
הרכב החשמלי שמנצח את טסלה
חברת BYD כבר מוכרת בקצב שעולה על קצב המכירות של טסלה, כאשר בוול-סטריט צופים שיצרנית הרכבים הסינית תתפוס בקרוב גם את ההובלה בקטגוריית הרכבים החשמליים לחלוטין
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נחשבת לאחת ההשקעות הפופולריות. בעוד טסלה הכפילה את שוויה השנה, אחרות כמו לוסיד LUCID GROUP , פיסקר FISKER INC ופולסטר חוו קשיים. מניות פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , למרות שעלו השנה, עדיין פיגרו מאחורי ה-S&P500.
BYD COMPANY LTD ADR , נשארה מאחור ועלתה רק ב-5% בזמן שטסלה זינקה ב-107%. אבל זה עשוי להשתנות.
למרות הביצועים החלשים של BYD בשוק המניות השנה, היא לא פראיירית בכלל. החברה מוכרת המון רכבים חשמליים, אפילו יותר מטסלה אם כוללים גם את הרכבים ההיברידיים. גם בישראל, BYD מכרה השנה יותר מ-13 אלף רכבים חשמליים, בעוד טסלה נמצאת עדיין באיזור ה-6,000 רכבים. בנוסף, BYD מרוויחה כסף בסדר גודל דומה לזה של טסלה. עם זאת, מניית החברה לא הצליחה להציג ביצועים אפילו קרובים ליצרנית הרכבים החשמליים של אילון מאסק. למעשה, גם כאשר BYD הציגה תוצאות חזקות, המניה בקושי זזה ושיקפה את החששות לגבי עתיד ה-EV.
BYD היא לא טסלה
בעוד טסלה מייצרת רק כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEVs, החברה הסינית מייצרת גם רכבים היברידיים ופלאג אין וגם רכבים מבוססי סוללה. גם האסטרטגיה של BYD היא שונה. הרכבים שלה זולים יותר, המחיר הממוצע לרכב שנמכר על ידי BYD עמד על 27,000 דולר ברבעון השלישי, לעומת 45,000 דולר אצל טסלה. בנוסף, בניגוד לטסלה שפועלת להגיע לכמה שיותר מדינות, BYD ממשיכה להתמקד לפחות כרגע בסין.נראה שהאסטרטגיה הזו של BYD עובדת. עד חודש נובמבר, BYD מכרה כ-2.8 מיליון רכבים ב-2023, עלייה של 70% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וכפול מקצב הצמיחה של שוק הרכבים מבוססי הסוללה הסיני. הצמיחה הזו נבעה מצמיחה של 73% ברכבים החשמליים, בעוד הצמיחה ברכבים ההיברידיים עמדה על 56%. רכבי BEV, היברידיים ופלאג אין היוו יותר מ-37% מכלל המכוניות החדשות שיוצרו בסין בחודש נובמבר.
נתח השוק, אתגרים וציפיות
כיום, BYD מחזיקה ביותר מרבע מכלל הרכבים החשמליים לחלוטין הנמכרים בסין, יותר מכפול מחלקה של טסלה, לאחר שהיצרנית הסינית הגדילה את נתח השוק שלה ב-14% בשנתיים האחרונות. אתגר משמעותי שיתכן ויקשה על BYD לבסס את עצמה בשווקים נוספים הוא שיעור המכס על יבוא רכבים סיניים שעומד כיום כבר על 10% באירופה וכ-27.5% בארה"ב, כאשר גם האיחוד האירופי וגם הממשל האמריקאי שוקלים לעלות תעריפים.- אחרי שעקפה את טסלה: BYD מסתערת מחדש על אירופה
- המכסים מחזירים את הסינים לסחורה המקומית: מי מרוויח מזה?
למרות האתגרים, הצמיחה של BYD הייתה מדהימה והחברה עשויה למכור בקרוב יותר BEVs מאשר טסלה. החברה של אילון מאסק מכרה כ-435,000 רכבים חשמליים ברבעון השלישי, לעומת 430,000 אצל BYD. בוול-סטריט צופים כי טסלה תמסור 475,000 רכבים ברבעון הרביעי, בעוד BYD מייצרת בקצב של 500,000 מסירות. המשמעות היא שיתכן מאוד ו-BYD קרובה להדיח את טסלה כיצרנית המובילה של כלי רכב חשמליים, לראשונה מאז טסלה השיקה את מודל S ב-2012 והפכה את הטכנולוגיה לפופולרית
הדמיון הכלכלי והערכות השווי
דבר מעניין הוא הדמיון בין BYD לטסלה מבחינה פיננסית. שתי החברות הניבו ברבעון השלישי רווח תפעולי כמעט זהה של 1.7 מיליארד דולר, ושתיהן הניבו שולי רווח תפעוליים של קצת פחות מ-8%. עם זאת, ההבדל הגדול היחיד ביניהן הוא הערכת השווי שלהן. טסלה מחזיקה ביתרון עצום בכל הקשור לשווי שוק. מניית החברה נסחרת לפי שווי של 800 מיליארד דולר ומכפיל רווח עתידי של 64, בעוד BYD נסחרת לפי שווי של 75 מיליארד דולר בלבד עם מכפיל של 13.למרות שכל מניה יכולה להיסחר עם מכפיל רווח גבוה יותר אם הרווחים צפויים לצמוח מהר יותר, זה לא המקרה עם BYD וטסלה. שתי החברות צפויות להציג צמיחה ברווחים של 30% בשנה בממוצע בשנתיים הקרובות. חלק מהסיבה להבדל בין השתיים הוא העובדה ש-BYD היא חברה סינית וטסלה היא חברה אמריקאית. מניות אמריקאיות לרוב זוכות להערכות שווי גבוהות יותר בשל ההבדלים בנזילות השוק, רגולציה וסיכונים במדינה.
