה מידע עד לרמה שהחברות מוכנות לשלם לאנשים בשביל לכתוב טקסטים חדשים ולהזין אותם לבוטים, וזאת כתוצאה מההערכות שכל המידע הזמין כיום באינטרנט יספיק לאימון הבוטים רק עד שנת 2026, בשביל קנה מידה נוסף, הגרסה הראשונה של ChatGPT אומנה בעזרת 570 ג'יגה של טקסט, שהם 300 מיליארד מילים.

בנוסף לכך שהמודלים זקוקים לכמויות גדולות של טקסט רק בכדי להבין איך לדבר עם בני אדם, הם גם צריכים גישה למידע רב ככל הניתן בשביל שהם יוכלו להנגיש אותו למשתמש בעת הצורך. לכן, אתרי מידע ועיתונים הם מקורות חשובים יותר למודלים השואפים לפתור את כל הבעיות שיציגו בפניו.

אלא שעדיין קיימת מגבלה אחת על המודלים בנושא שימוש במידע, זכויות יוצרים, ויכול להיות שהמגבלה הזאת הולכת להקשות על החברות עוד יותר.

התביעה של הניו יורק טיימס

בניו יורק טיימס בעצם טוענים שתי טענות מרכזיות - הראשונה היא שחברות הטכנולוגיה השתמשו בכתבות שלהן בשביל לאמן את המודלים. סביר להניח שהטענה הזאת לא תתקבל, מאחר ושימוש בתכנים הזמינים בחינם באינטרנט נחשב, לפי חוקי זכויות היוצרים בארה"ב, ל"שימוש הוגן". עם זאת, בטיימס טוענים שהם מאמינים שהם אחד מהמקורות הגדולים ביותר בהם השתמשו חברות הטכנולוגיה בשביל לאמן את המודלים שלהן.

הטענה השנייה, וזו שאולי תשפיע כל התחום כולו, היא שהמודלים משתמשים במידע הזמין בכתבות של הטיימס בשביל לתת תשובות למשתמשים במודל, כלומר במקום שאותו משתמש יגיע לאתר של הטיימס, הוא נשאר עם הבוט, מה שמונע מהטיימס טראפיק שהיא הייתה צריכה לקבל עם התוכן שלה.

"הניו יורק טיימס הוא פרי כפם של אלפי עיתונאים, שעיסוקם עולה מאות מיליוני דולרים בשנה", נכתב בתלונה של הטיימס. "חברות הטכנולוגיה נמנעו בפועל מלשלם את המיליארדים שהושקעו בתכנים על ידי הטיימס בכך שהשתמשו בהם ללא רשות וללא תשלום".

בטיימס ידרשו פיצויים, אבל יותר מכך, הם ידרשו שבית המשפט יאסור על מודלי הבינה המלאכותית להשתמש בתכנים שלהם בשביל להעביר את המידע למשתמשים בבוטים, ואם בית המשפט יאשר את זה, כל תחום ה-AI עלול להשתנות.

הבוטים חכמים, אבל רק אם מלמדים אותם

כל מי שהתנסה עם מודל AI כזה או אחר מבין את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה הזאת. בספר שניות הבוט יכול לבצע כמעט כל משימה שתבקשו ולענות על כמעט כל שאלה שתשאלו, אבל בשביל לבצע את המשימות הללו בהצלחה הוא צריך מידע, והמידע מגיע ממקורות חיצוניים.

בתחילת הדרך, הבעיה המרכזית של ChatGPT למשל הייתה שלא הייתה לו גישה מידע עדכני. רוב המידע הזמין לו היה עדכני נכון לשנת 2021 וזה הקשה על ביצוע של משימות רבות. כאשר גוגל  GOOGLE השיקו את הבוט המתחרה שלהם, בארד, החיסרון הזה הפך למשמעותי הרבה יותר, מאחר ולבארד היה את כל מנוע החיפוש של גוגל בעזרתו יכל לדלות מידע כמעט מכל פינה באינטרנט, וזה מה שהפך אותו לעוצמתי יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

ChatGPT הצליחו לגשר על הפער הזה בזכות מיקרוסופט  MICROSOFT, שמחזיקה ב-49% מהחברה, וגם מאפשרת לה להשתמש במנוע החיפוש שלה, בינג, בשביל לדלות עוד מידע.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יגאלהנאצי 28/12/2023 19:33
    הגב לתגובה זו
    לבזבז את הזמן והכסף על משחקי אגו ושטויות אשכרה נצעס מכל האיגודים האלא לוקחים כל מה שבא להם עושים מה שהם רוצים ואחרכ מחפשים איך להרויח כספים ראבק תתרמו לי רבע אחוז ממה שאתם מבזבזים על זמן אויר ואני מיליונר מאושר
  • 2.
    מייקרוסופט מקצרת את הדרך לכל נושא ומקילה על חיפושים מיו (ל"ת)
    רחלה 28/12/2023 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אליהן 27/12/2023 20:20
    הגב לתגובה זו
    אולי מיליון וגם זה בספק רב
  • יהודי 28/12/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
    אולי 60 מיליון....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.