byd
צילום: טוויטר

הרכב החשמלי שמנצח את טסלה

חברת BYD כבר מוכרת בקצב שעולה על קצב המכירות של טסלה, כאשר בוול-סטריט צופים שיצרנית הרכבים הסינית תתפוס בקרוב גם את ההובלה בקטגוריית הרכבים החשמליים לחלוטין

אדיר בן עמי | (10)

מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נחשבת לאחת ההשקעות הפופולריות. בעוד טסלה הכפילה את שוויה השנה, אחרות כמו לוסיד LUCID GROUP , פיסקר FISKER INC ופולסטר חוו קשיים. מניות פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , למרות שעלו השנה, עדיין פיגרו מאחורי ה-S&P500.

 BYD COMPANY LTD ADR , נשארה מאחור ועלתה רק ב-5% בזמן שטסלה זינקה ב-107%. אבל זה עשוי להשתנות.

למרות הביצועים החלשים של BYD בשוק המניות השנה, היא לא פראיירית בכלל. החברה מוכרת המון רכבים חשמליים, אפילו יותר מטסלה אם כוללים גם את הרכבים ההיברידיים. גם בישראל, BYD מכרה השנה יותר מ-13 אלף רכבים חשמליים, בעוד טסלה נמצאת עדיין באיזור ה-6,000 רכבים. בנוסף, BYD מרוויחה כסף בסדר גודל דומה לזה של טסלה. עם זאת, מניית החברה לא הצליחה להציג ביצועים אפילו קרובים ליצרנית הרכבים החשמליים של אילון מאסק. למעשה, גם כאשר BYD הציגה תוצאות חזקות, המניה בקושי זזה ושיקפה את החששות לגבי עתיד ה-EV.

 

BYD היא לא טסלה

בעוד טסלה מייצרת רק כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEVs, החברה הסינית מייצרת גם רכבים היברידיים ופלאג אין וגם רכבים מבוססי סוללה. גם האסטרטגיה של BYD היא שונה. הרכבים שלה זולים יותר, המחיר הממוצע לרכב שנמכר על ידי BYD עמד על 27,000 דולר ברבעון השלישי, לעומת 45,000 דולר אצל טסלה. בנוסף, בניגוד לטסלה שפועלת להגיע לכמה שיותר מדינות, BYD ממשיכה להתמקד לפחות כרגע בסין. 

נראה שהאסטרטגיה הזו של BYD עובדת. עד חודש נובמבר, BYD מכרה כ-2.8 מיליון רכבים ב-2023, עלייה של 70% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וכפול מקצב הצמיחה של שוק הרכבים מבוססי הסוללה הסיני. הצמיחה הזו נבעה מצמיחה של 73% ברכבים החשמליים, בעוד הצמיחה ברכבים ההיברידיים עמדה על 56%. רכבי BEV, היברידיים ופלאג אין היוו יותר מ-37% מכלל המכוניות החדשות שיוצרו בסין בחודש נובמבר. 

נתח השוק, אתגרים וציפיות

כיום, BYD מחזיקה ביותר מרבע מכלל הרכבים החשמליים לחלוטין הנמכרים בסין, יותר מכפול מחלקה של טסלה, לאחר שהיצרנית הסינית הגדילה את נתח השוק שלה ב-14% בשנתיים האחרונות. אתגר משמעותי שיתכן ויקשה על BYD לבסס את עצמה בשווקים נוספים הוא שיעור המכס על יבוא רכבים סיניים שעומד כיום כבר על 10% באירופה וכ-27.5% בארה"ב, כאשר גם האיחוד האירופי וגם הממשל האמריקאי שוקלים לעלות תעריפים. 

למרות האתגרים, הצמיחה של BYD הייתה מדהימה והחברה עשויה למכור בקרוב יותר BEVs מאשר טסלה. החברה של אילון מאסק מכרה כ-435,000 רכבים חשמליים ברבעון השלישי, לעומת 430,000 אצל BYD. בוול-סטריט צופים כי טסלה תמסור 475,000 רכבים ברבעון הרביעי, בעוד BYD מייצרת בקצב של 500,000 מסירות. המשמעות היא שיתכן מאוד ו-BYD קרובה להדיח את טסלה כיצרנית המובילה של כלי רכב חשמליים, לראשונה מאז טסלה השיקה את מודל S ב-2012 והפכה את הטכנולוגיה לפופולרית

 

הדמיון הכלכלי והערכות השווי

דבר מעניין הוא הדמיון בין BYD לטסלה מבחינה פיננסית. שתי החברות הניבו ברבעון השלישי רווח תפעולי כמעט זהה של  1.7 מיליארד דולר, ושתיהן הניבו שולי רווח תפעוליים של קצת פחות מ-8%. עם זאת, ההבדל הגדול היחיד ביניהן הוא הערכת השווי שלהן. טסלה מחזיקה ביתרון עצום בכל הקשור לשווי שוק. מניית החברה נסחרת לפי שווי של 800 מיליארד דולר ומכפיל רווח עתידי של 64, בעוד BYD נסחרת לפי שווי של 75 מיליארד דולר בלבד עם מכפיל של 13.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות שכל מניה יכולה להיסחר עם מכפיל רווח גבוה יותר אם הרווחים צפויים לצמוח מהר יותר, זה לא המקרה עם BYD וטסלה. שתי החברות צפויות להציג צמיחה ברווחים של 30% בשנה בממוצע בשנתיים הקרובות. חלק מהסיבה להבדל בין השתיים הוא העובדה ש-BYD היא חברה סינית וטסלה היא חברה אמריקאית. מניות אמריקאיות לרוב זוכות להערכות שווי גבוהות יותר בשל ההבדלים בנזילות השוק, רגולציה וסיכונים במדינה.