בנוסף, טסלה נחשבת כהשקעה פופולרית בקרב המשקיעים המעוניינים לשים את כספם בטכנולוגיות חדשות כמו רכבים אוטונומיים. משקיעים רבים העלו חששות בנוגע לכך ש-BYD לא מפתחת טכנולוגיות נהיגה אוטונומית בעצמה אלא משתפת פעולה עם חברות חיצוניות. BYD הודיעה בתגובה כי תקיים יום טכנולוגיה ב-24 בינואר בו היא תציג פיתוחים טכנולוגיים לנהיגה אוטונומית שפיתחה בעצמה.
- חברת UPS תפטר 20,000 עובדים ב-2025
- פייפאל משפרת רווחיות - האסטרטגיה החדשה עובדת?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
עניין נוסף הוא העובדה כי לא קל לרכוש מניות BYD כמו שקל לרכוש טסלה. אם משקיע מעוניין לרכוש את המניה הסינית יש לו שתי אפשרויות: לרכוש את המניות הנסחרות בהונג קונג או לרכוש תעודות פקדון אמריקאיות או ADR, שנסחרות בבורסה בארה"ב תחת הסימול BYDDY, שוות לשתי מניות הנסחרות בהונג קונג ולרוב נפח המסחר באפשרות כזו נמוך יותר.
לסיכום: למרות הסיכונים שבהשקעה בשוק הסיני, משקיעים אשר מעוניינים בכל זאת להיחשף אליו וכמובן לשוק הרכבים החשמליים שרק גדל ומתפתח, יתכן וירצו לשקול את BYD כאופציה מעניינת. החברה אומנם עדיין רחוקה מבחינת פופולריות וחדשנות טכנולוגית מטסלה, אבל מתקרבת בצעדים גדולים מבחינת ביצועים.
- 10.ממש לא אותה רווחיות 27/12/2023 07:18הגב לתגובה זוטסלה מובילת השוק גם חשמלי וגם מול רכבי ice ברווח פר רכב. אף חברה לא מגיעה למרווחים שלה גם לא byd
- 9.יוני 26/12/2023 17:29הגב לתגובה זולמה לא רואה באתרים ישראלים קצת כתבות שמפרגנות לטסלה? לעודד אנשים להשקיע בשוק הסיני בימים אלה זה לדעתי ממש חוסר אחריות. אנשים עלולים מאוד להפסיד כסף בגלל הכתבות המגמתיות שלכם. להזניח חברה שעלתה 107 אחוז לטובת חברה שצמחה 5 לא נראית לי החלטה חכמה במיוחד. גילוי נאות: אני משקיע בטבלה.
- 8.נו באמת.. "מנצח"... רק במכירות! כותרת תחמנית (ל"ת)ניקולה 26/12/2023 14:11הגב לתגובה זו
- 7.יחיאל 26/12/2023 14:04הגב לתגובה זומי שקונה מסין תומך באיראן הסנים חלאות שתומכות באיראן בגלוי
- 6.מה שווה חברה בלי כת מעריצים? (ל"ת)מאסקיטר 26/12/2023 07:28הגב לתגובה זו
- 5.שי שטרית 26/12/2023 06:57הגב לתגובה זועקב תמיכה של המשטר הסיני הנוכחי לצערי, במשטר ההאיתולות האיראני ובייצור אנטישמיות כפי שלא היה בהסטוריה של סין. מאד מצער, אבל המשטר שם פוגע בישראל בכוונת מכוון, לא פחות מארדואן. חבל לי מאד, אבל אני לא אתן יד למי שפוגע בי בעת ששוחטים אותנו בריבונותנו. מאד מאכזב.
- 4.הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:30הגב לתגובה זוזו אזהרה חמורה גטו ורשה סין רכשה נמלים ומנהרות נט"ע והיא האויב ומציגה מן הנהר ועד הים שטופת שנאה וגזע והיא גוי אכזר ארץ רחוקה וזרה גדולה לא ידעת שפתה , סופרים סרחו יוקר מאמיר ודור פני הכלב מרגלים. סייבר רוגלה ובינה זו חרבך למדו הגויים מלחמה וכעת רבנייך ישבו בעלטה.
- 3.הארץ מקיאה ומתקצרת 26/12/2023 06:26הגב לתגובה זודרך ארץ ללא מוצא פקק אין קץ שעות של חרדה לא רק בגלל העקורים מצפון ודרום רבו הערלים גויים מטמאי ארצו קדושה . הרגשת מחנק כבד דין שמיא.
- 2.גי שנפניג 26/12/2023 01:30הגב לתגובה זוהחברות הסיניות נשלטות בידי הממשל. אחזקה לא יציבה לשום טווח. לכו תדעו איזה ג׳וק יפול על הנשיא מחר ומה יחליט
- 1.לא עדיף GM עם מכפיל 5? (ל"ת)hj 26/12/2023 01:14הגב לתגובה זו