בנוסף, טסלה נחשבת כהשקעה פופולרית בקרב המשקיעים המעוניינים לשים את כספם בטכנולוגיות חדשות כמו רכבים אוטונומיים. משקיעים רבים העלו חששות בנוגע לכך ש-BYD לא מפתחת טכנולוגיות נהיגה אוטונומית בעצמה אלא משתפת פעולה עם חברות חיצוניות. BYD הודיעה בתגובה כי תקיים יום טכנולוגיה ב-24 בינואר בו היא תציג פיתוחים טכנולוגיים לנהיגה אוטונומית שפיתחה בעצמה. 

עניין נוסף הוא העובדה כי לא קל לרכוש מניות BYD כמו שקל לרכוש טסלה. אם משקיע מעוניין לרכוש את המניה הסינית יש לו שתי אפשרויות: לרכוש את המניות הנסחרות בהונג קונג או לרכוש תעודות פקדון אמריקאיות או ADR, שנסחרות בבורסה בארה"ב תחת הסימול BYDDY, שוות לשתי מניות הנסחרות בהונג קונג ולרוב נפח המסחר באפשרות כזו נמוך יותר.

לסיכום: למרות הסיכונים שבהשקעה בשוק הסיני, משקיעים אשר מעוניינים בכל זאת להיחשף אליו וכמובן לשוק הרכבים החשמליים שרק גדל ומתפתח, יתכן וירצו לשקול את BYD כאופציה מעניינת. החברה אומנם עדיין רחוקה מבחינת פופולריות וחדשנות טכנולוגית מטסלה, אבל מתקרבת בצעדים גדולים מבחינת ביצועים. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ממש לא אותה רווחיות 27/12/2023 07:18
    הגב לתגובה זו
    טסלה מובילת השוק גם חשמלי וגם מול רכבי ice ברווח פר רכב. אף חברה לא מגיעה למרווחים שלה גם לא byd
  • 9.
    יוני 26/12/2023 17:29
    הגב לתגובה זו
    למה לא רואה באתרים ישראלים קצת כתבות שמפרגנות לטסלה? לעודד אנשים להשקיע בשוק הסיני בימים אלה זה לדעתי ממש חוסר אחריות. אנשים עלולים מאוד להפסיד כסף בגלל הכתבות המגמתיות שלכם. להזניח חברה שעלתה 107 אחוז לטובת חברה שצמחה 5 לא נראית לי החלטה חכמה במיוחד. גילוי נאות: אני משקיע בטבלה.
  • 8.
    נו באמת.. "מנצח"... רק במכירות! כותרת תחמנית (ל"ת)
    ניקולה 26/12/2023 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יחיאל 26/12/2023 14:04
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה מסין תומך באיראן הסנים חלאות שתומכות באיראן בגלוי
  • 6.
    מה שווה חברה בלי כת מעריצים? (ל"ת)
    מאסקיטר 26/12/2023 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שי שטרית 26/12/2023 06:57
    הגב לתגובה זו
    עקב תמיכה של המשטר הסיני הנוכחי לצערי, במשטר ההאיתולות האיראני ובייצור אנטישמיות כפי שלא היה בהסטוריה של סין. מאד מצער, אבל המשטר שם פוגע בישראל בכוונת מכוון, לא פחות מארדואן. חבל לי מאד, אבל אני לא אתן יד למי שפוגע בי בעת ששוחטים אותנו בריבונותנו. מאד מאכזב.
  • 4.
    הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:30
    הגב לתגובה זו
    זו אזהרה חמורה גטו ורשה סין רכשה נמלים ומנהרות נט"ע והיא האויב ומציגה מן הנהר ועד הים שטופת שנאה וגזע והיא גוי אכזר ארץ רחוקה וזרה גדולה לא ידעת שפתה , סופרים סרחו יוקר מאמיר ודור פני הכלב מרגלים. סייבר רוגלה ובינה זו חרבך למדו הגויים מלחמה וכעת רבנייך ישבו בעלטה.
  • 3.
    הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:26
    הגב לתגובה זו
    דרך ארץ ללא מוצא פקק אין קץ שעות של חרדה לא רק בגלל העקורים מצפון ודרום רבו הערלים גויים מטמאי ארצו קדושה . הרגשת מחנק כבד דין שמיא.
  • 2.
    גי שנפניג 26/12/2023 01:30
    הגב לתגובה זו
    החברות הסיניות נשלטות בידי הממשל. אחזקה לא יציבה לשום טווח. לכו תדעו איזה ג׳וק יפול על הנשיא מחר ומה יחליט
  • 1.
    לא עדיף GM עם מכפיל 5? (ל"ת)
    hj 26/12/2023 01:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.